(Päivittynyt 7.10. klo 09.55) Finnairin Airbus A330-300 (OH-LTU) lähti 6. lokakuuta 2025 ensimmäiselle Finnairin-reittilennolle punavalkoisena. Ranskassa Qantasin väreihin maalattu koneyksilö palasi siirtolennolla Helsinki-Vantaalle 28. syyskuuta. Nyt reittilentotunnukselle lennettävän lennon ensimmäinen määränpää on Singapore. Taustalla on Finnairin kahden koneen drylease-vuokrasopimus Qantasille.
Qantas-maalauskaaviossa lentävä Airbus A330-300 (OH-LTU) nousi maanantaiaamupäivällä Helsinki-Vantaan kiitotieltä 22R. Reittilentotunnuksella AY135 operoitavan lennon määränpää on Singapore. Sieltä matka jatkui siirtolentonumerolla AY8929 Brisbaneen. Samalla lento on ensimmäinen Finnairin lento, joka laskeutuu Brisbaneen.
Finnairin normaali reittilennon Singaporeen ja takaisin kulkee reittitunnuksella AY131/AY132. Kyseessä on siis ylimääräinen Singaporen lento, joka ei näkynyt mm. Finavian järjestelmässä. Näin ollen koneessa ei välttämättä ole maksavia matkustajia. Kyseessä on mahdollisesti ylilentolupiin liittyvä ratkaisu.
Kyseessä on ensimmäinen kahdesta Qantasille drylease-sopimuksella vuokrattavista A330-koneista. OH-LTU on saamassa Australian ilma-alusrekisteritunnuksen VH-QPL. Toinen koneyksilö OH-LTR siirtolennettiin Ranskan Chateurouxiin uudelleenmaalaukseen 27. syyskuuta. Tämä koneyksilö olisi saamassa myöhemmin rekisteritunnuksen VH-QPK
Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle 7. lokakuuta, että nykyinen wet lease -sopimus Qantasin kanssa päättyy maaliskuun 2026 lopussa.
Tämän lisäksi Finnair kertoi toimittavansa Qantasille kaksi Airbus A330-300 -konetta dry lease -sopimuksella. Molemmat dry lease -koneet (OH-LTU ja OH-LTR) toimitetaan Qantasille lokakuun 2025 aikana ja siirretään Australian ilma-alusrekisteriin. Koneiden matkustamot säilyvät ennallaan, mutta sinivalkoinen Finnair maalauskaavio vaihtuu molempien koneiden osalta Qantasin maalauskaavioon.
Finnair ei kommentoinut palaavatko koneet vielä sopimuskauden jälkeen takaisin yhtiön omaan käyttöön. Viimeisimpien omistusjärjestelyiden jälkeen molemmat koneet ovat Finnair Aircraft Finance Oy:n omistuksessa.
Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen kerta sitten DC-10 -aikakauden, kun Finnairin lentokone lentää suomalaisessa ilma-alusrekisterissä ja muussa kuin tutussa sinivalkoisessa tai kokovalkoisessa maalauskaaviossa.
Finnair vuokrasi 1980-luvulla DC-10 -laajarunkokoneensa (OH-LHA) jugoslavialaiselle JAT Yugoslav Airwaysille. Tuolloin kone lensi JAT Airwaysin maalauskaaviossa suomalaisessa ilma-alusrekisterissä. Tätä aiemmin 1970-luvun lopulla Finnairin DC-9-14 lensi British Midlandin väreissä tunnuksella OH-LYB.
Finnair optimoi vuokrasopimuksella A330-laivaston käyttöä
Finnair kertoi toukokuussa 2023 vuokranneensa kaksi Airbus A330-300 -laajarunkokonetta Qantasille kaksivaiheisella vuokrasopimuksella. Sopimuksen ensimmäisessä vaiheessa koneita lentävät Finnairin lentäjät Qantasin reiteillä Singaporesta Sydneyhin sekä Bangkokista Sydneyhin.
Jälkimmäisessä vaiheessa koneet vuokrataan Qantasille ns. dry lease -sopimuksella eli tuolloin koneita lentävät Qantasin lentäjät. Sopimuksen jälkimmäinen osa alkaa nyt vuoden 2025 lokakuussa ja aiemmin kerrotun mukaan sopimus kestäisi 2,5 vuotta.
Qantasin kanssa tehty sopimus on ollut osa Finnairin toimia A330-laivaston käytön optimoimiseksi tilanteessa, jossa konetyypin kantama rajoittaa niiden käyttöä Finnairin omassa liikenteessä johtuen Venäjän ilmatilan sulun aiheuttamista pidemmistä lentoreiteistä Aasian liikenteessä. Finnairin laivastossa on kahdeksan Airbus A330-300 -laajarunkokonetta, joita yhtiö käyttää omassa verkostossaan lennoilla Pohjois-Amerikkaan, Lähi-itään ja Intiaan.
Päivitys 7.10. kello 09.55: Lisätty Finnairin vahvistus A330-koneiden toimitusaikataulusta Qantasille. Lisätty määränpää Brisbane.
Lue myös aikaisemmat uutisemme aiheesta: