Rovaniemellä lentokoneita valmistava Atol Avion Oy:n ATOL 650 LSA -amfibiolentokone OH-XNA vieraili ensimmäistä kertaa Malmin lentoasemalla. Uusi kehitteillä oleva konetyyppi kiinnosti ja houkutteli paljon kävijöitä auringonpaisteiselle Helsingin omalle lentokentällä. Luvattu lentoesittely peruuntui ohjaajapulan seurauksena. Kotimainen lentokonevalmistaja Atol Avion Oy esitteli kaksipaikkaista ATOL 650 LSA -koelentokonettaan (Light Sport Aircraft) kiinnostuneelle yleisölle. Alunperin luvassa piti olla kaksi lentoesitystä mutta ne jouduttiin perumaan koelentäjän puuttumisen seurauksena. Kesän aikana koelentokonetta on suunniteltu kierrätettävän ympäri Suomea eri tapahtumissa. Siihen saattaa kuitenkin tulla muutos, jos kone päätetään lähettää laivalla Yhdysvaltoihin Oshkosh -ilmailutapahtumaan. Atol Avion on esitellyt tuotettaan siellä jo kahdesti mutta molemmilla kerroilla mukana on ollut vain koneen pienempi malliversio. Experimental-rakentajien Oskosh-tapahtuma järjestetään heinäkuun lopulla ja koneen laivaus Atlantin yli ja tapahtumapaikalle kestää lähemmäs kaksi kuukautta. Viidettä kertaa Saksan Friedricshafenin AERO-messuilla kovasti kiinnostusta herättänyt konetyyppi suuntaa Malmin vierailun jälkeen Rovaniemelle, jossa koneen testaaminen jatkuu. Koelento-ohjelmassa on jo varmistuttu koneen käyttäytymisestä ja nyt käynnissä ovat koelennot potkurivalintaa varten. "Olemme kokeilleet useita potkureita ja niiden äänessä on yllättävän paljon eroa. Toukokuussa koelennetään kuusilapaista potkuria, jonka odotetaan olevan hiljainen", kertoo koneen pääsuunnittelija Markku Koivurova Lentoposti.fi:lle. Ensimmäinen kone valmistuu syksyllä 2018 Kaikkiaan Atol Avionilla on tilaukset viidestä koneesta. Niistä kolme on Suomeen, yksi Yhdysvaltoihin ja yksi Australiaan. "Koneemme kiinnosti Friedricshafenin AERO 2018 -messuilla kävijöitä. Potentiaalisia ja koneesta todella kiinnostuneita asiakkaita vieraili osastollamme enemmäin kuin aiemmin", kertoo Atol Avionin myyntijohtaja Anssi Rekula. Yhdysvaltoihin on jo perustettu oma yhtiö, jossa rakennetaan koneet Pohjois-Amerikan markkinoille. Ensimmäisen koneen kokoonpanon odotetaan alkavan Mainen Brunswickissä mahdollisesti vielä kuluvan vuoden aikana mutta viimeistään vuonna 2019. Parhaillaan tehdään tiedonvaihtoa Atol USA:n kanssa Yhdysvalloissa vaadittavaa valmistajan vakuutusta varten, joka vastaa EASA:n tyyppihyväksyntää. Suomen ja Yhdysvaltain lisäksi Atol Avion Oy suunnittelee jo tuotannon avaamista myös Aasian suunnalla. Rovaniemen tuotantolinjalla on suunniteltu rakennettavan kolmea konetta samanaikaisesti ja yksi kone valmistuisi aina kuukausittain. Tuotannon aloittamiseen tarvitaan suurempia tiloja ja yhtiö arvioi parhaillaan viittä eri paikkakuntaa toimintansa laajentamiseen. Tässä vaiheessa kuitenkin ensimmäisen koneen tuotanto on jo käynnissä Rovaniemellä ja se on määrä toimittaa avausasiakkaalle syksyllä 2018. Koneeseen on valmistettu jo nyt siipikaaria ja korkeusvajaan kaaria. Tuotannon käynnistymistä ja tyyppihyväksyntää varten Atol Avion Oy on myös auditoinut alihankkijansa, joita on kaikkiaan kahdeksan. Ne valmistavat mm. lujitemuovi-, puu- ja metalliosia sekä leikkaavat vaneria. Vielä huhtikuun ajan koneen hinta on 149 000 euroa, jonka jälkeen se nousee 169 000 euroon. Hinta saattaa nousta asteittain lähemmäs 200 000 euroa. Hintoihin lisätään myös arvonlisävero. Puukomposiittirakenteinen ATOL 650 LSA on noin 100 kg kevyempi kuin vastaava hiilikuituvalmisteinen kone. Rakenteessa on 2-5 kerrosta suomalaista koivuvaneria, jonka päälle liitetään 5-20 mm PVC-levy ja sen päälle tulee vielä toinen vanerikerros. ATOL 650 LSA voi kuljettaa luokkansa suurimman jopa 275 kg:n hyötykuorman. Nimessä 650 tarkoittaa koneen maksimi lentoonlähtöpainoa. Lentokoneen voimanlähteenä on 100-hevosvoimainen Rotax 912iS -moottori, joka käyttää 95 tai 100LL polttoaineita. Valmistaja lupaa koneelle 170 kilometrin tuntinopeuden matkalennossa ja toiminta-aikaa on jopa kahdeksan tuntia. ATOL 650 LSA (Light Sport Aircraft) -amfibiolentokone perustuu Markku Koivurovan jo 90-luvun alussa kehittämään Atol Amfibio -lentokoneeseen. Vaikka koneen ensiversion lennosta on jo yli 30 vuotta, on 650 LSA täysin uusi konetyyppi. Vanhan koneen kaikki osat on käyty läpi ja niitä on kehitetty edelleen. Muutokset on Atol Avionin mukaan tehty siellä missä uusi teknologia antoi paremman lopputuloksen. Siipi on sen sijaan rakenteeltaan lähes entisellään. Aikanaan konetta esiteltäessä nimen ATOL kerrottiin olevan lyhenne sanoista "Amazing Take-Off and Landing". Lue myös:
|
|||