Moottorikoneilla kilpaillaan neljässä luokassa, jotka ovat Primary, Sportsman, Intermediate ja Advanced. Purjekoneilla on kolme luokkaa: Sportsman, Intermediate ja Advanced. Torstai 4. heinäkuuta oli ensimmäinen virallinen kilpailupäivä ja toinen kisapäivä on perjantaina 5.7. Sään aiheuttaessa haittaa toimivat lauantai ja sunnuntai varapäivinä.
Myös iltakilpailun aikaan taivaan ollessa jo pilvessä paikalla vieraili useita satoja ihmisiä seuraamassa purjetaitolentoa. Tuomaristo seurasi kisasuorituksia asematasolta ja juontaja selosti päivän tapahtumia ja suorituksia yleisölle.
Kisasuoritukset nähtiin taivaalla kuutiokilometrin kokoisessa ilmatilavarauksessa, joka sijaitsee Malmin käytöstä poistetun kiitotien 09/27 pohjoispuolella. Lennot sijoittuvat 1000 - 4000 jalan korkeuksiin.
Järjestäjän arvion mukaan paikalla oli päivän mittaan jopa 3000 katsojaa. Määrä on joka tapauksessa merkittävä SM-tason ilmailukilpailulle. Taitolentosuoritusten lisäksi ilmassa nähtiin väliajoilla moottorilentokoneiden lähtöjä ja saapumisia. Illalla nähtiin myös laskuvarjohyppyjä. Historiallinen Airveteranin Douglas DC-3 lensi SM-kisojen harjoituspäivänä keskiviikkona.
Toisen kisapäivän huipennuksena on moottorikoneiden Advanced-luokan suoritukset, jotka on alkuperäisen suunnitelman mukaan määrä lentää kello 18-20. Aamulla 9-14 on tarkoitus kisata sään salliessa muissa luokissa.
SM-tason saavuttamiseksi on lennettävä kaksi kisasuoritusta, mutta tavoitteena on lentää kaikki kolme suoritusta. Perjantaina Malmille on sään salliessa odotettavissa merkittävästi enemmän yleisöä, kun lentokentällä järjestetään Power Advanced -luokan lentojen kanssa samaan aikaan myös FHRA:n Cruising Pre-Party vol. 21 -tapahtuma, joka tuo lentokentän asematasolle useita satoja hienoja vanhoja autoja.
Päivitys 22.07: Lisätty järjestäjän arvio katsojamäärästä. Lue myös:
|
|||