Ruotsin onnettomuustutkijat esittävät rajoitteita ATR72-koneiden operointiin

BRA_ATRs_1Ruotsin onnettomuustutkintaviranomainen SHK esittää Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lle rajoituksia ATR-potkuriturbiinikoneiden operointiin. Suositus perustuu marraskuussa 2014 tapahtuneeseen Braathens Regionalin ATR72-koneen moottorin vaurioitumiseen.

 Braathens Regional AB:n ATR72-200 -potkuriturbiinikoneen (SE-MDB, MSN822) ohjaajat joutuivat sammuttamaan koneen toisen Pratt and Whitney PW127M -moottorin kovan värinän takia 30. marraskuuta 2014 lennolla Tukholman Brommasta Gotlannin Visbyyn.

Koneen kapteeni totesi moottorin aiheuttavan värinää lähestymisliu'un aikana noin 7000 jalan korkeudessa. Koneen nopeus oli tuolloin 250 solmua ja tehovivut olivat tyhjäkäynnillä. Värinä paheni entisestään ja kapteeni sääti liun pystynopeuteen 2500 jalkaa minuutussa.

Kapteeni liikutti tehovipuja pois tyhjäkäynniltä, joka oli aiemmin auttanut vastaavissa tilanteissa. Tällä kertaa tilanne vain paheni. Värinä oli niin paha, että matkustamohenkilökunnan oli vaikea liikkua koneessa. Myös ohjaajilla oli vaikeuksia lukea lennonvalvontamittareita tärinän takia.

Ohjaajat lepuuttivat oikean potkurin ja sammuttivat moottorin. Laskeutuminen yhdellä moottorilla Visbyyn sujui ongelmitta. Koneen Pratt and Whitney PW127M:llä oli lennetty 8615,9 lentotuntia ja Hamilton Sundstrand 568F-1 -potkurilla 10 036 lentotuntia.

SHK:n onnettomuustutkinnassa paljastui useita moottorin vaurioita mutta varsinainen syy värinään ei selvinnyt. SHK luokitteli tapauksen vakavaksi vaaratilanteeksi. Tutkinnassa olivat mukana SHK:n lisäksi myös Ranskan BEA sekä Yhdysvaltain NTSB. Ne edustivat koneen ja potkurin valmistajamaata.

SHK:n mukaan konetyypille on sattunut useita vastaavia tapauksia samanlaisissa olosuhteissa. BEA:lla on tutkinnassa edelleen kaksi vuosina 2014 ja 2014 ATR72-200 -koneelle sattunutta vastaavaa tapausta. Ruotsalaistutkijoiden mukaan olisi tarpeen aloittaa perusteelliset selvitykset onnettomuuden syyn selvittämiseksi. Kyseisten toimenpiteiden aloittajaksi se mainitsee lentokoneen ja potkurin tyyppihyväksynnät omaavat tahot.

SHK suosittaakin EASA:lle harkittavaksi tilapäisten rajoitusten asettamista koneen suoritusarvoihin tai käytettävään moottorin tehoalueeseen kunnes ongelman alkuperä on selvitetty ja ratkaistu.

ATR72-potkuriturbiinikone ja sen eri versiot ovat suosittuja ympäri maailmaa. Vuonna 1981 perustettu ATR on maailman johtaja valmistaja yli 90-paikkaisissa regional-koneissa. Yhtiö kuuluu Airbus-konserniin ja se on myynyt yli  1500 lentokonetta yli 200 operaattorille yli sataan maahan.

Suomessa ATR72-500 -koneilla lentää Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Lisäksi Suomessa operoi nykyisin 10. lokakuuta alkaen Finnairin lentoja myös yksi vuokrattu liettualaisen DOT:n ATR72-200.

SHK loppuraportti: Final report RL2016:07e (PDF-tiedosto)