(päivittynyt 27.4) Venäjän presidenttihallinnon Tupolev Tu-214SR lentää sunnuntainakin 360 asteen kaartoa Valamon saaren ympärillä. YLE:n mukaan Presidentti Putin vierailee luostarissa. Koneen tarkkaa käyttötarkoitusta ei tiedetä, mutta sen arvellaan liittyvän viestiliikenteen linkittämiseen. Koska Tupolev käy lentoratansa luoteisosassa melko lähellä Suomen rajaa, siitä on kirjoitettu lauantaina runsaasti suomalaismediassa. Koneen ilmassaolo on kuitenkin rutiinitoimenpide, kun Venäjän valtionjohto matkustaa. Tupolev luovutti 1. kesäkuuta 2009 kaksi erikoisvarusteltua Tu-214-matkustajakonetta (RA-64515 ja RA-64516) presidenttihallinnolle. Ulkoisesti Tu-214SR eroaa perusversiosta vain rungon yläpuolisen antennikoteloinnin puolesta. Sisältä ne mitä todennäköisimmin ovat täysin erilaisia. Vaikka kyseessä ovat valtionjohdon erikoislennot, Tupolevit ovat usein käyttäneet liikennekoneista tuttua ADS-B-laitetta (Automatic Dependent Surveillance Broadcast), joka lähettää radiotaajuksilla lennon tiedot salaamattomina. Siksi koneet näkyvät myös netin FlightRadar24.com -palvelussa (ruutukaappaus). Valamoa lauantaina kiertänyt Tupolev käytti tunnusta RSD47. Se lensi 29 000 jalassa 280 solmun nopeudella. Ympyrän säde on noin 20 kilometriä ja kone lensi sitä yli kymmenen tuntia. Tehtävää hoiti RA-64515, joka on otsikkokuvassa. Nyt sunnuntaina Laatokan yläpuolella lentää sisarkone RA-64516 aivan vastaavalla reitillä tunnuksella RSD49. Korkeutta on kuitenkin 28 000 jalkaa ja nopeutta reippaasti enemmän: 349 solmua. Koneen lentoa voi seurata reaaliajassa FlightRadar24.com-palvelusta. Tupolev on nähty aiemminkin Venäjän Karjalan alueella, jossa presidentti Putin ilmeisesti viettää lomiaan. Samaten Sotshin olympialaisten aikana kone nähtiin alueella ajamassa vastaavaa kuviota. Kone on viime aikoina havaittu myös Krimin yllä, kun pääministeri Medvedev vieraili siellä. Tu-214SR-koneiden tehtävänä arvellaan olevan datalinkitys johtojärjestelmiin silloin, kun valtionjohto on liikkeellä. Tähän liittynee ydinaseiden laukaisuvalmiuden ylläpito kaikissa tilanteissa. Yhdysvalloilla on hieman vastaava Boeing E-6 Mercury -koneensa, joka perustuu 707-matkustajakoneeseen. Sillä lennetään vastaavaa jatkuvaa 360 asteen kaartoa kuin Tupolevillakin. Merivoimien operoiman Mercuryn tehtävänä on toimia radiolinkkinä ja välittää viestiliikennettä ydinsukellusveneille kriisitilanteessa. Normaalien antennien ohella lyhenteellä TACAMO (TAke Charge And Move Out) tunnettu kone vetää perässään pitkää antennilankaa, jonka kautta viestejä voi välittää. Yhdysvalloilla on myös lentävä komentokeskus: Boeing 747 -koneeseen perustuva E-4B. T.T.
|
|||