Merkittävän pitkän uran ilmailijana ja ilmailuvaikuttajana saavuttanut pilvenveikko Mauri Maunula vieraili Turun lentonäytöksessä 17. kesäkuuta 2023. Vuonna 1940 Ilmavoimissa ensilentonsa suorittanut Maunula saapui Turkuun lentämään viidennen sukupolven F-35A -hävittäjää, joka on Suomen Ilmavoimien tuleva hävittäjätyyppi. Vierailun aikana Maunula tapasi Ilmavoimien komentajan ja uusia kadetteja, seurasi historiallista pommikoneiden ylilentoa sekä muisteli vanhoja aikoja Finnairin Sinilinnuksi maalatun Caravellen äärellä. Kaikkiaan 21473 lentotuntia Ilmavoimissa, Finnairissa ja muuallakin ilmaillut liikenne-, tiedustelu- ja hävittäjälentäjä, sotaveteraani ja pilvenveikko sekä kokenut kouluttaja ja tarkastuslentäjä Mauri Maunula vieraili Turun lentonäytöksessä 17. kesäkuuta 2023. 102-vuotias hävittäjälentäjä Mauri Maunula saapui adjutanttinsa eli poikansa Risto Maunulan kanssa paikalle Lockheed Martinin kutsuvieraana lentämään yhtiön F-35A -cockpit demonstratoria. Tapahtumien taustalla oli vuonna 2018 Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä saatu lentokokemus Boeingin F/A-18 E/F Super Hornet -simulaattorista, jota Maunula lensi 97-vuotiaana. Tapaus kulkeutui myös Lockheed Martinin liiketoimintayksikön johtaja Scott Davisin korviin, joka halusi laittaa ennätyksen uusiin lukemiin kutsuen Maunulan Turkuun hakemaan uutta kokemusta. Sujuvasti F-35A -simulaattoriin noussut Maunula pääsi nopeasti sinuiksi ohjaamoympäristön kanssa eversti evp. Ossi Sivenin opastuksella. Tehovivut eteen ja F-35A -hävittäjä nousi vauhdikkaasti taivaalle. Totuttelun jälkeen siirryttiin liikehtimiskyvyn selvittämiseen, jonka kautta siirryttiin jo ilmataisteluvaiheeseen. Maunula laukaisi lennon aikana kaksi ilmataisteluohjusta vastapuolen lentokoneisiin saavuttaen kaksi ilmavoittoa. Victory rollin jälkeen hävittäjä siirrettiin kiitotien loppuosalle laskeutumista varten. Kosketuskohtaan ja keskilinjalle, kuten lentäjältä odottaa saattoi. Maunula pysäytti koneen kiitotielle ja oli silminnähden innoissaan kokemuksesta. Mauri Maunula on nyt tiettävästi vanhin hävittäjälentäjä, joka on hakenut kokemusta viidennen sukupolven lentokoneista ja lentänyt F-35A -simulaattoria. Uusi ennätys on saavutettu huimassa 102 vuoden iässä. Sotilaspuolen simulaattoreilla Maunula on ehtinyt lentää edellämainittujen lisäksi myös Hawkilla ja Hornetilla. Merkittävää on sekin, että ennätyslento tapahtui reilut 83 vuotta Maunulan ensimmäisen koululennon jälkeen. Hänen lentouransa ensimmäinen koululento lennettiin Suomen Ilmavoimissa Letov S.218 A Smolik SM-159 -koneella 6. toukokuuta 1940. Kunniavieraalle tarjoutui myös ainutkertainen tilaisuus vierailla lentonäytöksen maanäyttelyssä Yhdysvaltain ilmavoimien F-35A -hävittäjien vieressä aitojen sisäpuolella sekä tavata USAF:n hävittäjälentäjiä ja mekaanikkoja. Maunula vieraili Turun helteessä myös Suomen ilmavoimien esittelypisteellä, jossa kuulumisia vaihdettiin ilmavoimien komentaja Juha-Pekka Keräsen kanssa. Samalla Maunula tapasi Ilmasotakoulussa opiskelevia tulevia hävittäjälentäjiä. Maunula sai seurata myös historiallista ylilentoa, kun kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien Rockwell B-1B -pommikonetta vieraili ensimmäistä kertaa Suomen ilmatilassa. Lentonäytösiltapäivän viimeiseksi vierailukohteeksi valikoitui Suomen Ilmailumuseoyhdistyksen Caravelle-projektin saavutus eli Finnairin väreihin maalatun SAS:n entisen Caravelle III -koneen asettaminen näytteille Turun lentoasemalle. Alkuperäinen Sinilintu-nimen saanut Sud Aviation Caravelle III -kone (OH-LEA) laskeutui Suomeen 22. helmikuuta 1960 ja siirsi Finnairin sekä Maunulan uran suihkukoneaikaan. Turun lentoaseman uudella maamerkillä vieraillut Maunula oli ensimmäinen paikalla vieraillut Sinilintua lentänyt Caravelle-ohjaaja. Turussa esiintyi myös koneyksilö, jota Maunula ehti pitkällä urallaan lentää. Kyseessä on DC-yhdistyksen Douglas DC-3 OH-LCH (otsikkokuva). Kokemusta kaikkiaan 27 eri konetyypistä Mauri Maunula sai hyväksymispaperit ja kutsun Kauhavalle 13. maaliskuuta 1940. Talvisodan päättyminen oli Maunulalle siten samalla surun, että ilon päivä. Maunulan sotaohjaajakurssi 4 alkoi 29. huhtikuuta 1940. Ilmavoimien lentomerkki myönnettiin Maunulalle 27. joulukuuta 1941. Näiden alkuperäisten lentomerkkien kantajia on enää kaksi henkilöä. Maunula ehti lentää Suomen ilmavoimien palveluksessa vuosina 1940–1947 kaikkiaan 20 eri lentokonetyyppiä. Lentopäiväkirjassaon merkinnät seuraavista konetyypeistä: Smolik (SM), Viima (VI), Sääski (SÄ), Stieglitz (SZ), Tuisku (TU), Gauntlet (GT), Bulldog (BV), Gamecock Kukko (GA), Moth (MO), Kotka (KA), Pyry (PY), Fokker (FR), Gladiator (GL), Morane (MS), Mörkö-Morane (MSV), Storch (ST), Brewster (BW), Anson (AN), Messerschmitt (MT) ja Blenheim (BL) Siviili-ilmailupuolella Aerolla ja Finnairilla Maunula lensi DC-3, Convair CV-340/CV-440, Caravelle ja Super Caravelle ja DC-8-62 -koneita. Spearairilla Maunula lensi DC-8-32 -koneella. Ura jatkui Koneen palveluksessa, jossa lentotunteja kertyi Learjet 24 - koneen lisäksi tutustumislentojen osalta myös Learjet 35 sekä Mitsubishi Diamond - koneilla. Siviili-ilmailupuolella Maunula toimi kaikissa lentämissään konetyypeissä kouluttajana sekä tarkastuslentäjänä. Pitkä lentoura päättyi virallisesti 24. maaliskuuta 1983, jolloin Maunula jäi eläkkeelle täytettyään 61 vuotta. Lentokokemuksia kertyi kaikkiaan 27 eri konetyypistä. Turussa Maunula kertoi Super Caravellen olleen siviili-ilmailu-uransa paras konetyyppi. Sotilaspuolella kärkipaikan vei Mörkö-Morane. Nyt hallussa olevan sotilasimulaattoriennätyksen lisäksi 102-vuotias Mauri Maunula on tiettävästi edelleen maailman iäkkäin lentäjä, joka on lentänyt myös uusimman sukupolven laajarunkokoneen simulaattorilla. Joulukuussa 2018 Maunula istui 97-vuotiaana Finnairin Airbus A350 FFS -simulaattorin kapteenin paikalle lentäen mm. New Yorkin yllä. Kaksi vuotta sitten toukokuussa 2021 Finnair muisti Maunulaa erikoisella lahjalla ja antoi hänen käynnistää oikean Airbus A350-900 -koneen moottorit Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Ilmavoimat puolestaan lensi ylilennon Hawk-suihkuharjoituskoneella. MH Lue myös:
|
|||