Rajavartiolaitos tutkii parhaillaan Valvonta 2 -projektissa yhteistyössä ilmatieteenlaitoksen, Liikenne- ja viestintäviraston, maa- ja metsätalousministeriön, Merivoimien, Suomen ympäristökeskuksen, Tullin sekä Väyläviraston kanssa, miten miehittämätön ilma-alus voisi palvella viranomaisia niiden monipuolisissa ja vaativissa tehtävissä.
Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva Turvalla on testattu tänä vuonna loppukesän ja syksyn aikana kahta erilaista miehittämätöntä ilma-alusta. Kyseessä oliva itävaltalaisen Schiebelin Camcopter S-100 -pienoiskopteri ja amerikkalaisen Insitun Scan Eagle -lennokki. Molemmat laitteet lensivät samanlaisen testiohjelman, johon sisältyi muun muassa kohteiden paikantamista ja tunnistamista, valvontatehtäviä ja yölento. Testialustat rakennettiin nimenomaan Turvalle, jotta ilma-aluksia pystytään lennättämään mereltä käsin ja keräämään kokemusta niiden lennättämisestä laivalta.
"Operatiivisen yksikön, kuten Turvan, tehtävien näkökulmasta miehittämättömän ilma-aluksen käyttö parantaisi tiedonsaantia erilaisissa rajavalvonta-, tunnistus- ja meripelastustehtävissä. Testeissä on kokeiltu mallia, jossa ilma-alus lähetetään lennolle Turvalta ja vastaanotetaan takaisin tänne",kertoo Turvan päällikkö, komentajakapteeni Sami Romanov.
Valvonta 2 -hankkeen jatkuessa edelleen tullaan selvittämään myös toimintamallia, jossa laitteet lähetettäisiin matkaan ja vastaanotettaisiin edelleen Turvalla, mutta ohjaaminen suoritettaisiin toisaalla. Koejaksolla käyttö sitoi Romanovin mukaan liikaa henkilöstöä laivalla.
Miehittämättömiä ilma-aluksia voidaan hyödyntää esimerkiksi meripelastustehtävissä paikantamiseen, mutta lopulta varsinaiseen pelastustyöhön tarvitaan ihmisiä. Valvontatehtävissä miehittämättömät ilma-alukset siis tuovat kyllä joustavuutta ja vähentävät ihmisten työmäärää, mutta eivät poista ihmistyövoiman tarvetta.
Loppusyksyn ja tulevan talven aikana Valvonta 2 -projektissa kartoitetaan lisää miehittämättömiä ilma-aluksia, joita mahdollisesti testataan. Tavoitteena on myös järjestää kolmas testausjakso kesällä 2020.
Skenaariot sisälsivät meri- ja vesialueiden, väylien ja saariston valvontaa, satamissa olevien konttien, öljysäiliöiden ja muiden paikallaan olevien kohteiden tutkimista ja seurantaa sekä ympäristöonnettomuuksien hoitamiseen liittyviä tehtäviä. Yhteistä näille skenaarioille on etenkin se, että ne edellyttävät teknologiaa, joka on riittävän ketterä ja toimii mahdollisimman pitkän ajan kerrallaan. Projektissa selvitetään miten kyseisen kokoluokan miehittämättömät ilma-alukset soveltuvat viranomaistehtäviin. Hanke tukee myös muita käynnissä olevia ja käynnistyviä projekteja Rajavartiolaitoksessa.
Rajavartiolaitoksen Ulkovartiolaiva Turvan lisäksi UAS-ratkaisua tullaan todennäköisesti käyttämään myös Merivoimien uusissa Pohjanmaa-luokan korveteissa. Niiden takakannella on laskeutumisalusta ja hangaari. Havainnekuvissa tilaan on ollut sijoitettuna neliroottorinen drone-kopteri. Erilaiset ilma-alukset tarvitsevat aluksilta erilaisia ratkaisuja. Siinä missä helikopteri kykenee laskeutumaan alukselle on lennokki otettava kiinni ilmasta puomin päässä olevalla vaijerilla. Päivitys 14.05: Lisätty kuvia Scan Eagle -lennokista. Lue myös:
|
|||




