Lufthansa-konserniin kuuluvan Swissin Airbus A220 -koneille sattui kesä-, syys- ja lokakuussa samanlaiset moottorivauriot lennoilla. Moottori jouduttiin sammuttamaan ilmassa ja koneet tekivät hätälaskut. Moottorivaurion syynä on matalapaineahtimen hajoaminen ja osien irtoaminen. Varsinaisen juurisyyn selvittäminen on edelleen kesken. Alustavien tutkimusten mukaan syyksi arvoidaan korkealle tehtävien nousujen ja kovan tehoasetuksen yhteysvaikutusta. Yhdessä olosuhteet voivat johtaa moottorin odottamattomaan hajoamiseen ja lentokoneen vaurioitumiseen.
Kaikki yli 20 sekunnin mittaiset tehorajan ylitykset tulee raportoida. Käytännössä autokaasujärjestelmä tulee kytkeä pois noustaessa lentopinnan 290 yläpuolelle, jotta tehoasetusrajoja ei rikota. Maksikorkeus on lisäksi 35 000 jalkaa, jos on odotettavissa jäätäviä olosuhteita. Mikäli nousua jatkettaisiin eikä siiven jäänehkäisyä otettaisi pois käytöstä voisi se johtaa moottorin rakenteiden ylikuumenemiseen sekä aiheuttaa varoituksen moottoripalosta.
Airbus A220 -koneet tunnettiin aiemmin Bombardier C series -koneina. Suomeenkin A220-koneilla lentävä Air Baltic toimitti Swissin ongelmien jälkeen Lentoposti.fi:lle lausunnon, jossa se kertoo käyttävänsä eri moottoriversiota, kuin Swiss ja kaikki toimii kuten pitääkin. Nyt julkistettu EAD koskee kuitenkin kolmea moottoriversiota ja myös Air Balticia. Moottorivalmistaja Pratt & Whitney tekee yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa ja 15. lokakuuta sattuneen viimeisimmän moottorivaurion jälkeen A220 -koneiden PW1524G-3 -moottoreilla sekä Embraer E2 -koneiden PW1900G -moottoreille aloitettiin ylimääräiset tarkastukset. Lue myös:
|
|||




