Palvelualojen työnantajat Palta on 1. marraskuuta ilmoittanut Finnairin liikennelentäjiä koskevasta kaksipäiväisestä työsulusta 20.11. ja 27.11. Työnantaja pakottaa toimillaan neuvottelut valtakunnasovittelijan toimistolle. Lentäjäliitto aloitti ylityökiellon 1. marraskuuta. PALTAn mukaan työsulku kohdistuu Finnairin sisäisiin koulutuksiin, eikä vaikuta Finnairin asiakkaisiin tai lentoliikenteeseen. Kyseiset työsulkupäivät ovat lento-osaston esihenkilöiden pitämiä HR- ja muiden ajankohtaisten asioiden katsauksia, eikä niiden rajaamisella ole vaikutusta lentojen sujuvuuteen. Työsulku tarkoittaa työnantajan toteuttamaa työnteon ja palkanmaksun keskeyttämistä, mikä lain mukaan johtaa valtakunnansovittelijan ns. pakkosovitteluun. Suomen Liikennelentäjäliitto SLL ei ole kieltäytynyt vapaaehtoisesta sovittelusta, mutta tähän mennessä sellaisesta ei ole sovittu eikä sellaiselle ole tunnistettu tarvetta. Paltan ja Finnairin työsulkutoimen tarkoituksena on päästä jatkamaan lentäjien käynnissä olevia työehtosopimusneuvotteluja valtakunnansovittelijan johdolla. Palta ja SLL ovat käyneet neuvotteluja Finnair Oyj:n liikennelentäjiä koskevasta työehtosopimuksesta jo 2,5 kuukautta. Edellinen sopimuskausi päättyi 30. syyskuuta 2024. "Työnantajapuoli katsoo työsulkutoimen tässä kohtaa välttämättömäksi, jotta valtakunnansovittelijan johdolla tapahtuva sovitteluprosessi saadaan alkamaan. Osapuolten kesken neuvottelut työehtosopimuksen uusimiseksi eivät ole edenneet" , sanoi Paltan neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield. Wiik-Blåfieldin mukaan SLL on esittänyt hyvin laajoja ja kustannusvaikutukseltaan erittäin kalliita tavoitteita. SLL:n omien laskelmien mukaan tavoitteiden kustannusvaikutus sopimuskaudelle olisi lähes 20 prosenttia; työnantajapuolen laskelmien mukaan kustannusvaikutus olisi jopa merkittävästi tätäkin suurempia. Aer Linguksen lentäjät saivat aiemmin vuoden 2024 aikana noin 19,5 prosentin korotukset ja Norwegian lentäjät saivat noin 16 prosentin korotukset. Pohjois-Amerikassa Air Canadan lentäjät puolestaan solmivat 4-vuotisen työehtosopimuksen, joka toi lähes 42 prosentin korotukset. Perjantaina 1. marraskuuta Suomen Liikennelentäjäliitto ilmoitti toistaiseksi voimassa olevasta vapaapäivätyö-, ylityö- ja reservihakukiellosta lentäjille ja käynnisti myös omalta osaltaan työtaistelutoimet. Lue myös:
|
|||