Finnairin ensimmäinen neljännes oli vaikea

A330_ net_AY_finnairFinnair julkisti keskiviikkona vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen tuloksensa. Liikevaihto laski 8,4 prosenttia ja oli 543,3 miljoonaa euroa (593,2). Toiminnallinen liiketulos oli -34,2 miljoonaa euroa (-17,5).
"Säästötoimien jatkaminen on väistämätöntä", sanoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Liiiketoiminnan nettorahavirta oli -20,5 miljoonaa euroa (-11,5) ja investointien nettorahavirta 233,6 miljoonaa euroa (-9,2). Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta (CASK excl. fuel) laski 0,2 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä (RASK) laski 4,0 prosenttia

"Vuoden ensimmäinen neljännes on tyypillisesti Finnairin heikoin ja tänä vuonna kausi oli meille erittäin vaikea. Liikevaihtomme laski 8,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja oli 543,3 miljoonaa euroa", totesi toimitusjohtaja Pekka Vauramo yhtiön alkuvuodesta.

Finnair_Pekka_Vauramo_1"Liikevaihdon laskuun vaikuttivat kokonaiskapasiteetin lievä lasku, lomaliikenteen voimakkaana jatkunut supistuminen, Aasian tuottojen pääosin valuuttakurssimuutoksista johtunut lasku sekä kotimarkkinakysynnän vähentyminen erityisesti liikematkustuspuolella. Rahtiliikenne kärsi edelleen markkinoilla olevasta ylikapasiteetista, mutta nähtävissä oli orastavia merkkejä kysynnän elpymisestä."

"Tuloksemme ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli erittäin heikko: toiminnallinen liiketulos laski selvästi ja oli 34,2 miljoonaa euroa tappiollinen. Tuloskehitys kertoo selvästi, että niin säästöohjelmamme kuin liikevaihdon kasvuun tähtäävät uuden kaupallisen strategiamme mukaiset toimet ovat välttämättömiä. Säästötoimien jatkaminen on väistämätöntä ja elintärkeää Finnairin tulevaisuuden kannalta," Vauramo totesi yhtiön tiedotteessa.

"Oli suuri pettymys, ettemme saavuttaneet Ilmailualan Unionin (IAU), Ammattiliitto PRO:n ja Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen (SLSY) kanssa marraskuussa 2013 solmitun työllisyys- ja kasvusopimuksen kriisilausekkeen mukaisissa neuvotteluissa minkäänlaisia tuloksia. Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) kanssa neuvottelut ovat vielä kesken."

"Finnair ei yksinkertaisesti kestä nykyistä kulurakennetta ja siksi toivon, että löydämme vielä yhdessä keinot säästää, sillä yksipuolisiin keinoihin turvautuminen on aina viimeinen ja kaikkein ikävin vaihtoehto. Sitä haluaisimme välttää."

"Ensimmäiseen vuosineljännekseen mahtui kuitenkin myös ilahduttavia asioita. Heinäkuussa 2013 aloittamamme Atlantin liikenteen yhteishankkeen tulokset ovat olleet hyvin positiivisia. Samalla olemme keränneet arvokasta kokemusta huhtikuussa aloitettua, Japanin liikennettä koskevaa yhteishanketta varten. Myös operatiivinen laatumme säilyi erittäin hyvänä."

DSC_1715"Lisäksi teimme töitä matkustusmukavuuden parantamiseksi aloittamalla business-luokan istuinuudistuksen ja korvaamalla viimeiset Boeing 757 -lentokoneet uusilla Airbus 321 Sharklet-koneilla."

"Jatkamme palvelukonseptiemme uudistamista tänä vuonna ja samalla valmistaudumme toiveikkaina ensi vuonna alkavaan kaukoliikennelaivaston uudistukseen. Tuleva kasvumme riippuu kuitenkin merkittävästi siitä, miten onnistumme säästötavoitteemme toteuttamisessa. Vain kannattava Finnair voi kasvaa"


Vuoden 2014 näkymät ennallaan

Kotimaan, Euroopan ja Aasian epävarmoina jatkuvat talousnäkymät heikentävät kuluttajakysyntää joillakin päämarkkina-alueillamme. Lentoliikenteen odotetaan kasvavan maltillisesti vuonna 2014. Finnair ei kuitenkaan pääse hyötymään tästä kasvusta, ellei se etene kustannussäästöohjelmassaan ja saavuta tavoittelemaansa kustannusrakennetta.

Finnair arvioi, että sen liikevaihto vuonna 2014 on lähellä edellisvuoden tasoa. Polttoainekustannusten odotetaan pysyvän korkeana. Koska meneillään olevien yhteistoiminta- ja säästöneuvottelujen lopputulos vaikuttaa Finnairin vuoden 2014 taloudelliseen kehitykseen merkittävästi, Finnair harkitsee uudelleen koko vuotta koskevan tulosennusteen antamista säästöneuvotteluiden päätyttyä.

Lue myös: