Suomalaisen moottorilennon historialle 100-vuotismuistomerkki - Hornet ja NH90 tekevät ylilennot

Wrede_HK_flyfi_1 Suomen ensimmäistä moottorilentoa juhlistetaan 100-vuotismuistomerkin paljastuksella Kouvolan Myllykoskella. Tilaisuutta kunnioittavat ylilennolla F/A-18 Hornet ja NH90. Suomalaisen ilmailun pioneeri Kasper Wrede lensi kevättalvella 1915 omatekoisella moottorikoneellaan Kymijoen jäältä. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen moottorilento.

Ummeljoen kyläyhdistys paljastaa yhdessä Lentovarikon Killan kanssa Suomen ensimmäisen moottorilennon muistolaatan. Tilaisuus pidetään Kymijoen rannassa Kouvolassa Myllykosken vesistökeskuksessa torstaina 13. elokuuta kello 12.50.

NH90_2Suomalaisen moottori-ilmailun satavuotista historiaa kunnioitetaan tilaisuudessa Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän ja Maavoimien NH Industries NH90 -helikopterin ylilennolla kello 13.00.

Sään salliessa noin kello 13.50 luvassa on myös Kymenlaakson ilmailijoiden ylilennot moottoroiduista riippuliittimistä moottorikoneisiin.

Suomalainen jääkäriylikersantti Casper (Kasper) Fabian Wrede af Elimä (1892-1921) tunnetaan suomalaisen ilmailun pioneerinä. Wrede rakensi ensimmäisen liitosiiven jo vuonna 1910. Pian tämän jälkeen oli vuorossa liitokone talven 1911 aikana.

Vuonna 1912 Wrede lähti Saksaan päätyen töihin Treptowiin, Berliinin lähelle ja siellä sijaitsevaan lentokonetehtaaseen. Palattuaan Saksasta vuonna 1914 Wrede aloitti puumetallisen lentokoneen rakentamisen Rabbelugnin ja Toivolan välissä sijaitsevassa lautojen kuivausvajassa.

IMG_8355Lentokoneen voimanlähteenä oli Ranskasta saatu autoon tarkoitettu kolmisylinterinen Anzani-moottori, joka painoi noin 40 kg. Lentoon koneella pyrittiin usean päivän aikana kevättalvella 1915.

Kone pääsi ilmaan useamman kerran mutta ne jäivät lyhyiksi hypyiksi. Lopulta kone nousi ilmaan muutaman metrin korkeuteen lentäen noin 500 metrin matkan.

Tieto lennosta kulkeutui venäläisviranomaisille, jotka tulivat pian etsimään kyseistä lentokonetta. Mitään ei kuitenkaan löydetty, sillä kone oli purettu Wreden saatua ennakkovaroituksen etsinnästä. Kasper Wrede menehtyi eri vaiheiden jälkeen Fidzillä vain 29 vuoden ikäisenä.

Ummeljoen lentokenttä Ummeljoki KW on saanut tunnuksensa Kasper Wreden mukaan. Kymenlaaksossa sijaitsee myös Wredebyn EFWB yksityiskenttä.

Lentovarikon Kilta rakensi Wreden koneen näköiskappaleen, joka valmistui keväällä 2011. Vuonna 1915 rakennettu kone ja sen ensilento olivat tuolloin lain vastaisia. Sen takia rakentajilla ei ollut käytettävissä virallisia dokumentteja tai valokuvia. Työ tehtiin löydettyjen koneen osien perusteella sekä käsiin saadun suunnitteluaineiston ja muistivihon pohjalta.

Wreden koneen näköiskappale on vuodesta 2013 lähtien ollut esillä vitriinissä Anjalankosken ABC-huoltoasemalla.

Lentovarikonkilta.fi: Kasper Fabian Wreden uusi haaste killalle

Lentovarikonkilta.fi: Wreden koneen näköismallin julkistaminen

Lue myös: