Kuusakoski Recycling purki kierrätettävän Airbus A319 -koneen kuljetuskokoon Helsinki-Vantaalla

KLVB_1Kuusakoski Recyclingin haltuun siirtynyt Finnairin entinen Airbus A319 -matkustajakone purettiin kuljetuskokoiseksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Entisen matkustajakoneen odotetaan lähtevän viimeiselle matkalleen kotikentältään lähipäivinä. Kierrätyksen jälkeen lentokoneesta tulee pääsääntöisesti alumiiniharkkoja eli raaka-ainetta johonkin uuteen.

KLVB_2Helsinki-Vantaan lentoasemalla nähtiin ainakin toistaiseksi harvinainen operaatio, kun Finnairin käytöstä poistama Airbus A319 (OH-LVB) -matkustajakone purettiin lavetilla lopulliseen kuljetuskuntoon.

Ennen kuljetuskuntoon purkamista koneesta oli irrotettu mm. kaikki mitä Finnair tarvitsee omien koneidensa varaosiksi sekä myytäviksi osiksi. Kaikkiaan koneesta on Finnairin mukaan irrotettu noin 900-1000 osaa. Niistä osa on otettu käyttöön ja lentää Finnairin muissa Airbus-koneissa.

KLVB_4Purkukoneen hampaisiin joutuivat yksi kerrallaan molemmat Airbus-koneen siivet, korkeusvakaaja sekä sivuvakaaja. Käsittelyn jälkeen 33,8 metriä pitkä ja siipien kärkiväliltään 35,8-metrinen Airbus muuntui sopivaksi tieliikenteessä toteutettavaan erikoiskuljetukseen. Ennen pilkkomista lentokoneen painoksi arvioitiin karkeasti noin 25 tonnia.

Viimeistelytyötä tehtiin puukkosahalla ja kaikki irtonainen aines poistettiin rungosta purkutyön jälkeen käsityönä sekä pelastuslaitoksen avustamana paloletkulla. Lopulta myös asemataso harjattiin ettei sinne jäisi vierasesineitä, jotka voisivat vaurioittaa lentokoneiden renkaita tai moottoreita.

KLVB_3Erikoiskuljetus lähtee lähiaikoina kohti lopullista purkupaikkaa, joka on keväällä Kuusakosken kertoman tiedon mukaan Vantaalla sijaitseva yhtiön Seutulan toimipiste. Siellä on määrä aloittaa kierrätysprosessi, jossa vasaramurskain lopulta tekee koneesta noin nyrkin kokoisia paloja.

Seutulasta materiaalit jatkavat matkaansa Kuusakosken toimipisteelle Heinolaan jatkoprosessointia varten. Murskaamisen jälkeen entisen lentokoneen palat erotellaan materiaaleittain ja alumiiniosat joutuvat sulattoon.

KLVB_5Komposiittiosat Kuusakoski kertoi varastoivansa toistaiseksi, mutta yhtiöllä on käynnissä myös lupaava komposiittiosien kierrätysprojekti.

Teoreettisesti koneen kierrätys voisi valmistua alumiiiniharkoiksi noin viikossa, mutta lopullinen aikataulu on kiinni tuotannonsuunnittelusta.

Uusista lentokoneista pystytään kierrättämään ja uudelleen käyttämään jopa 98 prosenttia. Vanhemmista koneista, kuten nyt purettava A319, pystytään hyödyntämään noin 90 prosenttia. Kuusakosken prosesseissa jäljelle jäävästä koneesta voidaan kierrättää jopa 95 prosenttia.

KLVB_6OH-LVB on ensimmäinen matkustajakone, jonka Finnair purki Helsinki-Vantaalla. Edellisen Airbus A319 -koneensa (OH-LVA) Finnair kierrätti yhteistyökumppaninsa Air Salvage Internationalin (ASI) kautta.

Kyseinen Finnairin käytöstä poistama Airbus A319 (OH-LVB, msn 1107) oli rekisteröity 5.11.1999 ja koneella ehdittiin lentämään 54 710 tuntia ja 32 966 lentoa noin 21 vuoden aikana.

Lennonseurantatietojen mukaan OH-LVB:n viimeinen kaupallinen lento oli 6.9.20 OUL-HEL AY446. Sen jälkeen koneella suoritettiin enää koelento 30.11.20.

KLVB_7Finnair on tähän mennessä tehnyt päätöksen kahden A319 -matkustajakoneen kierrättämisestä. Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle, että kierrätyspäätökset tehdään aina konekohtaisesti ja kunkin koneen jatkokäyttö arvioidaan yksilöllisesti koneen ikä ja Finnairin tarpeet huomioiden. MH

Lue myös aiemmat uutisemme Finnairin lentokoneiden kierrätyshankkeista: