Rajavartiolaitos lähetti RFQ-tarjouspyynnöt (Request For Quotation) yhdeksälle aiemmin valikoidulle pääsopimuskumppanille 15. marraskuuta 2022. Varsinainen hankinta tehdään Puolustus- ja turvallisuushankintalain mahdollistaman poikkeuksen mukaisesti neuvottelumenettelynä. Hankintailmoitusta ei julkaista eikä kyseinen suorituskykyhanke ole julkinen. Rajavartiolaitos on itse päättänyt tarjouskilpailuun mukaan otetut toimijat. Pääsopimuskumppaniehdokkaille lähetetty varsinainen tarjouspyyntö ei rajaa pois mitään konetyyppiä. Ainoastaan suihkukonealusta on konetyyppejä rajaava vaatimus. Esillä on tässä vaiheessa kuitenkin enää viisi lentokonetyyppiä, joiden arvioidaan täyttävän Rajavartiolaitoksen vaatimukset (Lue myös: Raja vahvisti: MVX-valvontakoneeksi valitaan yksi kuudesta esitellystä suihkukonevaihtoehdosta).
Toimijoilla on siis merkittävää viimeaikaista kokemusta yhteistyöstä vastaavista hankkeista. Lisäksi maailmalla lentää laaja Falcon-koneiden laivasto, joka varmistaa tuotetukea pitkälle tulevaisuuteen. Suurimman osan lentokonemodifikaatioista toteuttaa L3 Harris ja rakenneratkaisut sekä aerodynaamiset ominaisuudet on varmistettu Dassault Aviationin kanssa.
Niin ikään yhdysvaltalaisen Field Aerospacen muokkaamia lentokoneita käyttävät mm. Yhdysvaltain tulli- ja rajavartiolaitos CBP sekä Australian meriturvallisuusvirasto. MVX-hankkeen ratkaisu rakentuu Bombardier Challenger 650 -alustalle. Amerikkalaisratkaisuiden osalta vaaditaan ainakin osittain erilaisia hallituksen hyväksyntöjä.
Suomi ja Israel ovat avanneet puolustusyhteistyötä jo aiemmin merivoimien Gabriel-pintatorjuntaohjuksien, ilmavoimien tulevien F-35 -hävittäjien sekä käynnissä olevassa ilmatorjunnan korkeatorjuntakykyä kehittävässä ITSUKO-hankkeessa. Siinä on mukana kaksi israelilaisvalmistajaa. Suomi kuuluu niiden lukumäärällisesti pienten maiden joukkoon, joihin israelilaisyhtiöt voivat myydä oman maan turvallisuuden ylläpitämiseen liittyviä järjestelmiä.
Toinen kanadalaistoimittaja PAL Aerospace Ltd puolestaan oli toteuttamassa Kanadan C-295M FWSAR-lentokoneita (Fixed Wing Search And Rescue). Se ei vielä tässä vaiheessa nimennyt julkisuuteen tarjoamaansa lentokonealustaa.
ST Airborne Systemsin tarjouksessa oli aiemmin esillä myös Cessna Latitude, mutta se jätettiin pienempänä konetyyppinä pois tarjonnasta. Nykyisen MSS7000-järjestelmän sijaan Suomelle tarjotaan uudistettua seuraavan sukupolven kokonaisuutta. Ruotsalaistarjoajien kokonaisuudessa on mahdollisesti mukana myös Saab, jonka sensoreita on käytössä nykyisissä Dornier-koneissa. Osa pääsopimuskumppaniehdokkaista tarjoaa puheidensa mukaan täyttä kokonaisratkaisua ja osa integroi ratkaisuissaan omia sekä muiden järjestelmiä. Mukana on suuria maailmanlaajuisia toimijoita sekä pienempiä toimijoita. Niitä kaikkia yhdistää vankka kokemus, jota on osalle kertynyt jo useita kymmeniä vuosia.
Kaikkien yhdeksän pääsopimuskumppaniehdokkaan edustajat olivat paikalla MVX-hankkeen tilaisuudessa Helsingissä 16. marraskuuta 2022.
Dornierit ovat palvelleet Suomen viranomaisia ja EU-operaatioita pian jo 30 vuoden ajan ja koneet lähestyvät käyttöikänsä päätepistettä. Lennot jatkuvat vuoteen 2027 saakka ja koneisiin toteutetaan vielä loppuelinkaaren varmistavia toimia (Lue uutisemme aiheesta: Rajavartiolaitoksen Dornier-valvontakoneisiin elinkaaripäivitys – lennetään vuoteen 2027 saakka). Rajavartiolaitoksen suunnitteleman hankkeen taustalla on perusteellinen laskelma tarpeista tavoitellun suorituyskyvyn osalta. Siinä on huomioitu myös varaosien, varalaitteiden ja koulutuksien kusannukset. Myös haastavaa inflaatiota on pyritty huomioimaan. Mukana olevilta pääsopimuskumppaneilta on saadun palautteen mukaan investointimääräraha on järkevällä tasolla. Uusia MVX-koneita tullaan käyttämään sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden monipuolisissa tehtävissä ja ne tuottavat tilannekuvaa erityisesti meri- ja maa-alueen operaatioihin.
Suomen Rajavartiolaitoksen tehtäväkenttä ja toimenkuva on erittäin laaja. Millään muulla viranomaisella maailmalla ei ole yhtä monipuolisia tehtäviä kuin Suomen Rajavartiolaitoksella. Valvontalentokoneesta ja sen sensorivarustuksesta on tulossa merkittävän laaja eikä täysin samanlaista lentokonetta ole aiemmin tehty. Lopputulos on siis uniikki ratkaisu Suomen tarpeisiin. Toimintaympäristön muutokset eli Venäjän hyökkäys Ukrainaan muutti myös MVX-hankkeen suorituskykyvaatimusten painotuksia, kun tehtäväkenttä laajeni entisestään. Jo alunperin MVX-hankkeessa eri tarpeiden määrittelyssä on ollut Rajavartiolaitoksen apuna Puolustusvoimien osaajat. MVX-hankkeen tiedonhankinta alkoi jo vuonna 2019. Rajavartiolaitokselle on kertynyt vahva käsitys siitä mitä hankkeella tavoitellaan ja mitkä ovat tärkeimmät suorituskyvyt sekä niiden painotukset. Myös määräraha on mitoitettu oikein. Lisäksi on saatu arvioitu käyttöönoton vaikutukset sekä uusien valvontakoneiden käyttö- ja ylläpitokulut. Myös hankkeen toimituksen teknisistä riskeistä ja niiden hallinta on huomioitu. Pääsopimuskumppanit ovat lisäksi antaneet ymmärtää hankkeen nykyisen aikataulun olevan realistinen. “Hankkeen tietopyyntöjen aikana vahvistui käsitys siitä, että maailmalla on lukuisia kyvykkäitä toimijoita, jotka haluavat rakentaa Rajavartiolaitokselle ja Suomelle monitoimiset ja modernit valvontalentokoneet. Valitsimme 22 ehdokkaasta yhdeksän pääsopimuskumppaniehdokasta, joiden kanssa hankkeessa edetään. Saimme mukaan haluamamme toimijat”, sanoi MVX-hankejohtaja prikaatikenraali Jari Tolppanen.
“Saamiemme tietopyyntovastausten teknisen arviointi on osoittanut vastaukset oikeasuuntaisiksi ja kaikilla mukana olevilla mahdollisilla pääsopimuskumppaneilla on ollut varteenotettava ja tekninen ratkaisu MVX-hankkeelle”, jatkoi Rosenqvist. Suihkumoottoroitu tuotantoalusta monin tavoin potkuriturbiikonetta parempi
Nykykalustoon verrattuna MVX-valvontakoneissa kehitetään montaa toimintakyvyn osa-aluetta haastaviin operointiympäristöihin. Uusi suorituskyky on käytössä muulloinkin kuin vain rauhan aikana. Hankkeessa haetaan myös joustavaa ja saumatonta integraatiota sekä Rajavartiolaitoksen omiin tilannekuva- ja johtamisjärjestelmiin, mutta samoin myös Puolustusvoimien vastaaviin järjestelmiin. Yksi tärkeimmistä on suihkukonealustan tarjoama kasvanut toiminta-aika ja toimintamatka. Uutta suorituskykyä edustavat myös radioteknisen valvonnan kyvyt. MVX-valvontakone tarjoaa entistä suuremman ulottovuuden valvonnan ja vaikuttavuuden osalta antaen uusia keinoja suorittaa lakisääteisiä tehtäviä entistä tehokkaammin, suuremmilta etäisyyksiltä ja kattaen suurempia alueita. Isossa roolissa on myös tiedonsiirtojärjestelmät, jotka siirtävät entistä enemmän dataa salatusti ja reaaliaikaisesti eri järjestelmiin.
Uudet koneet mahdollistaisivat esimerkiksi huononnäkyvyyden lähestymiset jopa CAT III -olosuhteissa, joka tarkoittaa ns. nolla-näkyvyysolosuhteita. Kyky on ollut pohdinnassa, mutta päätöksiä sen hankinnasta tehdään tarjousten läpikäynnin aikana. Lentäjän työtä helpottavia järjestelmiä punnitaan osana hankintakokonaisuutta. “Halutaan, että tulevilla koneilla lentää tarvittessa matalissa, haastavissa ja myös huonoissa sääolosuhteissa. Demolennoilla on tutustuttu erilaisiin EVS ja SVS -järjestelmiin, jotka on todettu hyödyllisiksi ja turvallisuutta parantaviksi eri lennon vaiheissa. On eduksi, jos tällaisia järjestelmiä on mukana tarjouksessa, mutta kriittisiä vaatimuksia ne eivät ole”, kertoi Rosenqvist.
Päätöksiä siitä mitä kaikkia elementtejä omasuojajärjestelmä tulee sisältämään ei ole tehty eikä niitä tulla suoriskyvyn osalta julkistamaan. Uuteen koneeseen voitaisiin asentaa esimerkiksi erilaisia tutka- ja ohjusvaroitusjärjestelmiä sekä omasuojaheitejärjestelmiä. Useista mukana olevista konetyypeistä on jo aiemmin mofidoitu erikoiskäyttöön tarkoitettuja ilma-aluksia. Ne myös toimivat ja operoivat Suomea vastaavissa olosuhteissa myös sääolosuhteiden osalta, joka on tärkeä osa Rajavartiolaitoksen vaatimuksista. Nykyisten Dornier-valvontakoneiden valvonnallinen kattavuus on minitaso, joka aiotaan toteuttaa. Päätöksiä suuremmista muutoksista ei valvontatarpeen osalta ei ole tehty. Nykytaso saatetaan kyetä toteuttamaan uusilla koneilla jopa vähemmillä lentotunneilla nopeuden ja parempien sensoreiden avulla. Rajavartiolaitos varautuu kuitenkin myös toimintaympäristön dramaattisiinkin muutoksiin ja kyky toiminnan mukauttamiseen on olemassa. Sitä tarjoaa riittävä miehistömäärä sekä pitkän toiminta-ajan mahdollistava valvontakonealusta. Valvonnan painopistettä voidaan siirtää joustavasti, jonka lisäksi lentoaikoja voidaan pidentää.
Mikään ei myöskään tarvittaessa estä uusien MVX-koneiden operointia maantietukikohdista. Aika kuitenkin näyttää onko tällaiselle tarvetta, kun uudet ilma-alukset löytävät paikkansa paikkansa myös poikkeusolojen tehtävissä. "Nyt ollaan hankkimassa lavettia ja järjestelmää, joka tuottaa valtavasti tietoa. Tietysti haluamme tukea Puolustusvoimia ja haetaan kykyä yhteisoperointiin. Meillä olisi jatkossa mahdollisuus toimia muissakin kuin rauhanajan olosuhteissa ja tuottaa lisäarvoa Puolustusvoimille olemassa olevilla kyvykkyyksillä", sanoi Rosenqvist.
Tavoitteena on, että vuoden 2023 loppuun mennessä Rajavartiolaitos solmii sopimuksen yhden pääsopimuskumppanin kanssa. Ensimmäinen uusi MVX-valvontalentokone on Rajavartiolaitoksen käytössä vuoden 2026 aikana ja toinen tulee käyttöön vuonna 2027. Uudet MVX-valvontalentokoneet tukeutuvat aikanaan Rajavartiolaitoksen uudistettavaan Turun tukikohtaan. “Näen realistisena molempien koneiden olevan operatiivisessa käytössä vuonna 2027, jolloin Rajavartiolaitoksen lentokonetoiminnan suorituskyky kasvaa merkittävästi, ja olemme entistä valmiimpia vastaamaan myös haastaviin tilanteisiin”, päätti MVX-hankejohtaja prikaatikenraali Tolppanen.
“Rajavartiolaitoksella ei ole tyypillisesti ole ollut ongelmia saada työntekijöitä. Meidän kannalta tilanne on hyvä eikä uusi lentokone ainakaan sitä heikennä. Olemme edelleen houkutteleva työpaikka sekä ohjaajille että mekaanikoille, operaattoreille ja muulle henkilöstölle”, päätti Rosenqvist. MVX-valvontakoneille tullaan tekemään niiden elinkaaren aikana suurempia ja pienempiä päivityksiä sensorijärjestelmien kehittyessä ja mahdollisten toimintaympäristön muutosten myötä. Alustavien arvioiden mukaan sensorijärjestelmät uusitaan elinkaaren puolivälissä. Uudet MVX-valvontalentokoneet palvelevat Suomea noin 30 vuoden ajan.
MVX-hankkeessa Rajavartiolaitoksen MVX-koneita on esitetty sini-valkoisissa sekä nykyisin käytössä olevan kaltaisessa maalauskaaviossa. MVX-hanketoimisto vahvisti Lentoposti.fi:lle, että tulevien lentokoneiden väristä ei ole vielä tehty mitään päätöksiä ja kaikki tässä vaiheessa esillä olleet kuvat ovat ainoastaan havainnekuvia. MH Lue myös aikaisemmat MVX-hankeuutisemme:
|
|||