Maailman ainoa Brewster 239 -hävittäjä pysyy Suomessa - vuokrasopimusta jatkettiin jälleen

BW372_up(päivittynyt 2.6. klo 08.42) Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella esillä oleva maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä (BW-372) pysyy edelleen Suomessa. Lainasopimusta Floridan National Naval Aviation Museumin (NNAM) kanssa on jatkettu edelleen ja se kattaa vuodet 2020-2022. Hävittäjä on ollut Suomessa vuodesta 2007 lähtien ja alunperin vuokra-aika oli vain 3,5 vuotta.

Ilmavoimamuseon näyttelyssä esillä oleva Brewster 239 -hävittäjä lensi Suomen Ilmavoimissa jatkosodassa tunnuksella BW-372. Ilmataistelun päätteeksi hävittäjälentäjä Lauri Pekuri teki vaurioituneella koneella pakkolaskun järveen Venäjän Karjalassa kesäkuussa 1942. Ohjaaja selviytyi pakkolaskusta.

BW371_istuinEtsintähankkeen päätteeksi kyseinen Brewster löydettiin ja nostettiin Isosta Kolejärvestä vuonna 1998. Monien vaiheiden jälkeen hävittäjä päätyi lopulta Yhdysvaltain merivoimien ilmailumuseolle National Museum of Naval Aviationiin vuonna 2004.

Suomeen BW-372 saatiin NMNA:sta vuonna 2007 Ilmavoimien komentajan kenraali Heikki Lyytisen pyynnöstä juhlistamaan Ilmavoimiemme 90-vuotisjuhlaa. Tuolloinen sopimus oli kolmen ja puolen vuoden mittainen. Sittemmin sopimusaikaa on jatkettu nykyisen National Naval Aviation Museumin (NNAM, entinen NMNA) kanssa. Kyseessä on museoiden välinen lainasopimus, jossa ei makseta vuokraa.

Ilmavoimamuseo kertoi, että viimeisinkin vuoteen 2020 päättyväksi sovittu sopimus on saanut jatkoa toukokuussa. Näin ollen Brewster 239 on esillä Ilmavoimamuseon näyttelyssä vielä ainakin elokuusta 2020 – elokuuhun 2022 kestävän kauden.

"Suomen Ilmavoimat oli liikkeelle paneva voima, joka sai alunperin aikaan Yhdysvalloissa positiivisen päätöksen Brewsterin lainaamisesta. Ilmavoimien rooli oli ensiarvoisen tärkeä, kun asiasta keskusteltiin ministeriötasolla.Varsinainen lainasopimus on nykyisen NNAM:n ja Ilmavoimamuseon välinen sopimus. Myös alunperinkin kyseessä on ollut museoiden välinen sopimus", kertoo Ilmavoimamuseon johtaja Kai Mecklin Lentoposti.fi:lle.

"BW-372:n laina-ajan jatkosta ei viime vuosina ole neuvoteltu, vaan NNMA on jatkanut laina-aikaa automaattisesti sopimuksen umpeutuessa. Toivottavasti näin käy jatkossakin", jatkaa Mecklin.

Tikkakosken Ilmavoimamuseossa esillä oleva koneyksilö on maailman viimeinen Brewster 239 -hävittäjä. Sen konservointityö on tehty Suomessa ja kone on nykyisin siinä kunnossa, kuin missä se oli järvestä nostettuna noin 22 vuotta sitten. Työ on saatettu loppuun National Museum of  Naval Aviationin hyväksymän suunnitelman mukaan. Erityispiirteenä ilmavoimamuseo painottaa vasemman korkeusvakaajan konservointia alkuperäinen siivekekangas säilyttäen.

"NNMA ei  kuitenkaan ole luovuttamassa Bresteria pois kokoelmistaan, mikä on ymmärrettävää.  Myös meillä Ilmavoimamuseolla sekä Sotamuseolla on koneita, joita on sijoitettu ja lainattu mm. Tuuloseen (DC-2, Hanssin Jukka), Kauhavalle (Pyry, PY-1 ja Stieglitz, SZ-25) ja Puolaan Krakovaan (CR.714, CA-556).  Kyseiset koneet kuitenkin pysyvät suomalaisessa omistuksessa. Samoin NNAM haluaa pitää BW:n jatkossakin omilla listoillaan", täsmentää Mecklin lentokoneiden lainaamishankkeita.

ilmavoimamuseo_3Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen mukaan Brewstereilla saavutettiin Suomessa yhteensä 477 ilmavoittoa. Aikanaan Suomen Ilmavoimat tilasi kaikkiaan tällaista 44 Brewster 239 -hävittäjää. Ne lähetettiin Yhdysvalloista Ruotsiin, jossa lähes kaikki koottiin Saabin tehtailla Trollhättanissa.

Hävittäjätyyppi poistettiin ilmavoimiemme käytöstä vuonna 1948. MH

Päivitys 2.6. kello 08.02: Lisätty Ilmavoimamuseon Kai Meclinin haastatteluosuus.
Päivitys 2.6. kello 08.42: Täsmennetty Mecklinin kommenttia.

Lue myös: