Paikkatutkinnan suorittaminen kaukana Marsissa oli luonnollisesti mahdotonta eikä silminnäkijöitäkään ollut paikalla. Erilaisten vaihtoehtoisten skenaarioiden joukosta NASA JPL ja AeroVironmet nostivat esiin todennäköisimmän vaihtoehdon. Onnettomuuden taustalla oli Ingenuityn navigointijärjestelmän puute tuottaa tarkkaa tietoa, joka johti tehtävän päättäneen ketjureaktion syntyyn. Mars-helikopteri käytti navigointiin mustavalkokameran kuvaa. Se oli suunniteltu havaitsemaan pinnanmuotoja visuaalisesti kivimäisessä ja tasaisessa maastossa. Se oli enemmän kuin riittävä ratkaisu Ingenuityn ensimmäisillä lennoilla. Onnettomuuden tapahtuessa Ingenuity oli Jezeron kraaterilla, jossa pinnanmuodot olivat hyvinkin epätasaiset.
Seurauksena oli kova laskeutuminen, jonka aikana roottorin lavat rasittuivat yli suunnittelurajojen. Kaikki neljä roottoria katkesivat niiden heikoimmasta kohdasta noin kolmanneksen päästä roottorin kärjestä. Tämän seurauksena aiheutui suurempaa värinää ja yksi roottori katkesi juurestaan. Kovan laskeutumisen jälkeen kaikki kommunikaatio Ingenuityyn menetettiin. Seuraavana päivänä yhteys saatiin toimimaan. Ingenuityn ottamat kuvat saatiin maahan kuusi päivää myöhemmin. Niistä näkyi Mars-helikopterin vakavat roottorivauriot.
Ingenuity on auringonvalosta itsensä lataava pieni 1,8 kg:n painoinen helikopteri, jossa oli 1,2-metriset vastakkain pyörivät kaksoisroottorit. Se oli suuniteltu lentämään viisi koelentoa 30 päivän aikana. Lopulta Ingenuity lensi lähes kolmen vuoden aikana 72 lentoa ja 30 kertaa pidemmälle kuin oli suuniteltu. Lentoaikaa kertyi 128 minuuttia ja matkaa lennoilla taittui 17,7 kilometriä. Ingenuity nousi korkeimmillaan noin 24 metriä Marsin pinnan yläpuolelle.
Seuraava Mars-helikopteri on jo suunnitteilla. Se saattaa olla jopa 20 kertaa Ingenuityä painavampi ja kykenevä kuljettamaan merkittävästi enemmän hyötykuormaa eli tieteellisiä laitteita. Autonomisesti lentävä ilma-alus voisi lentää jopa kolme kilometriä päivässä, kun Ingenuityn pisin yksittäinen lento oli 704 metriä. MH Lue myös:
|
|||