Suomen kotimaanlentokenttien ostoliikenteen mahdollinen jatko on tarkastelussa syksyn 2023 budjettiriihessä. Ensisijaisesti tavoitteena on kehittää lentoliikenneyhteyksiä markkinaehtoisesti, mutta tärkeät lentoyhteydet turvataan tarvittaessa edelleen ostoliikenteellä, johon valtio osallistuisi osittain. Nykyisin ostoliikennettä suorittaa viidelle maakuntakentälle Finnair sopimuskaudella joka yltää huhtikuulle 2024. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan lentoliikenteen kehittymistä edistetään, jotta koko Suomi olisi saavutettavissa kolmessa tunnissa Helsingistä. Hallitusohjelman mukaan Finavian nykymuotoinen lentoasemaverkko säilytetään. Suomen sisäistä lentoliikennettä kehitetään ensisijaisesti markkinaehtoisesti, mutta huoltovarmuuden, viennin ja matkailun kannalta tärkeät lentoyhteydet turvataan tarvittaessa ostopalveluliikenteellä. Asiaa on määrä tarkastella syksyn 2023 budjettiriihessä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi 5. syyskuuta 2023 muistion lentoliikenteen ostoista ja julkisista palveluvelvoitteista. Se tarjoaa tietoa lentoliikenteen ostoista sekä yhteyksien vaikutuksista ja tulevaisuudennäkymistä budjettiriihen päätöksenteon tueksi. Muistiossa on käsitelty muun muassa ostettujen lentoyhteyksien tilannetta ja matkustajamäärien kehitystä, saavutettavuutta ja vaihtoehtoisten yhteyksien tilannetta, sääntelyä, arvioita markkinaehtoisen liikenteen mahdollisuuksista sekä arvioitu mahdollisten ostojen vaatimia määrärahoja. Hallituksen budjettineuvottelut eli budjettiriihi pidetään 19.–20. syyskuuta. Hallitusohjelman mukaan maakuntiin suuntautuvan lentoliikenteen ostamista käsitellään budjettiriihessä. Markkinaehtoinen lentoliikenne oli loppunut ja Covid-19-pandemian aikana lentoliikenteen toimintaedellytykset olivat muutenkin heikentyneet. Työryhmä esitti, että lentoliikennettä viideltä maakuntakentältä tuettaisiin lyhyellä kuuden kuukauden siirtymäajalla. Yhteyksien tukemista on sittemmin jatkettu erillisillä päätöksillä. Nykyinen tukikausi, jonka aikana lento-operaattorina toimii Finnairin osaomistusyhtiö Norra sekä tarvittaessa DAT jatkuu 28. huhtikuuta 2024 saakka. Päätökset ostettavien yhteyksien jatkosta tulee tehdä riihessä, jotta mahdolliset kilpailutukset ehditään järjestää. Malli olisi lähellä nykyistä Savonlinnan lentoliikenteen ostojen mallia. Kaupungin osallistuminen rahoitukseen vaatisi kaupungin oman päätöksen osallistua rahoitukseen. Liikenne- ja viestintäministeriö on tilannut Liikenne12-suunnitelman päivityksen tietopohjaksi myös selvityksen lentoasematoiminnan järjestämisen vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista Suomessa. Selvitys julkaistaan vuoden 2023 aikana.
|
|||