Ikävä alku uudelle vuodelle: lääkärikopterin lentäjää sokaistiin laserilla Rovaniemellä

EC145_FH50_HEMS_1Lennolla Rovaniemellä olleeseen FinnHEMS 51 -lääkärihelikopteriin kohdistettiin Ounasjoentieltä lasersäde 1. tammikuuta heti puolen yön jälkeen. Sairaankuljetusyksikön ilmassa ollutta kopteria osoiteltiin laser-valolla, joka osui myös lentäjän kasvoihin. Laserhäirintä voi johtaa pahimmassa tapauksessa vakavaan lento-onnettomuuteen.

Helikopteri pystyi jatkamaan lentoaan ja se myös paikansi osoitteen, josta lasersäteellä tapahtunut häirintä tehtiin. Kohteeseen lähetettiin poliisin partio, joka tavoitti asunnosta tekijäksi epäillyn miehen. Hänen hallustaan löytyi laser-osoitin.

Epäilty tekijä toimitettiin Rovaniemen poliisivankilaan asian selvittämistä varten. Poliisi tutkii tapausta ilmaliikenteen häirintänä ja pahoinpitelynä.

Laserhäirinnässä käytetään usein voimakkaita laitteita, jotka poikkeavat merkittävästi esimerkiksi osoittimina luennoilla käytettävistä. Silmiin osuessaan lasersäde voi aiheuttaa ohjaajan toimintakyvyn menetyksen tai jopa pysyviä vammoja.

Runway_glare_animKäsittämätön ilmiö on ollut kasvussa ja siihen suhtaudutaan ilmailupiireissä erittäin vakavasti (lue lisää linkeistä jutun lopussa).

FinnHEMS 51 päivystää Rovaniemen lentoasemalla. Hälytyksiä tulee keskimäärin viisi vuorokaudessa ja vuodessa noin 1900. Lentoja operoi Babcock Scandinavian AirAmbulance EC145 T2 -kalustolla.

Airbus Helicopters (ent. Eurocopter) EC145 on kahdella Turbomeca Arriel 2E -suihkuturbiinilla varustettu helikopteri. Ensilentonsa se teki 1999. Tyyppi perustuu MBB/Kawasaki BK117 C1 -kopteriin, joka oli saksalaisen Messerschmitt-Bölkow-Blohmin ja japanilaisen Kawasakin yhteishanke.

Eurocopter EC145 T2 -versio (otsikkokuvassa) on yhtiön uusin versio neljän tonnin luokassa menestyneistä BK117/EC145-koptereista. Niitä on toimitettu yhteensä yli 800 kappaletta.

EC145 voi kuljettaa jopa 12 ihmistä. Sitä voi lentää yhdellä tai kahdella ohjaajalla. T2-versio teki ensilentonsa kesällä 2010. T2:n erona aiempaan versioon on EC135-kopterista tuttu tunneloitu fenestron-pystöroottori. Se vaimentaa kopterin melua merkittävästi. T.T.

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: