Kahden vuoden välein järjestettävässä Lähi-Idän -alueen Dubai Airshow -tapahtumassa tehtiin merkittäviä tilausjulkistuksia ja paikalle saapui myös ennätysyleisö. Torstaina 16. marraskuuta päättyneessä ilmailunäyttelyssä julkistettiin tilauksia yli 113 miljardin Yhdysvaltain dollarin edestä. Viisipäiväinen Dubai Airshow houkutteli Dubain DWC Al Maktoumin kansainväliselle lentokentälle 79 380 vierailijaa. Kasvua edelliseen vuoden 2015 tapahtumaan oli noin 20 prosenttia. Tapahtumaan odotettiin alunperin yli 75 000 vierailijaa. Euroopan ilmailutapahtumien tavoin pilvinen sää ja sateet eivät muodosta ongelmia Dubaissa. Sininen taivas ja paahtava aurinko takasivat hyvät olosuhteet iltapäivien lentonäytösosuuksille. Yleisö ja valokuvaajat eivät tosin kerääntyneet näytöslinjan varteen vaan hakeutuivat lentokoneiden siipien varjoihin. Lähes kaikissa lentoasemilla järjestettävissä lentonäytöksissä koneet ja lentonäytöksen katsomolinja on aidattu. Dubaissa oli toisin, sillä vain pieni osa koneista oli aidattu vierailta ja katsomolinja oli merkitty vain muovikartioin 100 metrin välein. Vain pariin kertaan katsojat olivat siirtyneet rajan väärälle puolelle. Tuolloin paikallinen poliisi ajoi linjan halki ja kaikki palasivat nopeasti "karsinaan". Lentonäytösosuudessa esiintyi pääosin sotilaskoneita mutta nähtiin ilmassa myös Airbus A350 XWB ja Beriev Be-200 palopommittaja. Taivaalla nähtiin kolmekin taitolentoryhmää, joista yksi oli UAE:n oma Al Fursan Aermacchi MB-339 -koneillaan. Osaamistaan esitteli myös Kiinan ilmavoimien PLAAF:n taitolentoryhmä August 1, joka lensi Chengdu J-10 -hävittäjillä. Iltapäivien odotetuin näytösvieras oli kuitenkin Russian Knights -ryhmän Sukhoi Su-30SM -koneiden esitys. Tiukan muodostelmalennon jälkeisessä soolo-osuudessa nähtiin hieman erilaista liikehtimiskykyä, joita ei valokuviin voi edes vangita. Sooloesitykset näytöksessä tekivät myös mm. Lockheed Martin F-22 Raptor ja F-16 Fighting Falcon, Sukhoi Su-35, Saab JAS 39C Gripen ja Suomen HX-hävittäjähankkeessakin mukana oleva Dassault Rafale. Harvinaisempi esiintyjä oli kiinalais-pakistanilainen kevyt hävittäjä PAC JF-17. Eurofighter Typhoon oli esillä maanäyttelyssä. Laajassa maanäyttelyssä esiteltiin huima määrä lentokoneita eri valmistajilta. Emirates esitteli matkustusmukavuutta Boeing 777-300ER ja A380-800 -koneillaan. Matkustajakoneista esillä olivat myös mm. A319ACJ, A350 XWB, Boeing 737 MAX 8, Bombardier CS300, Q400NG sekä ATR 72-600. Niiden lisäksi siiviilikoneita olivat useat liikesuihkut ja koulukoneet. Sotilaspuolella esillä olivat aiemmin mainittujen lisäksi mm. Boeing 707 E-3 Sentry AEW&C -kone sekä Bell Boeing V-22 Osprey, Boeing F-15 sekä Airbus C295. Venäläiskalustosta mukana oli mm. Antonov An-70 STOL-rahtikone. Moni valmistaja esitteli Dubaissa tulitukikoneratkaisujaan, jotka perustuivat yksimoottoriseen P&WC PT6A -moottoroituun potkuriturbiinikoneeseen. Niiden siipiin oli ripustettu erilaisia pommeja ja raketteja sekä muita järjestelmiä. Eurooppalaisvalmistajat esittelivät vastaavia koneitaan ilman asekuormaa. Perinteisen miehitetyn ilmailun ohella esillä oli eri kokoisia ja hyvinkin kyvykkäitä miehittämättömän ilmailun ratkaisuja. Jättimäisen sisähallin tiloissa kaikkiaan yli 1200 näytteilleasettajaa esitteli ratkaisujaan ilmaliikenteen hallintaan, lentokoneiden huoltoon, mottoorivalikoimaa. Mukana oli toimijoita ympäri maailmaa.
Suurimmat tilaukset tapahtumassa julkistivat perinteisesti suurten matkustajakoneiden valmistajat eli duopoli Airbus sekä Boeing. Molemmat lentokonevalmistajat painottivat markkinoiden olevan terveellä pohjalla ja kasvu Lähi-idässä vaikuttaa jatkuvan. Tapahtuma alkoi vahvasti amerikkalaisvetoisesti ja Airbusin puolelta oli hiljaisempaa loppuviikolle saakka. Boeing julkisti Dubaissa tilaukset ja tilaussitoumukset 296 lentokoneesta sekä optiot 50 koneesta. Listahinnoin niiden arvo on noin 50 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Mukana oli myös Boeingin historian suurin yksittäinen kapearunkotilaus sekä määrältään, että arvoltaan. FlyDubain tekemä tilaus käsittää 225 Boeing 737 MAX -konetta. Listahinnoin kaupan arvo on noin 27 miljardia dollaria. Airbus lopetti hiljaiselon tapahtuman toiseksi viimeisenä päivänä julkistaen Boeingin tavoin historiansa suurimman yksittäisen kapearunkokonetilauksen sekä määrältään, että arvoltaan. Sen takana oli amerikkalainen sijoitusyhtiö Indigo Partners. Aiesopimuksen mukaan neljälle lentoyhtiölle ympäri maailmaa tilattiin 430 kapearunkokonetta. Tilauksen arvo on listahinnoin 49,5 miljardia dollaria. Kaikkiaan Airbus julkisti Dubaissa tilauksia ja sitoumuksita 502 lentokoneesta, joiden arvo on listahinnoin noin 58,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Nyt päättyneen 15. Dubai Airshow -tapahtuman historia alkaa vuodesta 1989. Lentonäytösviikolla solmittiin sopimus myös tapahtuman jatkosta vuoden 2019 jälkeen. Sheikki Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Dubain siviili-ilmailuhallinnonjohtaja, Dubain lentokenttäyhtiön johtaja ja Emirates Airlinesin hallituksen puheenjohtaja sekä nykyisen järjestäjän Tarsus F&E LLC Middle East johtaja solmivat vuoteen 2027 saakka yltävän sopimuksen. Jatkosopimus käsittää neljä Dubai Airshowta, jotka järjestetään jo aiemmin voimassa olleen sopimuksen jatkoksi vuosina 2021, 2023, 2025 ja 2027. Lue myös:
|
|||