Airbus A330 MRTT -sotilasversioiden toimitukset vauhdissa joulukuussa

voyager_airtankerA330-200-matkustajakoneen ilmatankkausversio Airbus Military MRTT:n toimitukset etenevät. Joulukuun 12. päivänä Australian RAAF sai viidennen ja viimeisen koneensa. Englannin RAF on puolestaan 19. joulukuuta vastaanottanut kolmannen MRTT:n. Konetyyppiä ehdotettiin kuusi vuotta sitten myös osaksi Finnairin laivastoa.

Airbus Military A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) soveltuu niin ilmatankkaukseen, henkilökuljetuksiin kuin rahtitoimintaan. Australiassa se tunnetaan lyhenteellä KC-30A ja Englannissa nimellä Voyager.

Royal Air Force on tilannut kaikkiaan 14 Voyageria, joita se aikoo käyttää niin ilmatankkauskoneina kuin kuljetustehtävissäkin. Uusi tyyppi korvaa todella vanhat Lockheed L-1011 TriStar ja Vickers VC-10 -matkustajakoneiden tankkerimuunnokset.

Englannin uudistuvaa ilmatankkauslaivastoa hallinnoi ja operoi RAF:n laskuun yksityinen Air Tanker Limited -yhtiö. Sen MRTT-koneiden ohjaajina toimivat siviililentäjät.

a330voyagernet_hosedrogue_airbusmilitaryMRTT voidaan varustaa kiinteällä rungon takaosaan kiinnittyvällä tankkauspuomilla ja/tai suomalaisillekin Horneteille soveltuvilla siivissä olevilla letkutankkauspodeilla (Hose and Drogue, kuvassa oikealla).

Niiden asentamista helpottaa se, että koneen rakenteissa on jo alunperin huomioitu nelimoottorinen samaa siipeä käyttävä A340. Kiinnityspisteet ovat valmiina, samaten reitit polttoaineputkille.

MRTT:ssä on normaali matkustamo, joten joukkojenkuljetusversioksi varustettuna siihen mahtuu 300 sotilasta. Vastaavasti siihen voidaan haluttaessa asentaa vaikkapa VIP-sisustus.

Airbus A330:n omat alkuperäiset polttoainesäiliöt riittävät myös ilmatankkauskäytössä, joten lisätankkeja ei ole koneen rahtitilaa vähentämässä. Rahtia MRTT voi kuljettaa 45 tonnia.

a330voyagernet_raf_airbusmilitaryAustralian ja Englannin ohella tyyppiä ovat ostaneet Yhdistyneet arabiemiirikunnat sekä Saudi-Arabia. Yhteensä niitä on tilattu 28 kappaletta. Kone oli tarjolla myös Yhdysvaltojen uudeksi ilmatankkauskoneeksi, mutta kauppa kaatui monivaiheisen prosessin jälkeen.

Myös meillä Suomessa raskaan ilmakuljetuskyvyn tarvetta ja hankintamahdollisuuksia pohtinut Puolustusministeriön työryhmä esitti vuonna 2006, että Finnair voisi rauhan aikana operoida kahta A330 MRTT -tankkauskonetta normaalissa matkustajakäytössä. Tämä olisi perustunut lainsäädännölliseen varautumisvelvoitteeseen.

Harjoituksissa ja kriisitilanteissa MRTT:tä olisi voitu hyödyntää Ilmavoimien tankkauskoneina sekä kuljetustehtävissä. Rauhan aikana ilmatankkausharjoittelun yms. tarve olisi ollut noin 300 tuntia vuodessa.

Tyypin Multi Role -ominaisuudet olisivat mahdollistaneet tällaisen käytön, mutta sotilasvarustuksen paino olisi nostanut käyttökustannuksia reittilennoilla. Valtio olisi työryhmän raportin perusteella ollut kuitenkin valmis korvaamaan ylimääräiset kulut.

Idea jäi kuitenkin vain ehdotuksen asteelle. Se kaatui nopeasti mm. Finnairin silloisen johdon tiukkaan vastustukseen.

Sen sijaan Suomi meni mukaan 12 valtion yhteiseen Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskonehankkeeseen. Sen kolme konetta on sijoitettu Unkariin.