Ensimmäinen raidallinen A330-900 -laajarunkokone saapui Saksaan - Condorille 18 A330neo-konetta

Condor_A330neo_1Saksalainen lomalentoyhtiö Condor on vastaanottanut ensimmäisen uuden Airbus A330-900 -laajarunkokoneen. Kyse on samalla ensimmäisen A330neo -koneen toimituksesta Saksaan. Laivastouudistuksessa Condor vastaanottaa kaikkiaan 18 A330neo-perheen konetta, jonka lisäksi kapearunkolaivastoa uudistetaan 41 A320neo-perheen koneilla.

Condorin ensimmäinen uusi Airbus A330neo laskeutui Frankfurtiin illalla 19. joulukuuta 2022.  Kyseessä on ensimmäinen kaikkiaan 18 A330neo-koneen laivastosta, joilla Condor korvaa ikääntyvät Boeing 767 -laajarunkokoneet vuoden 2024 puoliväliin mennessä.

Condor tilasi seitsemän A330-900 -konetta heinäkuussa 2021, joiden lisäksi se ilmoitti samalla vuokraavansa yhdeksän A330-konetta. Lokakuussa 2021 saksalaisyhtiö ilmoitti vuokraavansa vielä kaksi A330-900 -konetta.

Ensimmäiselle kaupalliselle lennolle A330-900 (D-ANRA) lähtee vielä kuluvan vuoden aikana reitillä Frankfurtista Mauritiukselle. Ensilentoa seuraavien viikkojen aikana uusi kone lentää myös muihin kohteisiin kuten Malediiveille tai Punta Canaan.

Condorin A330neo-koneissa on kaikkiaan 310 matkustajapaikkaa, joista 30 on business-luokassa, 64 premium economy -luokassa ja 216 economy-luokassa.

Uniikin lomalentoyhtiön mainetta kasvattavan Condorin raidalliset lentokoneiden inspiraation lähteenä ovat toimineet  päivänvarjot, kylpypyyhkeet ja rantatuolit. Niitä on kaikkiaan viittä erilaista väritystä.

Nykyinen Condor perustettiin vuonna 1955 nimellä Deutsche Flugdienst GmbH ja ensimmäiset lomalennot se lensi vuonna 1956. Vuosina 1959 ja 1960 Condorin omistajaksi tuli Lufthansa. Osaksi vuonna 2019 kaatunutta Thomas Cookia Condor tuli vuonna 1997. Vuonna 2021 Condor sai uuden omistajan eurooppalaisesta omaisuudenhoitaja Attestorista.

A330neo-koneet ovat uusin versio suositusta A330-koneesta. Käytössä on uusimman sukupolven Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit ja koneella voidaan lentää välilaskutta jopa 13334 kilometrin päähän. Kyseessä on myös maailman ensimmäinen konetyyppi, joka hyväksyttiin vuonna 2028 voimaan tulevien CO2-päästörajojen mukaiseksi.

Airbus on saanut A330neo-koneista 275 tilausta 24 asiakkaalta. Kaikkiaan A330-koneperheen laajarunkoja on tilattu yli 1700 kappaletta.

Lue myös: