Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tarkempaa arviota siitä, millä aikataululla seuraava tai kaikki koneet saadaan taas käyttöön. Ensimmäinen kahdeksasta koneesta palautui liikenteeseen sunnuntaina 19. lokakuuta, kun OH-LZR aloitti matkustajalennot tauon jälkeen. Finnair kertoi siihen vaihdetun uudet istuinpäälliset, jotka ovat samasta materiaalista kuin aikaisemmin, mutta istuinpäällisiä ei toistaiseksi pestä ennen kuin sopivasta pesumenetelmästä on täysi varmuus. Istuinten likaantuessa päällinen vaihdetaan.
Mahdollisesti pesumenettelyssä vikaantuneet entiset istuinpäälliset on toistaiseksi erillisessä säilössä Finnairilla eristettynä ns. lentokelpoisesta materiaalista. Näiden entisten istuinpäällisten jatkokäytöstä Finnair kertoo päättävänsä myöhemmin. Maanantaina 20. lokakuuta istuinpäällisiin liittyvästä tilanteesta johtuneet peruutukset ovat koskeneet noin 8 700 Finnairin asiakasta ja ylivaraustilanteet noin 3 500 asiakasta. Finnair lentää päivittäin yli 300 lentoa, ja tilanteen vuoksi olemme peruttu yhteensä noin 70 lentoa. Finnair on paikannut kapasiteettivajetta DAT LT:ltä noin kahdeksi viikoksi vuokraamillaan A320- ja A321-koneilla sekä Norran E190-koneilla ja Jettimen Boeing 737-800 -koneilla. Konevaihdokset ovat johtaneet istuinpaikkamäärien supistumiseen ja sitä kautta ylivaraustilanteisiin.
Kyseisistä koneista OH-LZM lennettiin 16. lokakuuta Tallinnaan, jota seurasi OH-LZP:n siirto Tallinnaan 21. lokakuuta. Finnair on huollattanut koneitaan Tallinnassa aiemminkin. OH-LZS on ollut syyskuun lopulta lähtien huollossa Prahassa. Muut koneet ovat Helsinki-Vantaalla poislukien OH-LZR, joka lentää normaalisti. Lue myös:
|
|||