Rajavartiolaitoksen Airbus Helicopters H215 -meripelastushelikopteri OH-HVG saapui maanantai-iltana 17. elokuuta takaisin Suomeen laajasta peruskorjauksesta. Myös Estonia-turman pelastustöissä vuonna 1994 urakoinut helikopteri sai täysuudistuksessa 20 vuotta lisää elinkaarta meripelastustehtäviin. Rajavartiolaitoksella on käynnissä laaja vuonna 2015 käynnistynyt peruskorjaushanke Airbus Helicoptersin kanssa. Sen myötä kolme Rajavartiolaitoksen Turun tukikohtaan sijoitettua 80- ja 90-luvulla hankittua Eurocopter (Aerospatiale) AS332L1 Super Puma -meripelastushelikopteria saavat 20 vuotta lisää elinkaarta. Kopterit saavat hankkeen aikana kokonaan uudet järjestelmät täysin läpikäytyyn vanhaan runkoon. Vanhat Super Pumat käytännössä rakennetaan uudestaan ja työn jälkeen ne vastaavat tekniikaltaan ja suorituskyvyiltään vuonna 2016 uutena hankittuja kahta Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteria. Kaksi kolmesta Super Pumasta on nyt käynyt läpi mittavat korjaus- ja päivitystyöt Airbus Helicoptersilla Ranskassa, kun toinen peruskorjauksen ja modifikaation läpikäynyt meripelastushelikopteri eli vuonna 1988 valmistunut OH-HVG valmistui. Edellisviikon aikana Rajavartiolaitos on suorittanut kopterille laajan vastaanottotarkastuksen Marignanessa. Meripelastushelikopteri saapui siirtolennon päätteeksi Helsinki-Vantaalle 17. elokuuta. Kyseinen siirtolento Ranskan Marignanesta kestää välilaskuineen noin 12 tuntia. Alunperin OH-HVG:n muutostyöt käynnistettiin Airbus Helicoptersin Romanian toimipisteessä. Nyt Suomeen palannut meripelastushelikopteri oli vuonna 1994 suuressa roolissa yöllisessä operaatiossa autolautta Estonian uppoamispaikalla. Tuolloin kopteria lentänyt vartiolentolaivueen miehistö oli ensimmäisenä uppoamispaikalla. Kahden lennon aikana miehistö pelasti OH-HVG:lla kaikkiaan 44 ihmistä. Heti Helsinki-Vantaalle saapumisen jälkeen uudistettu OH-HVG desinfioitiin koronaviruspandemian takia lattiasta kattoon. Sen jälkeen alkaakin arkinen ahertaminen operatiivisissa tehtävissä pimenevällä Itämerellä. Peruskorjaushanke on viivästynyt merkittävästi mm. koptereissa havaittujen odotettua laajempien korjaustarpeiden seurauksena. Hankkeessa on lisäksi kyse ensimmäisistä näin mittavista peruskorjaushankkeista, joka on osaltaan myös vaikeuttanut työmäärän arviointia. Alkuperäisen tavoiteaikataulun mukaan kaikkien kolmen helikopterin peruskorjauksen oli määrä valmistua jo keväällä 2019. Ensimmäisenä muutostyöt tehtiin vuonna 1987 valmistettuun OH-HVF:iin, joka oli Ranskan Marignanessa jo vuonna 2016. Alkuperäinen tavoiteaikataulu modifikaatiotyön valmistumiseen oli sen osalta kevät 2017. Suomeen kopteri saatiin lopulta vasta kesällä 2019. Nyt Suomeen saapuneen OH-HVG:n odotettiin vielä vuosi sitten valmistuvan jo syksyllä 2019. Kolmas Super Puma eli vuonna 1991 valmistunut OH-HVI on parhaillaan päivitysmodifikaatiossa Airbus Helicoptersin Romanian toimipisteellä. Sen odotetaan valmistuvan mahdollisesti vuoden 2021 aikana. Suomessa on siis ollut käytännössä koko ajan kolmen Super Puman valmius meripelastustehtäviin. Hanke on viivästynyt merkittävästi, mutta pikkuhiljaa valmistuvat meripelastushelikopterit tuovat merkittävän lisäsuorituskyvyn Itämeren alueelle seuraavan 20 vuoden ajaksi. Nykyisen Helsinki-Vantaan tukikohdan kaksi vuonna 2016 hankittua uutta helikopteria korvasivat vanhat Agusta-Bell 412 -helikopterit. Tuolloin pelastuskyky nousi viidestä henkilöstä 10-15 henkilöön per helikopteri. Kaikkien viiden Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopterin on ollut määrä olla operatiivisessa käytössä vuonna 2021. Sen toteutuminen riippuu vielä viimeisen kopterin valmistumisesta. MH Lue myös: Artikkeli: Rajan uusi H215-kopteri ottaa päivystysvastuun Malmilla - meripelastuskyky moninkertaistuu Artikkeli: Helikopterit keskeisessä roolissa Estonian pelastusoperaatiossa
|
|||