Uuden Saab 39E Gripen -hävittäjän koelennot ovat jatkuneet MBDA Meteor -ilmataisteluohjuksen aseintegroinnilla. Kyseessä on tärkeä virstanpylväs hävittäjäohjelmalle. Seuraavia vaiheita ovat lennot eri asekuormilla sekä lento-ominaisuuksien varmentaminen laajemmalla alueella. Gripen E 39-8 -koelentokone lensi kahdella Meteor-ohjuksella varustettuna lokakuussa Ruotsin Linköpingissä. Meteor-integraation lisäksi koneeseen integroidaan parhaillaan myös muita asejärjestelmiä. Ensimmäiset koelaukaisut ja pudotukset tehtiin jo aiemmin lokakuun aikana. “Koneen käyttäytyminen on ollut erittäin vakaata jokaisessa koelento-ohjelman vaiheessa, mukaan luettuna ulkoisten kuormien kanssa suoritetut lennot. Odotan innolla seuraavia koelento-ohjelman vaiheita, jotka vievät meitä jatkuvasti lähemmäs aseintegroinnin valmistumista. Meteor yhdistettynä IRIS-T-ilmataisteluohjukseen tekee Gripen E:stä erittäin suorituskykyisen ilmaherruusroolissa”, sanoo Saabin Gripen-koelentäjä Robin Nordlander. MBDA Meteor on eurooppalainen aktiivisella tutkahakupäällä varustettu BVRAAM-ohjus (beyond visual range air-to-air missile). Se kykenee kohteiden tuhoamiseen autonomisesti sääolosuhteista riippumatta. Ohjus toimii myös haastavissa elektronisen sodankäynnin ympäristöissä. Ohjuksen patopainemoottoriin perustuva propulsiojärjestelmä antaa Meteorille erittäin suuren nopeuden sekä energiaa tavoittamaan nopeita kohteita erittäin pitkiltä etäisyyksiltä. Saab Gripen C/D on maailman ensimmäinen hävittäjä, jossa Meteor-ohjus otettiin operatiiviseen käyttöön. Ruotsin ilmavoimilla ohjus on ollut käytössä jo syyskuusta 2016 Gripenien MS20-järjestelmäpäivitysten myötä. Myös RAF:n Eurofighter Typhoonit ja F-35 -hävittäjät ovat koeampuneet MBDAn Meteor-ohjuksia osana integraatio-ohjelmaa. MBDA UK:n Meteor-ohjelma on Iso-Britannian, Italian, Saksan, Espanjan ja Ruotsin yhteistyön tulos. Ohjelmaan osallistuvat maat ovat jakaneet teknologiaa ja asiantuntemusta eri osa-alueilta. Lue myös:
|
|||