Ensimmäinen lentävä A350 XWB alkaa hahmottua

a350_firstfly_net_airbusAirbus on saanut Toulousen kokoonpanolinjalle A350-900 XWB:n 21 metriä pitkän eturungon, joka asennetaan tyypin ensilennon tekevään MSN1-koneyksilöön. Komponetti siirrettiin Beluga-kuljetuskoneella Ranskan Saint-Nazairesta, missä se oli rakennettu ja varusteltu valmiiksi laitteistoilla ja järjestelmillä.

Viime viikolla Toulouseen saapunut eturunko sijoitettiin jigiin, missä siihen liitetään taka- ja keskirunko. Sitten runko viedään seuraavaan kokoonpanoasemaan, jossa se saa siivet. Kaikki osat kuljetetaan paikalle Airbus A300-600ST Super Transporterilla eli Belugalla yhtiön tuotantolaitoksilta eri puolilta Eurooppaa.

Englannissa rakennettavien siipien tuotannossa on ollut ongelmia ja ensimmäiset saataneen Toulouseen vasta lokakuussa noin kuukauden myöhässä. Airbus odottaa konetyypin ensilennon tapahtuvan ennen ensi vuoden puoltaväliä.

Airbus on jo koonnut yhden A350-koneen rungon, mutta se ei nouse koskaan lentoon. Sitä käytetään staattisissa rasitustesteissä osana koneen tyyppihyväksyntäprosessia. Tähän MSN5000-runkoon ei ole asennettu kaikkia järjestelmiä, esim. keulan tutka kupuineen puuttuu.

Finnair on tilannut 11 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta. Lisäksi sillä on tilausvaraus kahdeksasta. Ensimmäisiä koneita yhtiölle odotetaan aikaisintaan vuoden 2015 alkupuolella.