Viiden HX-tiedotustilaisuuden maraton Turun lentonäytöksen aattona tarjosi uutispommin

LX-N90450_140619aTurun lentonäytös käynnistyy lauantaina. Vierailevia koneita oli perjantai-iltana saapunut jo lähes täysi kattaus. Keskeiselle paikalle näyttelyaluetta on noussut viiden hävittäjävalmistajan osastojen rivi. Tänään jokaisessa niistä järjestettiin tiedotustilaisuus. Kiinnostus miljardihankintaan on luonnollisesti suurta, joten mediaa oli paikalla runsaasti.

TA_flightlinePerjantaiaamu aukesi Turun lentoasemalla tihkusateisena - pilvi roikkui miltei maassa kiinni. Ennusteet lupasivat saman jatkuvan ja oli heti selvää, että sää haittaisi lentotoimintaa ja etenkin esiintyjien harjoittelua. Niin kävikin, mutta  näyttelyyn osallistuvien koneiden saapumiset sujuivat kuitenkin mukavasti.

Lentävien koneiden rivistössä torstaina saapuneen Puolan Orlik-muodostelmalento-osaston rinnalla oli jo aamulla ottanut kotimainen vastine Midnight Hawks. Päivän mittaan saapui suihkuhävittäjäkalustoa. Sulassa sovussa rivissä ovat Dassault Rafale, Saab JAS 39 C Gripen ja Eurofighter Typhoon -koneet.

TA_TeamOrlikIllalla saapui vielä tapahtuman näyttävin osanottaja, suuri Boeing E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakone (Airborne Warning and Control System, otsikkokuvassa).

Sen sijaan Messerschmitt 109 -hävittäjän matka Englannista kohti Suomea on eteni huonon sään takia hitaasti. Illalla kone kuitenkin laskeutui Turkuun.

Perjantaiaamuna kaikki hävittäjäkauppiaat olivat rakentaneet osastonsa valmiiksi samaan riviin ja ne olivat valmiina vastaanottamaan niin median edustajat kuin erilaiset arvovaltaiset lähetystöt. Torstaina alueella liikkui esimerkiksi Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen väkeä.

TA_HXkatuValmistajien osastot sekä mediatilaisuudet olivat varsin erilaisia. Monikymmenpäinen median edustajien joukko vaelsi uskollisesti aikataulun mukaan osastolta toiselle. Yksi tilaisuuksista oli vain kutsutuille, muut kaikille median edustajille.

Yleensä tällaisissa tiedotustilaisuuksissa esitellään konetarjokkaan ominaisuuksia eikä suuria uutisia ei ole odotettavissa. Perjantaina Saab oli päättänyt rikkoa perinteen.

Ruotsalaisyhtiö kertoi, että sen Suomelle jättämään tarjoukseen 52 yksipaikkaisesta Gripen E ja 12 kaksipaikkaisesta Gripen F -hävittäjästä kuului jo alun alkaen myös kaksi GlobalEye AEW&C -tutkavalvontakonetta (Airborne Early Warning and Control).

TA_Saab_globaleyeTämä aiheutti pienen kohahduksen mediatilaisuudessa ja twiittien vyöryn toimittajien matkapuhelimista. Lue lisää tarjouksesta ja GlobalEye-koneesta erillisestä uutisestamme (linkki jutun lopussa).

Tiedotustilaisuuksien sarjan aloitti Eurofighter Typhoonia HX-hankkeessa edustava englantilainen BAE Systems. Yhtiö telttaosasto on suuri ja siellä on erilaisia toiminnallisia esittelypisteitä hävittäjän ominaisuuksista.

TA_Eurofighter_pressEsimerkiksi yhdessä pääsee kokeilemaan Eurofighterin Striker -kypärätähtäimen visiirinäyttöä. Osastolla on myös ohjaamosimulaattori.

Yhtiön tiedotustilaisuudesta jäi mieleen Eurofighterin moottorien tehon ja muun suorituskyvyn korostaminen. Samaten kerrottiin, että häiveominaisuuksia ei tarvita, kun käytössä on tehokas omasuojajärjestelmä sekä niin paljon täsmäaseita, että vastustajan puolustus voidaan niillä ja elektronisella sodankäynnillä saturoida tukkoon.

TA_Eurofighter_apronEurofighterin edustajat esittelivätkin medialle näyttäviä videoita missä vastustajan ilmatorjunta neutraloitiin suurella määrällä täsmäaseita, jonka jälkeen tehtävää voitiin jatkaa pidemmälle vastustajan ilmatilaan.

Puolilta päivin oli vuorossa Saab. Yhtiön osastolla on suuri Gripen E -malli värivalojen ja savujärjestelmän ympäröimänä. Samalla esitellään koneen ominaisuuksia. Taaempana pieni elokuvateatteria muistuttava tila sekä toisessa kerroksessa alue kutsuvieraille.

TA_GripenC_apronUlkopuolelle on pysäköity aseiden ympäröimä JAS 39 D Gripen suomalaisia maisemia näyttävän videoscreenin alle.

Yhtiön mediatilaisuudessa ehdittiin ennen uutispommin pudottamista korostaa uuden hävittäjäversion joustavaa jatkuvaa päivitettävyyttä. Luonnollisesti Saab toi esiin Gripenin soveltuvuuden maantietukokohtiin sekä varusmiesten käyttöön maahenkilökunnassa.

TA_Dassault_rafale_pressDassault oli kutsunut mediaa osastolleen kello 14. Rakennelman yksi seinä on avoinna yleisön suuntaan. Tarjolla on jälleen runsaasti lippalakkeja, tällä kertaa musta-oransseja. Yhtiöllä on esillä myös virtuaalista todellisuutta hyödyntävä simulaattori.

Mediatilaisuuteen pääsivät vain kutsutut. Tämä oli tavallaan ymmärrettävää, sillä se järjestettiin pienessä loungemaisessa takahuoneessa. Materiaali esitettiin sivuseinälle kiinnitetyltä näytöltä.

TA_Dassault_apronEsille nousi Rafalen helppo huollettavuus. Myös koneelle sotatoimissa kertynyttä kokemusta korostettiin. Hävittäjä korvasi seitsemän aiempaa Ranskan ilmavoimien konetyyppiä.

Myös Rafalen AGCAS-järjestelmä (Active Ground Collision Avoidance System) muistettiin mainita. Se ohjaajan tilannetietoisuuden kadotessa automaattisesti pelastaa koneen sen uhatessa syöksyä maahan. Samaten kerrottiin, että vientiasiakkaille tarjotaan kypärätähtäintä, mitä vielä ei ole Ranskan omissa koneissa.

TA_Boeing_pressKello 15 jälkeen media kokoontui Boeingin osastolle. Sitä hallitseva elementti oli täysikokoinen JDAM-pommin malli. Myös Boeingilla oli ohjaamosimulaattori, joka esitti kaksipaikkaista elektroniseen sodankäyntiin erikoistunutta Growler-konetta.

Boeing korostikin tilaisuudessa Super Hornetin ja Growlerin -paketin tarjoamaa ainutlaatuista suorituskyky-yhdistelmää. Samaten todettiin että ilman häiveominaisuuksiakin voidaan taistelukentällä menestyä.

Toinen kärki esityksessä oli se, miten hyvin F/A-18 E/F Super Hornet soveltuisi suoraan Ilmavoimien nykyisen F/A-18 C/D Hornet -kaluston työn jatkajaksi. Ohjaajien siirtymäkoulutus on lyhyt ja huoltojärjestelmä tuttu. Myös teollisen yhteistyön jatkaminen olisi helppoa.

Boeing myös korosti, että Super Hornet ei ole vanha auringonlaskun kone vaan US Navy jatkaa sen käyttöä vielä pitkään. Uusi Block III -versio tarjoaa paljon uusia ominaisuuksia.

TA_F35_BloodPäivän mediamaratonin päätti Lockheed Martin kello 16.30. Yhtiön osastolla oli pääroolissa ohjaamosimulaattori, joka oli jälleen erittäin suosittu.

Lockheed Martin oli päättänyt erottua muista ja marssitti toimittajien eteen kolme hävittäjäohjaajaa. Heistä Bill Flynn on kokenut yhtiön koelentäjä.

Hänen seurassaan oli kaksi F-35-koneet Turkuun  lentänyttä Yhdysvaltojen ilmavoimien USAF:n hävittäjäohjaajaa. He olivat everstiluutnantti Chris Eberth ja kapteeni Brett Burnside,radiokutsut Blood ja Shock.

TA_F35_ShockBlood on pitkän linjan hävittäjäohjaaja, joka on ensin lentänyt Boeing F-15E- hävittäjän takapenkkiläisenä, sitten F-16-pilottina ja nyt F-35:llä. 27-vuotias Shock puolestaan on siirtynyt suoraan Talon-suihkuharjoituskoneesta viidennen sukupolven F-35-hävittäjään.

Keskustelu median esittämien kysymyksien perusteella oli kiinnostavaa. Keskeiseksi nousi F-35:n tarjoama datafuusio, jossa lukuisten sensorien tuottama data yhdistetään ohjaajalle hyödyntämiskelpoiseen muotoon.

TA_F35_apronBloodin selkeä kanta oli, että stealth-ominaisuuksille ei ole korvaajaa. Koneella voi mennä paikkoihin, joihin muilla ei ole asiaa.

Shock puolestaan totesi, ettei ole edes lentänyt koneella jossa on perinteinen tutka. Hän on astunut suoraan ohjaajalle tarjotun datafuusion maailmaan. Siinä voi ykkösasiana keskittyä taktiikkaan, lentäminen tulee vasta toisena. Teksti Tero Tuominen, kuvat Miikka Hult

Lue lisää Lentoposti.fi uutisia aiheesta: