70-vuotiaat Douglas DC-3 -kaunottaret saapuvat päälentonäytökseen Turkuun

DC3_suomi_ruotsi_1Kesän päälentonäytökseen Turkuun saapuu kaksi Douglas DC-3 -matkustajakonetta. Suomen DC-yhdistys ry:n koneen lisäksi Turkuun saapuu ruotsalainen Flygande Veteranerin kolmonen. Molempia yli 70-vuotiaita koneita operoidaan vapaaehtoisvoimin.

Suomen lentävä kolmonen on aiemmin ollut Finnairin edeltäjän Aero O/Y:n ja sen jälkeen Ilmavoimien käytössä. Kone kantaa rekisteritunnusta OH-LCH.

Ruotsissa Flygande Veteraner lentää vastaavasti  SAS:n ja Ruotsin ilmavoimien aikoinaan käyttämää DC-3 konetta, jonka rekisteritunnus on SE-CFP.

Kolmonen nähdään Turussa myös taivaalla, sillä  DC-yhdistys lentää näytöksen yhteydessä jäsenlentoja.

Turussa DC3_suomiilmassa_16.-7. kesäkuuta 2015 järjestettävä päälentonäytös tarjoaa melkoisesti nähtävää. Yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea ja nähdä suihkuhävittäjien jälkipolton jyrinää, klassista taitolentoa, pelastushelikoptereita, muodostelmalentoa ja kokea ilmailun huuma sen eri muodoissa. Luvasssa on koko lentonäytöskesän laajin ja monipuolisin lento-ohjelma ja lentokalusto.

  Näytöksen tähtiä ovat mm. Turkin ilmavoimien kuuluisa Turkish Stars taitolento-osasto seitsemällä NF-5 hävittäjällä, Norjan ilmavoimien F-16, Ruotsin Gripen, Ilmavoimien Hornet ja Midnight Hawks, MiG-15UTI Suomen tunnuksissa, Arctic Eagles -taitolentoryhmä, Mörkö Pitts ja paljon muuta.

Turun päälentonäytös on nousemassa kaikkien aikojen lentonäytökseksi Suomessa. Jo nyt mukana on mm. kuusi taitolento-osastoa.

Ennakkoliput jo myynnissä

 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös Turku Airshow järjestetään 6.-7. kesäkuuta ja sen pääesiintyjäksi tulee sotilastaitolentoryhmä Turkish Stars.

Lentonäytöksen järjestää Turun Lentokerho ry (TLK) joka on Suomen Ilmailuliiton suurimpia jäsenkerhoja. TLK järjesti myös edellisen Suomen Ilmailuliiton päälentonäytöksen Turussa 2011.

Ennakkolippujen myynti tapahtumaan on jo käynnistynyt. Hinnat ovat aikuisilta 22 euroa ja lapsilta (7-12v) 11 euroa. Perhelippu maksaa ennakkoon ostettuna 65,10 euroa sisältäen kaksi aikuista ja kaksi lasta. Näiden lisäksi tarjolla on erikseen ostettavaksi myös kahdeksan euron arvoinen parkkilippu.


OH-LCH - sodasta nykypäivään

 Turkuun saapuva OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa. Se valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 ja  valmistusnumero oli 6346.

DC3_suomii_1Kyseisen koneen oli alunperin tilannut Pan American Airways. Se oli tulossa käyttöön Latinalaisen Amerikan linjoilla rekisteritunnuksella NC34953. Toisen maailmansodan takia kone otettiin asevoimien palvelukseen jo 27. joulukuuta 1942. Tyyppimerkinnäksi tuli C-53C-DO ja palvelusnumeroksi 43-2033.

Vuoden 1943 keväästä syksyyn palveluspaikkana oli Kuljetuslennoston Pohjois-Atlantin osasto ja tukikohtana luultavasti Presque Isle Mainen osavaltiossa. Loppusyksystä Kuljetuslennosto siirsi koneen Euroopan osastoon, jossa se tiettävästi toimi matkustajakuljetuksissa.

Lokakuussa 1944 kone siirtyi Yhdysvaltain 8. ilma-armeijan alaisuuteen ja sotatoimien loputtua säilytettäväksi Oberpfaffenhofenin varikolle Saksassa. Sieltä se ostettiin Suomen valtiolle ja rekisteröitiin 19. kesäkuuta 1948 tunnuksella OH-LCH.

Ensimmäisen reittilentonsa Aero Oy:n palveluksessa se teki 21. heinäkuuta 1948 reitillä Malmi-Vaasa-Tampere-Malmi. Seuraavana talvena kone kunnostettiin lopullisesti siviilimatkustajakoneeksi. Lentotunteja kertyi joulukuuhun 1960 mennessä 22 137, jolloin kone purettiin varaosiksi.

Finnairiksi nimensä muuttanut Aero tarvitsi kuitenkin rahtikoneita ja ison rahtioven asennuksen jälkeen uudelleen koottu kone rekisteröitiin 25. kesäkuuta 1963 entisellä tunnuksella. Koneen nimiin kirjattiin myös Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen matkustajalento 01. huhtikuuta 1967.

Suomen Ilmavoimien Kuljetuslentolaivue sai ensimmäiset modernit kuljetuskoneensa ostettuaan Finnairin DC-kolmoset. 28826 lentotuntia ”mittarissa” OH-LCH myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Tavanomaisten rahti- ja laskuvarjohyppy¬lentojen lisäksi koneella huhutaan olleen salaisiakin tiedustelutehtäviä.

Vuonna 1985 Ilmavoimien kolmoset siirrettiin eläkkeelle. Osa siirtyi museoon, osa ulkomaille ja kaksi koneista Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Airveteran Oy on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa DC-yhdistys ry vapaaehtoisvoimin.


Ruotsalais-Daisy

DC3_ruotsi_1Ruotsista saapuva DC-3, lempinimeltään ”Daisy”, omaa hyvin vastaavan historian. Kone valmistui 1943 ja toimitettiin USA:n puolustusvoimien käyttöön. Kone palveli ensiksi Afrikassa ja sitten Britanniassa osallistuen mm. Normandian maihinnousuun 6. kesäkuuta 1944 (D-Day). Sodan jälkeen kone palasi Atlantin taakse ja USA:ssa se muutettiin siviilikoneeksi.

Koneen osti 1946 Norjaan Det Norske Luftfartselskap (DNL) ja kone sai siviilitunnuksen LN-IAF.

Vuonna 1948 perustettiin Scandinavian Airlines eli SAS ja kone maalattiin perinteiseen SAS:n maalauskaavioon. Vuonna 1957 kone myytiin Linjeflygille, joka käytti konetta matkustajaliikenteessa vuoteen 1960 tunnuksella SE-CFP.

Ruotsin Ilmavoimat otti koneen käyttöön 1960 ja lensi sillä aina vuoteen 1982 jolloin Flygande Veteraner hankki koneen käyttöönsä.

Lue myös aiempia uutisiamme Turun lentonäytöksestä:
  
Cross Border -hävittäjät lentävät muodostelmassa Turun lentonäytöksessä
Arctic Eagles jatkaa Seppo Saarion Red Birds -taitolentoryhmän perinteitä   
Saab JAS 39C Gripen -hävittäjät saapuvat Turun lentonäytökseen       
Turkish Stars varmistui Turun lentonäytöksen päätähdeksi       
Norjan Ilmavoimat vahvasti mukana kesän päälentonäytöksessä Turussa       
Lentävä MiG-15 UTI Suomi-väreissä on Turku Airshow'n uusin kiinnitys