AWST: Alkusarjan Airbus A350 XWB -koneet poikkeavat lopullisesta tuotantoversiosta

A350_fuselage_airbusAirbus kertoi heinäkuussa A350 XWB -koneen viivästyvän vuoden 2014 loppupuolelle. Varmistaakseen uuden aikataulun Airbus aikoo rakentaa alkusarjan koneet tuotantoversiosta poikkeavina erinä, kertoo Aviation Week and Space Technology -lehti.

Amerikkalainen AWST kertoo uusimmassa numerossaan, että alkupään A350 XWB -koneet rakennetaan kolmessa erässä, jotka poikkeavat toisistaan. Lehden mukaan 16 ensimmäistä yksilöä eroavat lopullisesta versiosta.

Sarjatuotannon käynnistyttyä tehtävät muutokset ovat aina kalliita ja hankalia, koska ne kulkevat alaspäin alihankintaketjussa. Osatoimitusten ja uudelleen suunnittelun hallinta on vaativaa.

Erilaiset versiot vaikuttavat myös alkupään koneiden jälleenmyyntiarvoon. Airbus ilmeisesti katsoo, että nyt aikataulussa pysyminen on aiempien myöhästymisten jälkeen tärkeämpää.

Muutokset tähtäävät erityisesti koneen painon pienentämiseen. Lehden tietojen mukaan erä 1 käsittää koelentoihin käytettävät koneet sekä ensimmäisen tuotantoversion MSN4.

Seuravaan kakkoserään tulee vain pieniä muutoksia. Varsinainen uudistus tapahtuu erässä 3 runkonumerosta MSN17 eteenpäin, kertovat Aviation Weekin asioista yleensä hyvin perillä olevat lähteet.

Muutos koskee mm. runkorakenteita ja sen vuoksi myös tapaa, millä sisäseinien panelointi kiinnittyy runkoon. Tämän vuoksi jopa 40 prosenttia matkustamon osista vaihdetaan.

Finnair on ennakoinut nykyisin lähes säännönmukaiset uusien konetyyppien ongelmat. Vaikka yhtiö oli A350 XWB:n ensimmäinen tilaaja, se ei halunnut vastaanottaa alkusarjan yksilöitä. Finnair odottaa koneitaan vasta 2015 alkupuolella, jolloin toivottavasti toimitetaan jo lopullista tuotantoversiota.

Aviation Weekin mukaan Airbus aikoo kertoa tarkemmin mm. A350:n ensilennon ajankohdasta lokakuun lopussa. Ensimmäistä asiakkaalle toimitettavaa konetta odottaa Qatar Airways.

 Aviation Week and Space Technology -lehden artikkeli

 

Lue myös: