Poliisin tavoitteena ilmatilan haltuunotto - UAV ollut jo käytössä piiritystilanteissa

Inspire_DJIPoliisilla on ollut koekäytössä miehittämättömiä, lähinnä harrastekäyttöön tarkoitettuja ilma-aluksia. Niistä on tullut päivittäisiä työvälineitä, erityisesti teknisessä rikos- ja onnettomuuspaikkatutkinnassa. Järjestelmiä on hyödynnetty myös vaativissa poliisioperaatioissa, kuten itsenäisyyspäivän mielenosoitusten yhteydessä ja piiritystilanteissa.

Poliisi on julkaissut UAV-toiminnastaan videon (uutisen lopussa), jossa esiintyy DJI Inspire -kamerakopteri (otsikkokuvassa). Lentoposti.fi kertoi elokuun alussa poliisin etsivän hieman raskaampaa järjestelmää käyttöönsä. Ilmatilan haluunotto on yksi poliisin lähitulevaisuuden tavoitteista.

"Ilmakuvausta on tarkoitus laajentaa esimerkiksi kadonneen henkilön etsintään ja erilaisiin valvontatehtäviin. Reaaliaikaisella ilmakuvalla voidaan parantaa työturvallisuutta ja operatiivista tilannekuvaa", ylikomisario Sami Hätönen Poliisihallituksesta kertoo.

"Esimerkiksi kesäkuussa poliisi piiritti Pelkosenniemellä miestä, joka oli ampunut omakotitalosta useampia laukauksia. Työturvallisuuden varmistamiseksi kohderakennuksen ympäristöä tiedusteltiin ilmasta", Hätönen kertoo.

Poliisin käyttöön on tarkoitus hankkia puolustusvoimien juuri esittelemää kiinteäsiipistä järjestelmää kevyempää ja ketterämmin käyttöön otettavaa kalustoa (Lentoposti.fi kertoi näistä Maavoimien uusista Orbiter 2B -sotilaslentolaitteista viime viikolla).

Poliisi tulee silti jatkossakin käyttämään soveltuvin osin Puolustusvoimien kalustoa hyödyksi. Myös raskaampia RUAG Ranger UAV-ilma-aluksia on hyödynnetty poliisin apuna.

"Toiminnan laajentaminen edellyttää investointeja, joihin pyritään saamaan rahoitus kahdelle seuraavalle vuodelle. Jos tarvittava rahoitus saadaan, edetään hankinnoissa normaalin kilpailutusprosessin kautta", Hätönen sanoo.


Laiton lennätys työllistänyt poliisia vain vähän - ilma-aluksia kuitenkin häiritty

Oman ilmakuvaustoiminnan lisäksi poliisi varautuu miehittämättömillä ilma-aluksilla ja lennokeilla tapahtuvaan laittomaan toimintaan. Tämä on toistaiseksi työllistänyt poliisia yllättävän vähän eikä vakavia rikoksia tai onnettomuuksia ole toistaiseksi ilmennyt.

Helsinki-Vantaan lentoaseman liikennettä on kuitenkin häiritty jo kolmesti ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin vastaanottamien raporttien määrä on kasvussa. Kaupallisen lentoliikenteen lisäksi UAV-toiminta on aiheuttanut vaaratilanteita myös Finnhemsin ja Rajavartiolaitoksen helikopteriliikenteelle. Lentoposti.fi uutisoi asiasta elokuussa 2016.

"Yleisimmät poliisin tietoon tulleet tapaukset ovat liittyneet lentokieltoalueilla lennättämiseen. Esimerkiksi Helsingin keskustassa oleva laaja lentokieltoalue ei ole yleisesti tiedossa, mikä aiheuttaa tahattomia rikkomuksia", Hätönen kertoo. Lentoposti.fi kertoi kyseisistä alueista jutussaan toukokuussa 2015

Lennättäjien tietoutta pyritään lisäämään tiedotuksen ja lentokieltoalueille asetettavien kieltomerkkien avulla. Lentoturvallisuudessa yhteistyötä tehdään erityisesti liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja lentoasemista vastaavan Finavian kanssa.

Hallitusohjelmassa määritelty visio viranomaisten toimintakyvyn turvaamisesta koko maassa edellyttää uuden teknologian ja innovaatioiden käyttöönottoa. Lisäksi sisäisen turvallisuuden selonteossa miehittämättömän ilmailun hyödyntäminen on nostettu yhdeksi poliisitoiminnan kehittämiskohteeksi.

Sami Hätönen korostaa, että poliisi kehittää asiaa kokonaisvaltaisesti.

"Kaluston hankkimisen lisäksi keskitytään koulutukseen ja toimintataktiikoihin. Myös lainsäädännössä on havaittu tiettyjä muutostarpeita, erityisesti vastatoimintaan liittyen. Suomessa miehittämätöntä ilmailua koskeva sääntely on kuitenkin kansainvälisesti vertailtuna sallivaa, mikä luo hyvät toimintaedellytykset myös viranomaistoiminnalle."

Jos video alla ei näy, katso se tästä: YouTube

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: