Finnairin kassavirta kääntyi positiiviseksi - noin puolet suomalaisyhtiön markkinoista on avautunut

Finnair_A320_approach_1Matkustus on lähtenyt käyntiin Euroopassa, kun rokotekattavuus on avannut rajoja. Nyt noin puolet Finnairin markkinoista on avoinna matkustukselle ja yhtiön operatiivinen kassavirta on kääntynyt positiiviseksi ensimmäistä kertaa vuoden 2019 viimeisen neljänneksen jälkeen. Matkustusrajoitukset kuitenkin heikentävät kysyntää edelleen ja erityisesti Aasiassa.

"Pandemian negatiivinen vaikutus jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä, minkä vuoksi Finnairin matkustajamäärä ja liikevaihto pysyivät huomattavasti pandemiaa edeltänyttä aikaa matalampina ja tulos oli edelleen raskaasti tappiollinen", avasi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Manner_2021_2Finnairin liikevaihto kasvoi vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä merkittävästi vertailukauteen nähden ja oli 199,4 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli edelleen raskaasti tappiolla 109,1 miljoonaa euroa, mutta maltillisempi kuin vuotta aiemmin tehty 167 miljoonan euron tappio.

Pandemiasta huolimatta Finnairin kassavarat olivat syyskuun lopussa 1 181,4 miljoonaa euroa, kun vuoden 2020 lopussa kassassa oli 823,7 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli Q3:n lopussa 14,1 prosenttia, kun vuodenvaihteessa se oli 24,6%.

Finnairin matkustajamäärä kasvoi 71,6 prosenttia ja oli noin 0,8 miljoonaa matkustajaa. Vertailukaudella matkustajamäärä oli 500 000. Finnair tarjosi vuoden kolmannella neljänneksellä 97,6 prosenttia enemmän henkilökilometrejä (ASK). Matkustajakäyttöaste oli vielä erittäin alhainen 41,6 prosenttia.

Finnair_shorthaul_1"Matkustusrajoitukset Suomen ja muun Euroopan välillä poistuivat, mutta se tapahtui vasta heinäkuun lopussa selvästi muuta Eurooppaa jäljessä. Patoutunut kysyntä ja rokotekattavuuden kasvu alkoivat näkyä varaustilanteen kohenemisena erityisesti syyskuusta alkaen", jatkoi Manner

Finnair on kuitenkin vielä kaukana pandemiaa edeltävistä matkustajaluvuista, sillä päämarkkina-alue Aasia on edelleen pitkälti suljettu kansainväliseltä matkustamiselta, ja Yhdysvallatkin avautuu vasta 8. marraskuuta. Finnairin matkustajat tulivat ennen pandemiaa merkittävästi juuri Kiinan ja Japanin markkinoilta.

Koko alkuvuoden eli tammi-syyskuun ajalta Finnairin liikevaihto laski vertailukaudesta 41,6 prosenttia ja oli 424,9 miljoonaa euroa. Edellisvuonna samaan aikaan liikevaihto oli 727,2 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulos oli alkuvuoden 2021 osalta  -403,6 miljoonaa euroa. 

Alkuvuoden osalta Finnairin matkustajamäärä laski 58,6 prosenttia ja oli 1,3 miljoonaa. Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 49,4 prosenttia ja matkustajakäyttöaste oli 35,7 prosenttia. Edellisvuonna käyttöaste oli 66,6%.

"Markkinoistamme siis vain noin puolet on tällä hetkellä auki matkustukselle, mikä on selvästi vähemmän kuin monilla muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä", täsmensi Manner.

Lentorahdin kysyntä oli erityisesti neljänneksen lopulla poikkeuksellisen vahvaa globaalien toimitusketjuvaikeuksien vuoksi. Rahti ylsi ennätysliikevaihtoon ja mahdollisti myös matkustajalentojen lisäämisen kaukokohteisiin Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Rahtikysynnän jatkuvan vahvana ainakin loppuvuoden.

"Parantuneen varaustilanteen ja vahvojen rahtioperaatioidemme ansiosta kolmannen vuosineljänneksen operatiivinen kassavirtamme kääntyi positiiviseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen", sanoi Manner.

Finnair  jatkoi rahoitustoimenpiteitään neljän A350-lentokoneen kattaneella myynti ja takaisinvuokraus -järjestelyllä, josta saaduilla yli 400 miljoonan Yhdysvaltain dollarin varoilla yhtiö vahvisti kassaa tulevia lainanlyhennyksiä silmällä pitäen.

"Pandemian aikana olemme hankkineet uutta rahoitusta noin 3 miljardia euroa. Kassamme on vahva. Pystymme siis keskittymään liikenteemme ylösajoon", sanoi Manner.


