Rajavartiolaitos päivittää kahden nykyisen Dornier 228 -valvontalentokoneen suorityskykyä eri osa-alueilla. MVX-hankkeen edetessä, mutta viivästyessä alkuperäisestä tavoiteaikataulusta on Rajavartiolaitoksella ratkottu lentokoneiden päivitystarpeita. Saatujen tarjousten perusteella tehdään lopulliset ratkaisut päivityksistä, joilla Dornier-koneiden elinkaaren loppuajan suorituskyky saadaan varmistettua. Mahdolliset päivitykset koskevat lentokoneen teknisiä järjestelmiä, tietoliikenneyhteyksiä, tietokoneita ja osaa sensoreista sekä vuosihuoltoja.
Rajavartiolaitos vastaanotti nykyiset kaksi Dornier Do 228-212-valvontakonetta vuonna 1995. Lentokoneiden valvontajärjestelmä sensoreineen uusittiin kokonaisuudessaan vuosien 2009-2013 aikana. Seuraava suurempi päivitys koneisiin toteutettiin vuonna 2017, jolloin modernisointihankkeessa päivitettiin ohjaamoavioniikka ja osa valvontajärjestelmistä. Rajavartiolaitoksen suunnitelmissa oli aiemmin jatkaa operointia Dornier-koneilla vuoteen 2025 asti, jolloin ne oli määrä korvata uudella. Vuonna 2020 koneilla oli lennetty yhteensä yli 20 000 lentotuntia ja vuonna 2025 kalusto on jo 30 vuoden ikäinen.
Yksi mahdollisista päivityskohteista on lentokoneen asento- ja suuntatietojärjestelmä AHRS (Attitude Heading Reference System). Nykyinen järjestelmä on uusittu aiemman ohjaamomodikaation yhteydessä ja se täyttää lentokoneille asetetut vaatimukset. Rajan operaatioissa on kuitenkin havaittu puutteita järjestelmän suorituskyvyssä. Erityisesti ympäristövahinkojen torjuntaan liittyvissä lentotehtävissä lentokoneella pyöritään pitkään paikallaan ilman vaakalento-osuutta. Tuolloin järjestelmässä on havaittu epäluotettavuutta. Riskit korostuvat erityisesti matalalla ja haastavissa lento-olosuhteissa sekä mittarilento-olosuhteissa operoitaessa ja on siten myös lentoturvallisuuskysymys.
Päivityshankkeessa on optiona myös nykyisten noin kymmenen vuoden ikään ehtineiden elektro-optisten FLIR Star Safire HD -kamerajärjestelmän päivittäminen. Koko EO/IR- järjestelmän vaihtamista on myös tarkasteltu. Se kuitenkin vaikuttaisi myös muihin järjestelmiin kuten tehtävänhallintajärjestelmään ja tämä vaihtoehto rajautuu pois aikataulusyistä. “Erilaista sensoria ei siis olla hankkimassa vaan haemme vain kahdensuuntaista vaihtokelpoisuutta nykyisen valmistajan uusimman sukupolven kamerapallojen kanssa. Käytännössä kyse on yhteensopivuuden varmistamisesta uudemman version ja nykyisen kokonaisjärjestelmän osalta”, täsmensi Lallukka.
“Käytännössä modifikaatiot ja vuosihuollot voitaisiin yhdistää. Näin toimittaessa aikaa kuluisi arviolta joitain kuukausia per koneyksilö. Mikäli hanke etenisi alkuvuodesta olisivat molemmat valvontakoneet käytössä kesään mennessä”, avasi Lallukka tilannetta. Dornier-kaluston ns. kalenteriaikaiset huollot osuvat talvikaudelle ja itsessään ne kestävät joitain viikkoja. Valvontalentokoneiden akuutein käyttätarve on avovesikaudella ja erityisesti kesäkaudella. Uusien valvontalentokoneiden hankintaan tähtäävä MVX-hanke käynnistyi vuonna 2019, mutta viivästyi rahoituksen puuttuessa. Se johti osaltaan nykykaluston suorituskyvyn päivittämistarpeeseen. Viiveen aikana toimintaympäristössä tapahtui merkittäviä muutoksia, joka toi tärkeällä hankkeelle lopulta alkuperäistä suuremman rahoituksen.
Rajavartiolaitos rakentaa uutta suorituskykyä MVX-hankkeessa liikesuihkukonealustalle. Vaihtoehtoina on kuusi eri suihkumoottoroitua lentokonetta, joihin integroitavia valvontakoneratkaisuja Suomen tarpeisiin tarjoaa yhdeksän eri pääsopimuskumppania. Rajavartiolaitoksen tavoitteena on hankintasopimuksen tekeminen MVX-valvontakoneista vuoden 2023 aikana. Ensimmäisen koneen osalta tavoitteena on vastaanotto vuoden 2026 aikana ja molempien koneiden suorituskyvyt olisivat käytettävissä vuoden 2027 aikana. MH Lue myös:
|
|||