Suomen Ilmailumuseon hanke Finnairin entisen McDonnell Douglas DC-9-14 “Tumppiysi” -matkustajakoneen palauttamiseksi Suomeen etenee. Aikanaan Suomessa vuosina 1971-1983 Finnairin väreissä lentänyt OH-LYD on yksi maailman vanhimpia edelleen reittiliikenteessä olevia suihkumatkustajakoneita.
Suomen Ilmailumuseo julkisti Tumppiysi-hankkeen helmikuussa 2015. Sen tarkoituksena on hankkia Kenian Nairobissa oleva DC-9–14 -matkustajakone takaisin Suomeen. Ensilentonsa 29. joulukuuta 1965 tehnyt koneyksilö on nykyisin siis jo lähes 50-vuotias. Koneella operoidaan East African Safari Air Express:n (B5) lentoja rekisteritunnuksella 5Y-XXA. Koneen nykyisiä kohteita ovat mm. Etelä-Sudanin Juba. Hankkeen toteutuessa koneen Suomeen Keniasta lentäisi juuri East African Safari Air Express.
Osapuolet ovat pitkin vuotta käyneet neuvotteluja koneen hankinnasta, sen hinnasta ja lentokuluista Suomeen. Hanke on edennyt hyvin ja se saattaa toteutua lähiaikoina.
Suomen Ilmailumuseo aloittaa lähiaikoina uuden kampanjan hankinnan rahoittamiseksi ja sopivien sponsoreiden löytämiseksi. Hankinnan rahoituksesta on nyt saatu kasaan noin puolet.
Puuttuvan osuuden kattamiseen etsitään aktiivisesti uusia rahoittajia. Hankeen sponsoroinnista kiinnostuneet voivat olla yhteydessä Suomen Ilmailumuseon myynti- ja markkinointipäällikkö Henri Äijälään.
Suihkumatkustajakone olisi huima lisäys Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin. Tumppiysi vastaisi mitoiltaan museon tämän hetken suurinta konetta Convair Metropolitania. Hankinnan kohteena oleva matkustajakone ei kuitenkaan mahdu museon nykyisin tiloihin ja se kytkeytyykin siten olennaisesti Suomen Ilmailumuseon Lentoon 2015 -hankkeeseen.
Euroopan ainoa museoitu DC-9-kone löytyy Espanjan Madridista, jossa se on ulkosäilytyksessä. Kaikkiaan DC-9-koneiden eri versioita on museoitu ympäri maailman seitsemän eri koneyksilön verran.
Suomen Ilmailumuseo Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella on ilmailun valtakunnallinen erikoismuseo, jonka kokoelmiin kuuluu sekä siviili- että sotilasilmailun esineistöä.
Lue myös uutinen koko hankkeen julkistuksesta helmikuulta 2015: