Vampire ujelsi Porin taivaalla suomalaisen suihkulentämisen 60-vuotisjuhlien kunniaksi

vampire2_ilmavoimatSuihkukoneet saapuivat Suomen taivaalle 60 vuotta sitten. Poriin lentoasemalle laskeutui kolme Englannista hankittua Vampire-hävittäjää. Vaikka koneet vuonna 1953 olivat jo vanhentuneita, ne veivät suomalaisen ilmailun suihkumoottorikauteen. Nyt Porin tilaisuutta juhlistamaan oli Ruotsista saatu lentokelpoinen Vampire.

Ilmavoimien Kiltaliiton ja Satakunnan Lennoston Killan jäseniä sekä entisiä ja nykyisiä lennostolaisia kera muiden ilmailun ystävien kokoontui tiistaina 22. tammikuuta Porin lentoasemarakennuksen edustalle. Tilaisuudessa kunnioitettiin suomalaisen suihkulentotoiminnan kuusikymmenvuotista taivalta. Samalla paljastettiin Satakunnan Lennoston Kilta ry:n hankkima Vampire-muistomerkki.

Juhlan yhteydessä taivaalla nähtiin niin Ruotsista saapunut lentävä kaksipaikkainen Vampire-warbird kuin Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä.

Paljastettu taideteos kuvaa suihkumoottorin ahtimen siipeä. Se on valmistettu Kurun harmaasta graniitista ja hiottu kiiltäväksi. Muistomerkissä on Vampire-hävittäjän siluettikuva ja koneiden saapumispäivä.

Teos katsoo Mäntyluodon suuntaan, josta Vampire-osasto aikoinaan saapui kentän päälle. Muistomerkin on suunnitellut taiteilija Marko Tienhaara ja valmistanut Tampereen Kovakivi Oy.

vampire_ilmavoimatSatakunnan Lennoston edeltäjä 2. Lennosto otti 22. tammikuuta 1953 vastaan Ilmavoimien ensimmäiset suihkuhävittäjät, kolme englantilaista Vampirea. Tehtaan lentäjät toivat ensimmäiset koneet ja suomalaiset hakivat syksyllä loput kolme.

Sodan päätyttyä ja 50-luvulle tultaessa Ilmavoimien Messerschmitt Bf 109 -potkurihävittäjät olivat auttamattomasti vanhentuneita. Kun viimeinen sotakorvauserä oli maksettu, osoitettiin Puolustusvoimille hieman varoja hävittäjähankintaan.

Syksyn lisäbudjetti mahdollisti kuuden suihkuhävittäjän ostamisen Englannista. Ammattikirjallisuuden, lentonäytöksissä tehtyjen havaintojen ja ohjekirjojen perusteella päädyttiin de Havilland D.H. 100 Vampire Mk. 52 -koneiden hankintaan.

Lentotoiminta suihkukoneilla aloitettiin Porissa, koska se oli ainoa Ilmavoimien tukikohta, jonka kiitotie oli kestopäällystetty. Vampiret vaativat tällaisen alustan moottorin lentoonlähdössä vaurioitumisen välttämiseksi. Porin kentän tervasepelipäällysteen olivat kesällä 1943 silloiselle saksalaistukikohdalle tehneet sotavangit.

"Satakunnan Lennosto aloitti kuusikymmentä vuotta sitten hävittäjätorjuntamme kehittämisen suihkukalustolla ja on vienyt sen Hornetilla nykyiselle korkealle tasolleen", totesi Satakunnan Lennoston Kilta ry:n puheenjohtaja, eversti Jukka Uhari muistomerkin paljastamisen kunniaksi pitämänsä puheen lopuksi.

"Muistomerkki olkoon kruunu lennoston hävittäjäkaudelle ja se jääköön muistuttamaan tulevia polvia ilmapuolustuksemme hyväksi Porissa tehdystä työstä."

Muistomerkin paljastivat Satakunnan Lennoston Kilta ry:n puheenjohtaja Jukka Uhari, Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen ja muistomerkin suunnittelija Marko Tiensuu.

 

Video suihkukonelentämisen 60-vuotisjuhlasta: Ilta-Sanomat

Lue myös: