Traficom huomioi lentoturvallisuusasiat kotimaan- lentojen kilpailutuksessa EU-säädösten rajoissa

IMG-20200420-WA0017Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vastaanotti kotimaan lentoyhteyksien kilpailutuksen määräaikaan mennessä tarjoukset viideltä eri yhtiöltä. Nyt edessä on tarjousten läpikäynti, jonka aikana huomioidaan myös Onnettomuustutkintakeskuksen esiin nostama huoli julkisten kilpailutusten lentoturvallisuusvaatimuksista.

Lentoliikenteen kilpailutus käynnistyi tammikuussa 2021 ja se koskee viittä lentoyhteyttä kotimaan kohteiden ja Helsinki-Vantaan välillä. Reittikohteet ovat Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi ja Kokkola.

Kilpailutuksen perusteella Traficomilla on tarkoitus hankkia lentoliikennettä joka alkaa aikaisintaan 19.4.2021 ja päättyy 31.12.2021. Finnair lentää edellämainittuihin kohteisiin edelleen 18. huhtikuuta 2021 saakka.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16. maaliskuuta 2021. Traficom vastaanotti tarjouksia reittipareille kaikkiaan viideltä eri yhtiöltä, jotka edustavat useita eri maita. Traficom ei avannut mahdollisten kotimaisten yhtiöiden tarjousten määrää.

MTV uutiset kertoi jo 16. maaliskuuta, ettei Finnair ottanut osaa tarjoukilpailuun, koska yhtiöllä ei ole reiteille sopivaa konekalustoa. Finnairin osaomistusyhtiö Norran käytössä olevat pienimmätkin ATR-koneet ovat 72-paikkaisia. Pääosan yhtiöstä omistaa tanskalainen DAT, jolla on laivastossaan myös pienempiä ATR-koneita.

EFKITarjouksia Helsinki-Joensuu -reitillä tuli kaikkiaan neljä kappaletta, Helsinki-Jyväskylä sekä Helsinki-Kajaani -reiteille tarjouksia tuli kummallekin kaksi kappaletta. Helsinki-Kemi-Kokkola -kolmioreitille tarjouksia tuli kaikkiaan viisi kappaletta.

Yhteyksien vähimmäismäärä oli tarjouksen mukaan kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin. Osana kilpailutusta Traficom määritteli myös lentolippujen kattohinnat sekä tietyt matkaketjun sujuvuuteen liittyvät, lentotoiminnan harjoittajan vastuulla olevat asiat. Yhdensuuntainen lippu voi maksaa korkeintaan 200 euroa, edestakainen lippu 300 euroa.

"Traficom käy parhaillaan tarjouksia läpi ja tavoitteena on pyrkiä etenemään asiassa mahdollisimman nopeasti. Heti, kun päätökset on tehty tehdään sopimukset voittaneiden operaattoreiden kanssa", kertoo Traficomin Liikennejärjestelmäpalvelut johtaja Pipsa Eklund Lentoposti.fi:lle.

Tarjouksien tulee täyttää erilaisia vaatimuksia, joista yksi merkittävin on vaatimus siitä, että lentoliikenteen harjoittajalla on tarjousta tehtäessä oltava vähintään kahden vuoden kokemus säännöllisestä, yhtäjaksoisesta matkustajareittilentoliikenteen harjoittamisesta EU:n alueella vuosien 2015-2020 aikana. Vaatimus koskee myös mahdollista tarjoajan alihankkijaa.

Tarjouksen tekijällä itsellään on oltava omissa nimissään oleva lentotoimintalupa (AOC) sekä liikennelupa (operating licence).

"Käymme juuri läpi ja tämä vaatimus tulee täyttää. Mikäli joku ei sitä täytä, niin tarjous hylätään", jatkaa Eklund.

Suomen Onnetomuustutkintakeskus OTKES nosti vuonna 2019 tutkintaraportissaan esiin toisen tärkeä seikan. OTKESin mukaan lentoliikenteen kilpailuttaja ei välttämättä aseta kilpailutuksessa turvallisuuteen liittyviä kriteerejä, kun se varoo EU:n kilpailusäädösten rikkomista ja kilpailun hävinneiden operaattoreiden oikeusprosesseja.

"Huomautus on huomioitu siinä määrin kuin EU-säädökset asian mahdollistaa", kertoo Eklund.

Tarjouksensa jättäneiden yhtiöden käyttämiä konetyyppejä Traficom ei vielä avaa tarkemmin vaan ne tulevat julkisiksi myöhemmin. Tarjouksessa oli määritelty minimimatkustajamäärät, joita koneisiin on eri reittipareilla oltava tarjolla. Kemi-Kokkola -reitillä vaatimus oli 50 henkilön kuljetuskyvystä ja muilla reitellä vähintään 29 henkilön kuljetuskyvystä.

Monille reiteillä sopiva konetyyppi voisi olla esimerkiksi Saab 340 -kone, jollaisilla kotimaan reiteillä on aiemminkin lennetty. Lähialueilla tällaisella kalustolle lentävät mm. virolainen Airest, puolalainen Sprint Air sekä latvialainen RAF-Avia.

Suurempaan 50-paikkaisteen luokkaan voisi sopia pienempi ATR 42, Saab 2000 tai DHC 8-300. Tällaisia koneita on käytössä mm. latvialaisella RAF-Avialla, liettualaisella DAT LT:llä, virolaisella Nyxair'lla, ruotsalisella Braathens Regionalilla sekä norjalaisella Widerøella. Mahdollisia operaattoreita on todennäköisesti edellämainitun yhtiölistan ulkopuolelta ja myös muiden konetyyppien osalta.

Mahdollisen kalustorikon varalta tarjoajan on pystyttävä toimittamaan tarjouspyynnön ehdot täyttävä liikennöintikalusto reitille 24 tunnin kuluessa kalustorikosta.

Lue myös: