Finnairin Topi Manner: Kylmä tuuli puhaltaa lentoliikenteessä - rakennamme polkua uuteen aikaan

Q1_FIN_MannerFinnair julkisti koronaviruspandemian vaikutuksia yhtiön toimintaan Q1-tuloksensa yhteydessä. Vaikka luvut ovat negatiivisia, tulevaisuuteen uskotaan edelleen ja kaikki maahan jääneet Finnairin koneet tulevat vielä nousemaan ilmaan. Päivän positiivisia uutisia oli myös kysyntä lentorahtipuolella ja Finnairin suunnitelma jatkaa panostusta matkustuskokemukseen.

“Kylmä tuuli puhaltaa lentoliikenteesssä tällä hetkellä. Koronavirus vaikuttaa huomattavasti Q1:n lukuihin ja vielä enemmän Q2:n lukuihin”, avasi Finnairin toimitusjohtaja yhtiön Q1-tiedotustilaisuuden.

korona_laajarungot_parkissa“Hieman yli 60 lentokonettamme on parkkeerattu Helsinki-Vantaalle. Koneista pidetään edelleen huolta, mutta kyseessä on surullinen näky lentoyhtiöväelle. Vielä kuitenkin tulee se päivä, kun nämä koneet lentävät. Nyt rakennamme sinne uutta polkua”, jatkoi Manner huomattavasti positiivisemmin.

“Q1-tulosjulkistuksen luvut ovat koronaviruspandemian aiheuttamia. Ne eivät kerro mitään Finnairin kilpailukyvystä tai kannattavuudesta normaalioloissa", toteaa Manner madonluvuista.

Finnairin vuosi 2020 alkoi hyvin, sillä tammikuu oli hyvä ja vahva kuukausi. Tammikuun loppua kohti edetessä koronavirustilanne alkoi eskaloitua Kiinassa. Helmikuun alussa Finnair keskeytti lennot Kiinaan. Helmikuun puolivälistä lähtien kysynnän heikkeneminen näkyi jo Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenteessä. Maaliskuussa 2020 tilanne alkoi edetä nopeasti ja Finnair leikkasi kapasiteetistaan Euroopassa 20 prosenttia.

Q1_FIN_kayratilanne“Rajoja suljettiin tipotellen eri maissa. Kun Yhdysvallat sulki rajansa, käyrät putosivat nopeasti. Siirryimme minimiverkoston operointiin ja yli 90 prosenttia lennoista peruttiin”, kertoo Manner alkuvuoden kulusta.

Lentoliikenteen kysyntä on siis pudonnut merkittävästi ja vahvat toimijat ovat julkistaneet suunnitelmia mittavista henkilöstövähennyksistä. Finnair ei kuitenkaan toistaiseksi aio vähentää henkilöstöään, jota Manner kehuikin vuolaasti. Määräaikaiset henkilöstön lomautukset sen sijaan jatkuvat, mutta mikäli kysyntä ei ala elpyä joutuu Finnairkin selvittämään mahdollisia irtisanomisia.

Q1_FIN_kustannustastokehitys“Lomautukset jatkuvat. Emme voi myöskään poissulkea muita toimenpiteitä, jos lentoliikenteen palautuminen ei etene. Pidemmällä aikavälillä meidän on sopeutettava kustannuksia uuteen realiteettiin. Lyhyellä aikavälillä olemme sopeuttaneet kustannuksia miniverkostolentämistä varten. Kaikkiaan kustannuksia vähennetty 80 prosenttia. Näiltä osin kustannussopeutuksissa on tehty kaikki mitä on tehtävissä”, avaa Manner tilannetta.

“Tämä on äärimmäinen shokki lentoliikenteelle ja tarkoittaa hidasta palautumista. Koronavirus on osa arkea vielä pitkään. Ennakoimme lentoliikenteen normalisoituvan vuoden 2019 tasolle 2-3 vuoden aikajänteellä. Toimintaa pyritään joustavoittamaan kaikilla mahdollisilla tavoilla ja olemme rakentaneet erilaisia skenaarioita”, kertoo Manner.

Q1_FIN_normaaliksi“Finnair lentää nyt minimiverkostolla ja lennämme noin 5 prosentin kapasiteetilla. Koko vuosi menee tuntuvasti tappiolle”, jatkaa Manner tilanteesta.

Finnairin lennoilla yhtiön operoimassa minimiverkostossa on päivittäin vain noin 1000 matkustajaa. ja reittejä on kaikkiaan vain parikymmentä. Niiden lisäksi Finnair lentää joitakin kotiutuslentoja, joilla suomalaisia tuodaan kotiin. Nyt näitä lentoja on toteutettu toistakymmentä ja niillä on kuljetettu noin 2500 matkustajaa maaliskuun lopulta lähtien.

Peruttujen lentojen määrä on melkoinen, sillä Finnair operoi normaalisti kuukausittain noin 12 000 lentoa ja päivittäisiä matkustajia on 40000-50000. Huhti-kesäkuun aikana Finnair arvioi lentävänsä vain noin 1000 lentoa per kuukausi.

Peruutusten myötä Finnair on joutunut maksamaan asiakkailleen rahoja takaisin näiden ostamista lipuista. Käsittely on ruuhkautunut ja asiakas voi joutua odottamaan palautusta jopa kahdeksan viikkoa. Aika on poikkeuksellinen, mutta niin on haettavien palautustenkin määrä. Finnairin asiakaspalvelu on käsitellyt tähän mennessä kaikkiaan 300 000 takaisinmaksua perutuista lipuista. Työjonossa on vielä 100 000 asiakkaan palautukset.

A350_HEL_winglet_ilmassaFinnair on tarjonnut asiakkailleen rahojen vaihtoehtona myös lahjakortteja, jotka ovat arvoltaan ostettua lentolippua suurempia. Valinta näiden välillä on asiakkaan päätettävissä. Lahjakorttitarjoukseen on Finnairin mukaan tarttunut noin 15 prosenttia hakijoista. Kaikkiaan asiakkaille on palautettu noin 144 miljoonaa euroa. Vaikeuksista huolimatta Finnairin asiakastyytyväisyyttä kuvaava NPS-luku osoitti nousujohteisuutta.

“Jonot asiakaspalveluumme ovat pitkiä ja asiakkailta vaaditaan kärsivällisyyttä. Kiitos heille siitä. Kiitän myös asiakaspalvelumme henkilökuntaa”, kommentoi Manner valitettavaa viivettä takaisinmaksuissa.

Huoltovarmuuden saralla Finnair on lentänyt menestyksekkäästi rahtilentoja. Käytössä on toimitusjohtajan mukaan kahdeksan A350-900 -laajarunkokonetta, joille lennetään ainoastaan rahtia. Yksittäiset rahtilennot ovat kannattavia, sillä rahdin maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet.

Finnair_A350_LWC“Rahtia lennetään A350-koneilla, joilla on paljon rahtitilaa ruumassa. Tutkimme myös tehtäisiinkö kahteen A330-koneeseen väliaikaisia modifikaatioita, jossa matkustamon penkit poistettaisiin. Näitä koneita voitaisiin käyttää suojavälinekuljetuksessa tulevina kuukausina”, raotti Manner yhtiön rahtisuunnitelmia.

Vaikka ajat ovat vaikeat ei Finnair ole lopettanut panostustaan myökään matkustuskokemukseen. Suunniteltu investointi laajarunkokoneiden Premium Economy-luokkamuutoksesta aiotaan viedä maaliin. Finnair uskoo siihen, että asiakkaat kiinnittävät koronapandemian jälkeen entistä enemmän huomiota palveluun ja laatuun matkustamisessa.

"Tällaiselle tuotteelle on kysyntää ja Premium Economy -investointia jatketaan. Yksittäisiä paloja siitä tarkastellaan uudelleen. Kyseessä on keskeinen osa matkustuskokemuksen kehittämistä nykyiseltä hyvältä tasolta paremmaksi", sanoo Manner.

delivery_3_4Tarkempia yksityiskohtia tai paikkamääriä Finnair ei uudesta matkustusluokasta ole vielä julkaissut. Vuonna 2018 julkaisun suunnitelman mukaan ensimmäisessä koneessa uusi luokka on ollut määrä esitellä kuluvan vuoden aikana. Kaikkiin yhtiön A330- ja A350 -kaukoliikennekoneisiin Premium Economy -matkustusluokka on aiemman ilmoituksen mukaan luvassa vaiheittain vuoden 2022 loppuun mennessä.

Finnair on suunnitellut investoivansa vuoteen 2025 päättyvällä strategiakaudella 3,5-5 miljardia euroa lentokoneisiin. Ostoslistalla oli kapearunkokoneita sekä kourallinen laajarunkoja. Tilannetta arvioidaan nyt varmasti uudelleen ja kokoluokka voi olla toinen kuin aiemmin suunniteltiin.

“Lentokonemarkkinoilla on nyt enemmän ostajan markkinat kuin aiemmin”, toteaa Manner aiheeseen, jonka etenemistä on odotettu vuosien ajan. Nyt viive onkin yllättäen enemmän kuin hyvästä.

Finnair (2)Vaikka lentokoneita ollaan edelleen ostamassa tekee Finnair sopeuttamistoimia jo tehdyille lentokonetilauksille. Jo aiemmin viivästytettiin yhden A350-koneen saapumista huhtikuulta kesäkuulle. Nyt Airbusin kanssa neuvotellaan jälleen kolmen vuosina 2020 ja 2021 toimitettavan A350-koneen viivästyttämisestä. Finnairin A350 laivaston on ollut määrä kasvaa 19 koneeseen vuonna 2022.

Finnairin kassa on Mannerin mukaan noin kaksinkertainen eurooppalaisiin verkostoyhtiöihin verrattuna. Parempi kassan suhde liikevaihtoon on vain Ryanairilla ja Wizzairilla. Suuret kassavarat parantavat suomalaisyhtiön tilannetta merkittävästi ja mahdollistaa toki osaltaan myös lentokonekauppoja.

“Finnairia on jopa kritisoitu vahvan kassan ylläpitämisestä, mutta nyt kritiikkiä ei enää kuulu. Suhteellisesti ottaen ollaan onnellisessa asemassa. Vahvempi kassa ”, huokaisee Manner rahatilanteesta.

EFHK_2020_1Yhtiön lähtökassa Q1:llä oli 953 miljoonaa euroa. Neljänneksen aikana, siitä ostettiin yksi uusi A350-kone johon käytettiin 113 miljoonaa euroa. Palautuksia asiakkaille oli 144 miljoonaa euroa. Q2:lle lähdettäessä kassassa on rahaa noin 833 miljoonaa euroa.

Arvioiden mukaan tappiota kertyy nykyisellään kahden miljoonan euron päivätahdilla vaikka kustannukset on painettu alas.

Finnairin käytössä olevat kassavarat eivät sisällä aiemmin sovittua 600 miljoonan euron tukilainaa, jonka lisäksi Finnair tekee parhaillaan myös lentokoneiden myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyjä. Perinteisesti Finnair on omistanut noin puolet lentokonelaivastostaan.

A350_storedNäiden toimien lisäksi Finnair julkisti 29. huhtikuuta tehdyn Q1-tulosjulkistuksen aikaan myös suunnittelevansa 500 miljoonaan euron arvoisen osakeannin toteuttamista. Finnair kertoo myös rahoituksen olevan kunnossa yli vuoden 2021 puolivälin.

Loppuvuoden liikenneohjelmansa Finnair julkaisee toukokuussa noin parin viikon sisällä. Julkaistava aikataulu ei kuitenkaan ole kiveen hakattu vaan kysynnän muuttuessa voidaan liikenneohjelmaa päivittää kuukausittain. Kapasiteetti on kuitenkin edelleen merkittävästi normaalin tason alapuolella.

Q1_FIN_Manner_2“Katsotaan eteenpäin miten yhteiskunnat alkavat avautua ja matkustusrajoitukset poistua. Olemme valmiina reagoimaan”, toteaa Manner.

“Lentoliikenne säilyy kasvualana, mutta olennaisesti aiempaa pienemmällä kasvulla. Noin 2-3 vuoden siirtymäjakson jälkeen myös Finnair kasvaa taas. Kasvuvauhti ja investointien kokoluokka arvioidaan uudelleen”, päätti Manner.

 Lue myös: