Ensimmäinen Ranskan puolustusministeriön tilaamista kahdestatoista A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) Phénix -ilmatankkauskoneesta on tehnyt ensilentonsa. Koelento kesti 3 tuntia ja 25 minuuttia ja valmistajan mukaan kaikki sujui odotusten mukaisesti. Kyseessä on vasta toisen A330 MRTT:n uudistetun ja kehitetyn version koelento. Ranskan puolustusministeriö tilasi vuonna 2014 kaikkiaan yhdeksän Phénixiä, joiden lisäksi Airbus Defence and Space odottaa vahvistusta kolmen lisäkoneen tilauksesta. Ranska korvaa Phénixeillä ja nykyisillä A400M -koneillaan vanhojen Boeing KC-135 -ilmatankkereiden suorituskykyä. Ensimmäinen koneyksilö on määrä toimittaa vuoden 2018 aikana. Ranskan Phénixeihin asennetaan kaksi erilaista ilmatankkausjärjestelmää. Koneen takarungon alapinnalle asennetaan Aerial Refuelling Boom System (ARBS) -ilmatankkauspuomi ja siipien alle tulevat Hose and Drogue -menetelmän tarvitsemat letku ja kori -asennukset. Ranskalle toimitettavissa MRTT-koneissa Rolls Royce Trent 700 -moottorit ja koneissa on 111 tonnin vetoiset polttoainesäiliöt. Nimensä mukaisesti MRTT-koneet voivat kuljettaa myös jopa 272 matkustajaa tai ne voidaan muokata MEDEVAC-evakuointikäyttöön. Rahdinkuljetuskykyä on lisäksi 45 tonnin verran. A330 MRTT -ilmatankkauskoneet modifioidaan Airbus Defence and Spacen tehtailla Espanjan Getafessa. Sotilaskäyttöön muokattavat koneet perustuvat siviilikoneiden tuotantolinjalta valmistuviin A330-200 -koneisiin. Ranskan ensimmäinen Phénix on vasta toinen uudemman standardin mukainen A330 MRTT -kone. Airbus sai keväällä 2015 viranomaishyväksynnät jatkokehiteltyihin A330-300 ja -200 -koneisiin. Parannukset liittyvät aerodynaamisiin ratkaisuihin ja rakenteisiin, joiden avulla saatutetaan entistä suurempi 242 tonnin lentoonlähtöpaino sekä yhden prosentin parannus polttoaineenkulutuksessa. Lisäksi koneissa on päivitetty avioniikka ja uusia sotilastason ratkaisuja. Kaikkiaan kahdeksan valtiota on tilannut yhteensä 51 Airbus A330 MRTT -konetta. Niistä on toimitettu 28. Konetyyppi on käytössä mm. Englannissa, jossa sillä sotilaskäytön ohella operoidaan myös Thomas Cookin kaupallisia matkustajalentoja. Taannoin Airbusin MRTT-koneita suunniteltiin jopa Finnairin ja Suomen Ilmavoimien yhteiskäyttöön. Puolustusministeriön asettama työryhmä pohti vuonna 2006 Suomen raskaan ilmakuljetuskyvyn tarvetta ja hankintamahdollisuuksia. Loppuraportissa (PDF-linkki jutun lopussa) esitettiin yhtenä vaihtoehtona, että Finnair voisi käyttää kahta A330 MRTT -tankkauskonetta matkustajaliikenteessä. Kriisitilanteissa niitä olisi voitu hyödyntää ilmatankkereina sekä kuljetustehtävissä. Rauhan aikana Ilmavoimien ilmatankkausharjoittelun ja rahtilentojen tarve olisi ollut noin 300 lentotuntia vuodessa ja muun ajan ne olisivat olleet matkustajaliikenteessä. Työryhmän raportti jäi kuitenkin vain ehdotukseksi. Etenkin Finnairin silloinen johto vastusti yhteiskäyttöratkaisua tiukasti. Tuolloin vuonna 2006 Finnairilla ei ollut A330-koneita - eikä mitään aikeitakaan hankkia sellaisia. Nykyisin yhtiön laivastossa kuitenkin lentää kahdeksan A330-300 -konetta. Loppuraportti: PDF Lue myös:
|
|||