Finnairillakin voi nyt käyttää kannettavaa elektroniikkaa lentotilassa portilta portille

Finnair_PED_1Finnair on saanut Liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta luvan muuttaa sääntöjä, jotka koskevat kannettavien elektroniikkalaitteiden käyttöä nousun ja laskun aikana. Niinpä yhtiön lentojen matkustajat saavat 9. huhtikuuta alkaen käyttää kädessä pidettäviä laitteita lennon kaikissa vaiheissa, kunhan ne (esim. älypuhelimet, tabletit ja e-kirjojen lukulaitteet) asetetaan lentotilaan.

Matkustajia voidaan silti pyytää sammuttamaan laitteensa, jos näkyvyys on huono laskun aikana. Kannettavia tietokoneita ei lueta kädessä pidettäviin laitteisiin, joten ne on sammutettava ja niitä on säilytettävä asianmukaisesti nousun ja laskun aikana.

Finnair_PED_2”Euroopan lentoturvallisuusvirasto lievensi hiljattain määräyksiään kannettavien elektroniikkalaitteiden käytöstä, joten olemme pyrkineet saamaan samat määräykset myös Finnairin lennoille”, kertoo Finnairin laatu- ja lentoturvallisuusjohtaja Antti Aukia.

”Nyt meillä on tarvittavat luvat ja voimme soveltaa uusia periaatteita. Pyydämme kuitenkin matkustajia tekemään jatkossakin yhteistyötä matkustamohenkilökunnan kanssa, sillä matkustajia saatetaan yhä pyytää sammuttamaan laitteet, jos näkyvyys on huono laskun aikana. Finnairille lentoturvallisuus on kaikkein tärkeintä.”


EASA hyväksyntä joulukuussa 2013

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti 9. joulukuuta 2013 uudet ohjeet henkilökohtaisten elektronisten laitteiden (PED) käytöstä lentokoneissa. Ennakkoilmoitus asiasta oli annettu jo marraskuussa 2013. Päätäntävalta käytön mahdollistamisesta kaikissa lennon vaiheissa jätettiin kuitenkin lentoyhtiöille.

Aiemmin viime ja tänä vuonna eurooppalaisyhtiöistä ainakin British Airways (19.12), Lufthansa (1.1),  Wizzair (28.1) sekä SAS (12.12) ja Blue 1 ovat sallineet elektroniset laitteet lennoillaan. Suomeen operoi edellisten lisäksi myös 6. helmikuuta luvan antanut Ryanair.

EU komissio antoi EASA:n marraskuisen päätöksen jälkeen oman ilmoituksensa  3G- ja 4G-yhteyksien käytön hyväksymisestä lentokoneissa matkustajille Euroopan ilmatilassa. Nyt taajuuksien käyttö sallitaan yli kolmen kilometrin korkeudessa, kun aiemmin sallittuna oli vain GSM (2G) taajuus. Valinta matkustajille tarjotuista palveluista on lentoyhtiöillä.

Lue myös: