HX Challengen kolmas kandidaatti on ruotsalainen Saab. Yhtiö lennättää yksi- ja kaksipaikkaiset Gripen -hävittäjät Suomeen keskiviikkona 29. tammikuuta ja osallistuu noin viikon mittaiseen testijaksoon. Hävittäjien ohella Suomeen odotetaan saapuvaksi myös tarjoukseen kuuluvaa GlobalEye -monitoimivalvontakonetta. Saabin uuden sukupolven Saab 39 E/F Gripen -hävittäjät ovat HX-hankkeeseen osallistuvista kandidaateista uusimmat. Kaikkiaan Gripen E-hävittäjiä on valmistunut vasta viisi lentävää yksilöä. Ne ovat kaikki yksipaikkaisia Gripen E -hävittäjiä. Suomessa nähdään todennäköisesti yksi Saabin omista kolmesta Gripen E -koelentokoneesta. Niistä Suomeen saapunee 39-9 tai 39-10. (päivittynyt kohta) Keskiviikkoiltapäivänä 29.1.2020 pienten viiveiden jälkeen Tampere-Pirkkalaan laskeutui Gripen 39-10. Nämä yksilöt ovat keskittyneet koelento-ohjelmassa taktisten- ja asejärjestelmien varmistuslentoihin. Ensimmäinen koneyksilö 39-8 käynnisti koelento-ohjelman suorituskyvyn varmistamislennoilla. 39-9 ja 39-10 ovat osallistuneet Saabin koelento-ohjelmaan marraskuusta 2018 ja kesäkuusta 2019 lähtien. Uuden hävittäjän ensilento toteutui 39-8 -koneella 15. kesäkuuta 2017. Kaksipaikkainen Gripen F -hävittäjä on edelleen kehitys- ja suunnitteluasteella Brasiliassa Saabin Gripen Design and Development Network -keskuksessa Gavião Peixotossa. Rungoltaan kaksipaikkainen on noin puoli metriä E-versiota pidempi. Gripen F:n toimituksien odotetaan alkavan Brasilialle vuonna 2023. Suomeen Ilmavoimien HX Challengeen tulee yksipaikkaisen hävittäjän lisäksi myös kaksipaikkainen Gripen. Kyseessä on Gripen NG Demonstrator -hävittäjä (39-7), joka mahdollistaa Suomen Ilmavoimien ohjaajan osallistumisen testilentoihin. Tämä koneyksilö on toiminut uuden sukupolven teknologioiden koealustana ja sitä on muokattu rajusti Gripen E:ksi. Alunperin kone on ollut Gripen D-hävittäjä. Gripen NG Demonstratoriin on asennettu mm. uudet laskutelineet, suurempi sisäinen polttoainetankki, tehokkaampi F414G -moottori sekä uuden sukupolven Raven ES-05 AESA -tutka, IRST ja lisäkiinnityspisteitä aseistukselle. Myös muut koneen järjestelmät ovat Gripen E -tasolla. Kyseessä on siis pisimpään lentänyt koneyksilö, jossa on uuden sukupolven järjestelmät. Myös 39-7 -koelentokoneeseen on asennettu ohjaamoon Gripen E/F nykystandardin mukainen laajakuvanäyttö. Saabin HX-tarjouksessa on mukana myös GlobalEye -monitoimivalvontakone. Tällaisen maalle, merelle ja ilmaan valvontakykyä tarjoavan AEW&C-koneen odotetaan mahdollisesti saapuvan myös Pirkkalaan. Joka tapauksessa tämä modifioitu kanadalaisvalmisteinen Bombardier Global 6000 -liikesuihkukone osallistuu HX Challengen haasteisiin Suomen ja mahdollisesti myös Ruotsin ilmatilasta käsin. Nähtäväksi jää tuleeko kone esille mediapäivän maanäyttelyyn. Vaikka GlobalEye on Saabin koelentokone, on se tilaajamaan Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien omistuksessa. Saabin Gripen E:n oli määrä osallistua vuonna 2019 jo Sveitsin hävittäjäevaluaatioon. Se ei kuitenkaan läpäissyt Sveitsin vaatimuksia käytössä olevasta hävittäjästä ja käytännössä Saab vetäytyi hankkeesta. Saabin tarjous Sveitsille on kuitenkin yhä voimassa. Suomella ei ole vastaavia vaatimuksia ja ruotsalaishävittäjä voi osallistua HX Challengeen. Saabin Suomelle antama ensimmäinen tarjous sisälsi 52 Gripen E ja 12 Gripen F -hävittäjää sekä kaksi GlobalEye-konetta toimitettuna vuosina 2025-2030. Uuden tarjouskierroksen sisältöä osapuolilla ei ole lupaa avata julkisuuteen. Ennen Saabia HX Challengeen ovat osallistuneet Dassault Rafale ja BAE Systemsin edustama Eurofighter Typhoon. Helmikuun 2020 aikana Pirkkalassa odotetaan nähtävän vielä Lockheed Martin F-35 ja Boeing F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler -koneet. MH Päivitys 29.1.2020 kello 20.30. Vaihdettu otsikkokuva ja vahvistettu Suomeen saapuneen koneen olleen 39-10. Lue myös laaja Gripen -artikkelimme: Uusi Gripen-sukupolvi kokoonpanossa - Saab JAS 39 E nousee pian ilmaan Lue myös:
|
|||