Boeing päivittää AWACS-koneiden ohjaamot viisarimittareista digitaaliaikaan

Nato Boeing E-3A SentryBoeing on saanut 368 miljoonan dollarin arvoisen sopimuksen USA:n ja NATO-maiden AWACS-ilmavalvontakoneiden ohjaamoiden ja avioniikan modernisoinnista. E-3 Sentry -ilmavalvontakoneiden uudistetussa ohjaamossa on viisi isoa näyttöruutua, jotka tarjoavat ohjaajille käyttäjäystävällisen ja nykyaikaisen ohjaamoympäristön.

Boeing E-3 Sentry AWACS -koneiden (Airborne Warning and Control System) tuotanto päättyi kaksikymmentä vuotta sitten. Niitä rakennettiin vuonna 1957 ensilentonsa tehneeseen Boeing 707 -matkustajakoneeseen perustuen kaikkiaan 68 kappaletta. Ensimmäinen E-3 otettiin käyttöön 1977, joten pilottien näkymää hallitsevat edelleen perinteiset viisarimittarit.

Uudistuksen myötä ohjaamossa työskentelee jatkossa neljän sijasta kolme henkilöä. Ohjaamonäytöt ja lennonhallintajärjestelmä tulevat Rockwell Collinsilta ja muita järjestelmätoimittajia ovat Thales, EMS ja Raytheon.

E3_boeingSiirtyminen analogisesta ohjaamoympäristöstä digitaaliseen tuo USA:n ja NATO:n AWACS-laivastolle kyvyn vastata tämän päivän ja tulevaisuuden lennonjohdollisiin vaatimuksiin ja koneet voivat operoida ympäri maailman. Uudistus tuo ison parannuksen myös ohjaamotyöskentelyyn ja vanhojen mittaristojen varaosapulmiin.

Modernisointi aloitetaan NATO:n AWACS-koneista Boeingin Seattlen tehtailla loppuvuodesta 2013. USA:n koneiden osalta työt alkavat vuonna 2014. Molemmat laivastot on ajanmukaistettu vuoden 2015 loppuun mennessä.