Uusi Bombardier C series CS300 laskeutui Helsinki-Vantaan kiitotielle 22L perjantaina kello 12.16. Kone rullasi aluksi rullaustietä Z ja sen jälkeen kiitotietä 15 pitkin rullaustielle YF, jossa se sai pelastuslaitoksen raskaiden Rosenbauer Panther -sammutusyksiköiden vesisuihkututervehdyksen. Lopulta YL-CSA rullasi kohti terminaalin matkustajasiltaa 12. Bombardier hinattiin viimeiset metrit siltaan, koska SafeDock-opastinlaite jouduttiin kalibroimaan uudelle konetyypille.
Uutta tyyppiä haluttiin esitellä niin, että matkustajilla olisi normaalia reittilentoa enemmän aikaa tutustua koneeseen lennon aikana. YL-CSA ei lentänytkään suoraan Helsinkiin. Reitti kulki Riiasta Kuressaaren, Tallinnan, Turun, Vaasan ja Tampereen kautta Helsinkiin. AirBaltic operoi koneellaan esittelylentoja kymmenen päivän ajan ja antaa samalla mahdollisuuden myös koko henkilökunnalleen osallistua joillekin lennoista. Helsingin lisäksi kohteina on Tallinna, Vilna ja Hampuri.
Seuraavat reittikohteet ovat München ja Tallinna, joihin molempiin lennetään 15. joulukuuta. Tukholmaan uusi kone saapuu ensimmäisen kerran 16. joulukuuta. Ensimmäinen rettilento Helsinki-Vantaalle lennetään 17. joulukuuta.
Kaikkiaan 20 CS300-konetta tilannut AirBaltic vastaanottaa vielä joulukuun aikana toisen koneen. Seuraavat kuusi liittyvät laivastoon kesään 2017 mennessä. Loput tilatuista toimitetaan niin, että kuusi konetta sapuu vuonna 2018 ja loput kuusi vuonna 2019. Tällä hetkellä AirBalticilla on kuusi CS300-tyyppikoulutettua lentäjää ja lisää on koulutuksessa. Alkuvaiheessa uudella konetyypillä lennetään kolmen hengen miehistöllä. Kolmas lentäjä on seuraamassa jumpseat-istuimelta ns. observerina eli lennon tarkkalijana. Kolmas ohjaaja saattaa tilanteesta riippuen olla myös tarkastuslentäjä, joka varmistaa lentäjien oikeanlaisen toiminnan lennoilla.
Uusi 145-paikkainen CS300 tarjoaa matkustajille leveät istuimet sekä suuret ikkunat ja aiempaa enemmän tilaa käsimatkatavaroille. Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||