SLL, AKT ja IAU aloittavat yhteistyön - tavoitteena lentoliikenteeseen toimialakohtaiset TES-ratkaisut

AY-pyrstöt_310321Suomen Liikennelentäjäliitto SLL, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Ilmailualan Unioni IAU ovat sopineet yhteistyöstä käynnissä olevalla neuvottelukierroksella. Ammattiliittojen tavoitteena on solmia Palvelualojen työnantajat PALTA:n kanssa toimialakohtaiset työehtosopimukset, joissa huomioidaan myös lähihistoriassa tehdyt poikkeavat työehtoratkaisut.

Finnairin lentäjiä koskevia sopimusneuvotteluja on käyty yli puoli vuotta ilman, että ne olisivat johtaneet tuloksiin edes kuukausia kestäneessä sovittelussa kertovat liitot yhteisessä tiedotteessaan.

Screenshot_20250213_215235AKT:n Finnairin matkustamohenkilökunnan työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 31. tammikuuta ilman sopimusta. IAU:n lentoliikenteen teknisiä ja maahuolintapalveluja koskeva työehtosopimus päättyy pian eli jo 15. maaliskuuta.

"Olemme takavuosina tehneet merkittäviä säästötoimia, jotta Finnair selvisi yli vaikeiden vuosien. Tingimme lomarahoissa, työvuorokorvauksissa, palkankorotuksissa ja jopa eläkkeissä. On mahdotonta hyväksyä, ettei tätä yli 200 miljoonan euron uhrausta nyt huomioidakaan. Työnantajaliitto ei neuvottelupöydässä osoita minkäänlaista ymmärrystä edes pieneltä osin työntekijöiden elämänhallinnan ja työssäjaksamisen aivan välttämättömille parannustarpeille", kertoi SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto.  

AKT_logoAKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo, että työntekijöiden tinkiminen omista palkoistaan yhdistää kolmen liiton jäseniä.

"Porukat kiristivät vyötään ja työtahtia, jotta työnantaja selvisi yli vaikeiden vuosien. Suomessa ihan kaikkien palkansaajien ostovoima on kuopassa. Nyt yhteistyötä tiivistävien liitojen jäsenille ongelma on erityinen, sillä olemme tuosta ns. yleisestä linjasta jäljessä 4–15 prosenttia", totesi Kokko.

Screenshot_20250213_214439_cn_wps_moffice_eng_PDFReader1IAU:n puheenjohtaja Juhani Haapasaaren mukaan kyse on vastavuoroisuuden periaatteesta. 

"Työntekijät eivät ole vaatimassa takautuvasti palkankorotuksia, joista luovuttiin koronapandemian vuoksi määräaikaisin sopimuksin vuosina 2021 ja 2022. Se, mitä he vaativat, on heidän suhteellisen ansiotasonsa palauttaminen samalle tasolle muihin toimialoihin nähden, kuin se oli koronaa edeltävänä vuonna 2019", jyrähti Haapasaari.  

SLL:n, AKT:n ja IAU:n sopiman yhteistyön perustana on liittojen välinen tiivis tiedonvaihto, sekä toimien keskinäinen koordinointi mahdollisimman tehokkaalla tapaa, jotta tavoitellut toimialakohtaiset työehtoratkaisut saavutetaan kaikilla kolmella sopimusalalla.

Finnair ja SLL ovat kohdistaneet työtaistelutoimia liittyen lentäjien työehtosopimusneuvotteluihin. AKT ei ole toistaiseksi ilmoittanut työtaistelutoimista matkustamohenkilökunnan osalta eikä IAU lentoliikenteen palveluja koskevalle sopimusalalla. 

Lue myös: