Kiinalainen Haixun 01 -alus on havainnut Intian valtamerellä vedenalaisen pulssinomaisen signaalin, kertoo uutistoimisto Xinhua. Kuukausi sitten kadonneen Malaysia Airlinesin Boeing 777 -koneen etsintöihin osallistuvan aluksen havaintoa ei ole vahvistettu. Aika on käymässä vähiin, sillä paikannuslaite toimii vain 30 päivää. Etsintöjä koordinoiva Australian Maritime Safety Agency AMSA ei ole saanut havainnosta suoraa tietoa kiinalaisilta ja on siten vain Xinhuan lauantaisen uutisen varassa. Siksi australialaiset eivät toistaiseksi kommentoi tietoa, joka voi osoittautua virheelliseksi. Lauantaina etsintöjä tehtiin aiempaa pohjoisemmassa (otsikkokuva) eteläisellä Intian valtamerellä Australian länsipuolella. Kyseessä on valtava merialue, jolla on vähän laivaliikennettä. Etäisyydet tukikohdista ovat pitkiä. Merestä on löytynyt erilaista materiaalia, mutta ei mitään lentoon MH370 liittyvää. Etsinnöissä mukana oleva Kiinan rannikkovartioston Haixun 01 on moderni avomerikelpoinen kutteri. Tieto sen tekemästä signaalihavainnosta olisi varmistuessaan ensimmäinen merkki siitä, mihin Boeing 777-200ER (9M-MRO) olisi kadonnut. Lento MH370 on joka tapauksessa jo nyt muodostumassa ilmailuhistorian suureksi mysteeriksi. Mitään tietoa siitä, miksi Boeingin tutkavastaaja lopetti toimintansa ja kone kääntyi pois reitiltään, ei ole. Boeingin tiedetään ilmapuolustuksen primääritutkien havaintojen perusteella lentäneen yli Malesian Malakan salmen ylle ja sieltä edelleen kohti Andamaanien merta. Kun kone poistui tutkapeiton alueelta, se katosi ja lensi ilmeisesti vielä useita tunteja. Ainoat vihjeet Boeingin sijainnista sen jälkeen on saatu Inmarsat-satelliitin kerran tunnissa tekemistä yhteyskokeiluista koneen satelliittivastaanottimeen. Vaikka ne eivät sisältäneet paikkatietoa, signaalien Doppler-siirtymästä on onnistuttu laskemaan kaarimainen alue, jossa koneen arvellaan olleen viimeisen kontaktin aikana (kartta oikealla). Kiinalaisten raportoima havainto vedenalaisesta signaalipulssista on lähellä tuota kaarta Intian valtamerellä noin 1 500 kilometriä Australian kaakkoiskulmasta. Tarkka sijainti on 25 astetta eteläistä leveyttä ja 101 astetta itäistä pituutta. Lennontaltiointilaitteissa eli ns. mustissa laatikoissa on pieni äänilähetin (Underwater Locator Beacon), joka yleisimmin toimii 37,5 kHz taajuudella (kuva vasemmalla). Kiinalaisten havaitsema signaali oli juuri tällainen, mutta sitä ei saatu tallennettua. Noin 10 senttiä pitkässä laitteessa on litiumparisto, jonka virta riittää tyypillisesti noin 30 vuorokauden toimintaan. Tämä on osoittautunut liian lyhyeksi ajaksi ja uudet laitteet toimivatkin jopa 90 vuorokautta. Signaali voidaan havaita vain muutamien kilometrien etäisyydeltä vedenalaisista olosuhteista ja syvyydestä riippuen. Suoraan lennontaltiointilaitteeseen kiinnitetyn äänilähettimen signaalia etsitään syvyytettävällä hydrofonilla, jota hinataan aluksen perässä. Tällainen Towed Pinger Locator -laite on koneen etsinnöistä olevista laivoista kahdella. Kuvassa oikealla oleva Yhdysvaltojen merivoimien TPL-25-paikannin on nyt australialaisella HMAS Ocean Shield -aluksella. Jotta signaalin vastaanotto onnistuu, laitetta on hinattava hitaasti korkeintaan viiden solmun nopeudella. Monikansalliseen etsintään osallistui lauantaina 14 ilma-alusta ja yhdeksän laivaa. Ilmatoiminta on niin vilkasta, että mukana on RAAF:n Boeing E-7A Wedgetail -tutkakone koordinoimassa ja turvaamassa etsintöjä. Tämä AEW&C-toimintaan (Airborne Early Warning and Control) erikoistunut tyyppi perustuu Boeing 737-700 -matkustajakoneeseen. ++
|
|||