Qantas avasi 24. maaliskuuta 2018 odotetun erittäin pitkän matkan lennon Perthistä Lontoon Heathrow'lle. Kyseessä on ensimmäinen Qantasin suora reittilento Australiasta Eurooppaan. Kengurureitiksikin kutsuttua lentoyhteyttä on lennetty jo yli 70 vuotta. Matka-aika on vuosikymmenten kuluessa lyhentynyt neljästä päivästä vain 17 tuntiin. Qantas lentää uutta ULR (Ultra Long Range) -reittiä 236-paikkaisella Boeing 787-9 Dreamliner koneella. Nyt avattu uusi reitti kulkee Melbournesta Perthiin ja sieltä suoraan 17 tunnin lennolla Lontoon Heathrow'lle. Koneessa on kolmeluokkainen matkustamo, jonka business-luokassa on 42 lieflat-istuinta, premium economy -luokassa 28 istuinta ja economy-luokassa 166 matkustajaistuinta. Qantasin 787-9 -koneessa on siis merkittävästi vähemmän istuinpaikkoja kuin muiden yhtiöiden vasvaavassa konetyypissä. Suurimmillaan koneessa voi olla yli 300 matkustajaistuinta. Qantas vastaanotti avauslennolla käytettävän Boeing 787-9 Dreamlinerinsa 2. maaliskuuta 2018. Kyseessä oli australialaisyhtiön neljäs Dreamliner. Reittiä lentävä (VH-ZND) koneyksilö on maalattu paikallisen taiteilijan Emily Kame Kngwarreyen tekemän työn mukaiseen erikoisväritykseen. Suurempi 787-9 Dreamliner lyhentää matka-aikaa merkittävästi, kun välilaskua ei enää tarvita. Reittiä lennetään tuuliolosuhteiden mukaisesti Aasian tai Lähi-Idän yli. Lento QF9 on maailman kolmanneksi pisin kaupallinen reittilento ja maailman pisin Dreamlinerilla operoitava reitti. Lennolla käytetään noin 92 tonnia eli 110 000 litraa kerosiinia. Aiemmin reittiä lennettiin Airbus A380 -koneella ja välilasku tehtiin Dubaissa. "Kyseessä on historiallinen lento, joka avaa uuden ajan matkailussa. Ensimmäistä kertaa Australiasta on suora lentoyhteys Eurooppaan", juhlisti Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce. Historiallinen Qantasin lento QF9 nousi ilmaan kyydissään yli 200 matkustajaa ja kuudentoista hengen miehistö. Lennolla on neljän hengen ohjaamomiehistö. Kone nousi ilmaan lauantai-iltana kello 19.00 paikallista aikaa Perthistä ja se saapuu Lontooseen sunnuntaiaamuna noin kello 05.00. Qantas on vuonna 2015 lentänyt ensimmäisen kerran suoraan Eurooppaan mutta tuolloin kyseessä oli tilauslento. Alkuperäinen kengurureitti Australiasta Lontooseen nimettiin seitsemän välilaskun mukaan, jotka tehtiin neljä päivää kestävän lennon aikana vuonna 1947. Reitti kulki Sydneystä Darwiniin, Singaporeen, Kalkuttaan, Karachiin, Kairoon, Castel Benitoon (Libya), Roomaan ja Lontooseen. Ilmassa oltiin tuolloin kaikkiaan noin 55 tuntia. Reittiä lennettiin Lockheed Constellationilla. Sen kyytiin mahtui 29 matkustajaa ja koneessa oli kolme lentäjää, navigaattori, radisti, kaksi mekaanikkoa ja kolme lentoemäntää. Reittiavaus tehtiin vuonna 1947 ja edestakainen lippu Sydneystä Lontooseen maksoi 525 puntaa eli nykyrahassa noin 35 000 dollaria. Tuolloin keskipalkka oli seitsemän puntaa. Nykyisin Australian keskimääräinen viikkopalkka on 1600 dollaria ja lentolippu Perthistä Lontooseen maksaa halvimmillaan alle 1300 dollaria. Qantas tarjoaa Australiasta Lontooseen kolmea eri reittivaihtoehtoa. Suoraan Dreamlinerilla lennettävän Perth-Lontoo -reitin lisäksi tarjolla on reitti Sydney-Singapore-Lontoo A380-koneella sekä yhteistyöreitti Dubain kautta Emiratesin A380 tai Boeing 777 -koneilla. Qantas suunnittelee avaavansa lisää ULR-reittejä Australiasta vuoteen 2022 mennessä. Suunniteltuihin reitteihin tarvitaan kuitenkin uusi koneversio. Qantas haastoikin syksyllä 2017 Airbusia ja Boeingia tarjoamaan sille uutta konetta. Qantas tarvitsisi Airbusin A350ULR ja Boeingin 777X -koneisiin merkittävän lisäkantaman mahdollistaakseen suorat reitit täydellä matkustajakuormalla. Esimerkiksi Singapore Airlines on avaamassa 19-tuntisen reitin A350 ULR -koneella Singaporesta New Yorkiin. Lue myös:
|
|||