Koulutushanke on merkittävä osa Naton Agile Combat Employment -konseptia, johon kuuluu liittokunnan ilmavoiman liikkuva ja joustava käyttö. Aircraft cross servicing eli maiden välinen lentokoneiden käyttöhuolto tarkoittaa sitä, että eri maiden ilmavoimien mekaanikot osaavat toteuttaa välttämättömät tukeutumisen toimenpiteet toistensa hävittäjille. Tavoitteena on, että eri maiden hävittäjät voivat tukeutua mahdollisimman sujuvasti toistensa tukikohtiin. Maiden välisestä käyttöhuollon yhteistoiminnasta on konkreettista hyötyä kansainvälisissä harjoituksissa, Naton rauhan ajan tehtävissä ja poikkeusoloissa. Mitä paremmin eri Nato-maiden ilmavoimien mekaanikot tuntevat toistensa hävittäjäkaluston, sitä helpompaa on liittokunnan ilmavoiman liikkuva ja joustava käyttö myös kriisi- tai sotatilanteessa.
Suomen Nato-integraation eteneminen on tuonut nyt Ilmasotakoulun kurssitarjontaan liittolaismaiden ilmavoimien mekaanikoille suunnatun F/A-18 Hornet Aircraft Cross Servicing -peruskurssin. Viikon mittainen kurssi järjestettiin Tikkakoskella ensimmäistä kertaa 1.-5. syyskuuta 2025. Kurssille osallistui yhteensä 16 mekaanikkoa Ruotsista, Norjasta, Virosta ja Saksasta. Kaikki kurssin osallistujat olivat kokeneita mekaanikkoja, joten opetus toteutettiin teorian lisäksi käytännön harjoitteina. Kurssilaiset osallistuivat lentopalveluspäivinä Hornetin tarkastusten ja kuumatankkausten suorittamiseen yhdessä suomalaisten mekaanikkojen kanssa. "Nyt ensimmäistä kertaa järjestetyn Aircraft Cross Servicing -peruskurssin tavoitteena on, että liittolaismaiden mekaanikot ymmärtävät F/A-18 Hornet -hävittäjän yleiset tarkastuskohteet sekä tuntevat luukkujen, paneelien, portaiden ja varmistimien käytön", kertoi kurssin vastuuhenkilönä toimiva sotilasmestari Veli-Matti Terämä. "Mekaanikon on osattava vastaanottaa ja lähettää kone sekä hallittava kuumatankkaustoimenpiteet. Toiminnan on oltava turvallista ja mekaanikon on tarvittaessa myös osattava ohjeistaa pelastushenkilöstöä mahdollisessa pelastustilanteessa", korosti sotilasmestari Terämä. Yksi kurssin osallistujista oli vääpeli Peter Ruotsin ilmavoimista. Hän työskentelee Halmstadissa sijaitsevassa Ruotsin puolustusvoimien teknillisessä koulussa JAS 39 Gripen -hävittäjän mekaanikkojen kouluttajana. "Kurssi on ollut hyödyllinen, sillä olemme kehittämässä maiden välisen lentokoneiden käyttöhuollon koulutusta myös Ruotsissa. Olemme Suomen tavoin uusi Naton jäsenmaa. Maiden välinen käyttöhuollon yhteistoiminta on tärkeää, koska se mahdollistaa joustavan operoinnin", totesi Peter. "Gripenissä ja Hornetissa on sekä eroja että yhtäläisyyksiä. Hornet on kaksimoottorinen ja kooltaan suurempi kuin Gripen. Toisaalta hävittäjissä on myös yhtäläisyyksiä, esimerkiksi Gripenin Volvo RM12 -moottori on Ruotsissa valmistettu versio Hornetin General Electric F404 -moottorista", jatkoi Peter.
|
|||