Marraskuun alussa merkittäviä positiivisia muutoksia

Finnair_JAL_narita_2"Marraskuun alun muutokset ovat merkittäviä, sillä Yhdysvallat ja Thaimaa avautuvat ensimmäisinä kaukokohdemarkkinoinamme karanteenivapaalle matkustukselle. On huomionarvoista, että olemme nähneet myös muita positiivisia merkkejä Aasian ja Tyynenmeren alueen avautumisesta, sillä Singapore ja Australia ovat sallineet kansainvälisen matkustuksen Thaimaan lisäksi", arvioi Manner tulevaa.

"Arvioimme Etelä-Korean ja Japanin seuraavan muutaman kuukauden viiveellä perässä nyt parantuneen rokotekattavuuden myötä. Kiina avautunee kuitenkin vasta vuoden 2022 puolivälin jälkeen. Seuraamme edelleen aktiivisesti matkustusrajoitusten sekä kysynnän kehittymistä ja lisäämme talvikaudella kapasiteettia Euroopan lisäksi myös kaukokohteisiimme rajoitusten niin salliessa", jatkoi Manner.

Finnair_ARN_suihku"Liikenteen lisäännyttyä olemme pystyneet myös kutsumaan henkilöstöämme pitkiltä lomautuksilta takaisin töihin, mistä olemme erittäin iloisia", sanoi Manner.

Finnair avasi lokuussa myös uudet lentonsa Tukholmasta Yhdysvaltoihin ja Thaimaahan. Kyseessä oli merkittävä päänavaus Finnairille. Kohteita tulee tarjolla kaikkiaan viisi. Nyt on avattu reitit Tukholman Arlandasta Bangkokiin, Miamiin ja Phuketiin. Marraskuussa avataan reitti Arlandasta Los Angelesiin ja joulukuussa vielä New Yorkiin.

 

Finnair arvioi kassavirran jatkuvan positiivisena vaikka matkustusrajoitukset heikentävät kysyntää edelleen

Finnair_A350_USAVaikka matkustus Euroopassa on avautunut ja matkustus Yhdysvaltoihin sekä Thaimaahan avautuu marraskuussa, matkustusrajoitukset heikentävät edelleen kysyntää erityisesti Aasiassa.

Parantuneen rokotekattavuuden perusteella Finnair odottaa Aasian avautuvan matkustajille merkittävämmin vuoden 2022 alussa lukuun ottamatta Kiinaa, joka avautuu yhtiön arvion mukaan vasta vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon jälkeen.

Finnair_fuelingVaikka rahtiliiketoiminta jatkuu vahvana, ja kustannussäästöohjelma vaikuttaa suunnitelmien mukaisesti, matkustusrajoitusten ja liikenteen lisäämiseen liittyvien kustannusten sekä polttoaineen hinnannousun vuoksi vertailukelpoinen liiketappion arvioidaan olevan vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä samaa suuruusluokkaa kuin kolmannella vuosineljänneksellä liikevaihdon asteittaisesta kasvusta huolimatta.

Yhtiö arvioi operatiivisen kassavirran pysyvän viimeisellä vuosineljänneksellä positiivisena.

Lisäksi Finnair arvioi Aasian hitaan elpymisen takia, että yhtiön vertailukelpoinen liiketulos pysyy tappiollisena myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon ajan.

Vaikka Finnair odottaa vuoden 2022 jälkipuoliskon olevan toimintaympäristönä lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa, yhtiö arvioi, että vuoden 2019 liikenteen taso tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna saavutetaan vuonna 2023.

 

Asiakaskokemuksia normalisoidaan - maskeja käytetään edelleen

 "Olemme aloittaneet asiakaskokemuksen normalisoinnin ja avanneet palveluitamme, kuten Helsinki-Vantaan lentoaseman loungemme ja lennonaikaisen myynnin. Uudistimme samalla lennonaikaisen tarjoilukonseptimme ja olemme lisänneet tarjoilun ennakkotilausta, joka osaltaan lisää asiakkaan valinnanvaraa sekä auttaa vähentämään ruokahävikkiä ja myös lentojen painoa", kertoi Manner.

Maskipakko_1Finnair jatkaa edelleen terveysturvallisuustoimenpiteitä, kuten maskien käyttöä lennoilla. Finnairin asiakastyytyväisyys oli edelleen erinomaisella tasolla ja Finnair valittiin jo yhdennentoista peräkkäisen kerran Skytraxin World Airline Awards -asiakastutkimuksessa Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi. Maailman parhaiden listalla Finnair ylsi sijalle 31 ja Euroopassa sijalle 10.

"Yhdessä koko Finnairin henkilökunnan kanssa toivotan matkustajamme lämpimästi tervetulleiksi lennoillemme. Odotamme sinua lähtöportilla", päätti Manner.

Lue myös: