British Airwaysin omistaja International Airlines Group (IAG) solmi Boeingin kanssa aiesopimuksen 18 777-9 -koneen ostamisesta sekä 24 koneen optioista. Kyseiset koneet tulisivat British Airwaysille. Koneisiin tulee General Electric GE9X -moottorit. Uusilla koneilla on määrä korvata 14 vanhaa Boeing 747-400 jumbojettiä sekä neljä vanhempaa Boeing 777-200 -konetta. Uusien koneiden on määrä tulla laivastoon vuosien 2022 ja 2025 välillä. Niihin kaikkiin asennetaan 325 matkustajaistuinta neljässä eri luokassa. British Airwaysin laivastossa on 135 laajarunkokonetta. Mukana on 12 Airbus A380, 30 Boeing 787, 12 Boeing 777-300ER, 46 Boeing 777-200 ja 35 Boeing 747 -konetta. Yhtiöllä on tilauksessa 12 Boeing 787, neljä Boeing 777-300ER ja 18 Airbus A350-konetta.
Boeingin uusi taittuvasiipinen 777-9 on rungoltaan hieman leveämpi kuin nykyiset 777 -koneet. Matkustamoon voi valmistajan mukaan asentaa mukavasti jopa 400-425 matkustajaistuinta kahdessa luokassa. Kyseessä olisi tuolloin 18 tuuman levyiset istuimet, joita olisi 10-per rivi.
Konetyypin erikoisuutena on sen uusi siipi, joka pituutensa vuoksi tehty taittuvaksi. Näin mahdollisestaan sen operointi useimmilla lentokentillä. Siiven kärjen taittuva osa on 3,5 metrin mittainen ja sen liikuttamiseen ja lukitukseen kuluu aikaa noin 20 sekuntia. Näin 71,8 metrinen siivenkärkiväli lyhenee 64,8 metriin. 777X-ohjelma julkistettiin vuonna 2013 ja avausasiakkaita olivat Lufthansa, Qatar Airways, Etihad Airlines ja Emirates. Nyt Boeing 777-9 ja 777-8 koneita on tilattu lähes 350 kappaletta. Yhden koneen listahinta on 442,2 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Ensimmäinen koelentokone on maalaamossa, ja sen ensilennon odotetaan tapahtuvan vuoden 2019 toisen neljänneksen aikana. Lue myös:
|
|||