Finnair sai slotteja Lontoon Gatwickiin kesäkaudelle 2020 - yhtiö voi aloittaa lennot Helsingistä

A321ER_10Finnair on saanut lähtö- ja saapumisajat Lontoon Gatwickin lentoasemalle. Suomalaisyhtiöllä on kesäaikataulukaudella 2020 mahdollisuus avata uusi reitti Helsinki-Vantaan ja Lontoon Gatwickin välillä. Nykyisin Finnair lentää Helsingistä vain Lontoon Heathrow'lle.

Lontoon toiseksi suurimmalla lentoasemalla eli Gatwickillä on kysyntää. Lentoasemalta haettiin kesäkaudelle 2020 kaikkiaan 233 601 slottia, joista voitiin myöntää noin 86 prosenttia eli 173 235 kappaletta. Lentoaseman mukaan matkustajalentojen osalta keskimääräinen slotin matkustajapaikkamäärä on 198. Se vastaa kokoluokaltaan Airbus A321-koneita.

Uusia slotteja Gatwickiin haki useampi operaattori. Finnairin lisäksi hakijoita olivat SmartLynx Airlines, Chair Airlines, Iberia, LILIAIR, Wizz Air UK, Air Arabia Maroc, Air Arabia, Indigo, Georgian Airways, Flybe, Air China, Corendon Airlines, China Southern Airlines, Aer Lingus, Freebird Airlines Europe, Freebird Airlines, Icelandair, Air Malta, LATAM Airlines, Air Mauritius, China Eastern, SAS Scandinavian ja Vistara.

Gatwick_1Finnair oli hakenut kaikkiaan 28 slottia, joka olisi mahdollistanut kahden päivittäisen vuoron aloittamisen. Yhtiölle myönnettiin Gatwick-Helsinki välille 14 slottia, joka tarkoittaa käytännössä yhtä päivittäistä lentoa viikon jokaiselle päivälle.

Kysyntä ylittää kapasiteettirajat Gatwickissä saapuvan liikenteen osalta aamukuudesta iltayhteentoista saakka. Sen jälkeen voimassa on yölentorajoituksia. Lähtevien osalta kapasiteetti ylittyy kello 5-20 välisenä aikana.

Kiitotiekapasiteetti on Gatwickissä noin 55 operaatiota tunnissa. Lentoaseman yksi kiitotie on maailman vilkkaimpia. Gatwickissa on kaksi kiitotietä, mutta ne ovat lähellä toisiaan. Tämä rajoittaaa niiden käyttöä. Etäisyys kiitoteiden keskilinjojen välillä on vain noin 200 metriä.

Suunnitelmissa kasvattaa kapasiteettia lisäämällä toisen kiitotien käyttöä erityisesti pienemmillä lentokoneilla. Muutoksella kapasiteetti voisi kasvaa jopa 20 prosentilla. Nyt toista kiitotietä käytetään käytännössä vain poikkeustilanteissa. Kyseinen kiitotie muokattiin 70-luvun lopulla kiitotieksi juuri poikkeustilanteiden varalta.

Lentoasema myönsi lisää slotteja erityisesti aamuaikaan kello 5-9 välillä sekä ilta-aikaan kello 19-21 välille. Valtaosa Finnairinkin hakemista lähtö/saapumisajoista jouduttiin siirtämään kauemmas alkuperäisesti halutusta ajasta.

Finnair lentää nykyisin Lontoon päälentoasemalle Heathrow'lle kuudesti päivässä. Vuoroista kaksi yhtiö lentää A350- ja A330-laajarunkokoneilla. Muita yhtiön kohteita Isossa-Britanniassa ovat Manchester ja Edinburg. Finnair on talvikaudella lentänyt lentoja myös Gatwickistä ainakin Kittilään.

LGW_AirportFinnair ei ole toistaiseksi ilmoittanut aloittavansa reittiä Helsinki-Vantaalta Lontoon Gatwickiin. Mahdollinen reittiavaus toisi lisää matkustajapaikkoja Lontoon ja Helsinki-Vantaan välille.

Heathrow'lle lisäslottien saaminen voi olla merkittävästi hankalampaa ja kalliimpaa. Vuonna 2015 SAS myi Heathrown slotit 22 ja 60 miljoonalla eurolla.

Lentojen kysyntää Lontooseen lisännee yksittäisenä suurempana tapahtumana myös jalkapallon vuoden 2020 EM-kisat. Ne järjestetään 12 eri maassa, mutta puolivälieröt ja finaalit pelataan Lontoossa heinäkuussa 2020.

Gatwick on Englannin toiseksi suurin lentoasema, joka tarjoaa yhteyden 230 kohteeseen 74 maassa. Vuosittain Gatwickin kautta kulkee noin 46 miljoonaa matkustajaa. Lentoasemalta on tarjolla esimerkiksi 11 suoraa viikkovuoroa Shanghaihin. Gatwickin lentoaseman enemmistöomistaja on ranskalainen VINCI Airports.