IAU aloitti neuvottelut Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamiseksi Paltan kanssa 21. tammikuuta 2025. Neuvottelut ovat olleet aiempien tiedotteiden mukaan takkuiset. Neuvotteluita osapuolten välillä on käyty ainakin 28. helmikuuta. Nykyinen Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen voimassa olo päättyy 15. maaliskuuta 2025. IAU:n mukaan työnantajaliitto tavoittelee neuvotteluissa 4,3 prosentin palkkaleikkuria työntekijöiden ansioihin myös seuraavalla sopimuskaudelle. Taustalla on osapuolten välinen sopimuslauseke, jonka mukaan voidaan solmia määräaikainen sopimus, kun yritys joutuu poikkeuksellisiin taloudellisiin vaikeuksiin. Vuonna 2020 puhjenneen koronapandemian vaikutusten todettiin täyttäneen tämän selviytymislausekkeen kriteerit ja siihen perustuvat sopimuskauden loppuun ulottuvat sopimukset solmittiin lähes kaikkiin Paltan jäsenyrityksiin. Tuolloiset sopimukset leikkasivat työntekijöiden ansiotasoa 4,3 prosentilla työmarkkinoiden yleiseen linjaan nähden. IAU kertoo, että nyt päättyvän työehtosopimuksen osalta keväällä 2023 jatkettiin selviytymislausekkeeseen soveltamista, koska venäjän ilmatilan sulkeutumisesta johtunut Finnairin ns. uudelleenrakennusohjelma oli vielä kesken. Finnair saavutti tuolloisen uudelleenrakennusohjelman tavoitteet IAU:n mukaan vielä vuoden 2023 aikana. Nyt käynnissä olevissa neuvotteluissa työntekijöille esitetään edelleen samaista palkkaleikkuria vaikka Finnair tavoittelee vuoden 2025 aikana 10 prosentin kasvua. IAU:n mukaan vuonna 2020 kuukausittain 3000 euroa ansaitsevan työntekijän osalta työnantajan säästö on ollu jo 8000 euroa ja 4800 euroa ansaitsevan työntekijän osalta 10 000 euroa. IAU tiedottikin 6. maaliskuuta aloittavansa ylityö- ja vuoronvaihtokiellon maanantaina 17. maaliskuuta 2025 kello 00.00, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto tarkoittaa työntekijöiden aloittavan ja lopettavan työnsä työvuoroluetteloon merkittyinä kellonaikoina. Lisäksi työntekijät eivät ota vastaan työnantajan tarjoamaa ylityötä. Työnantaja ei voi myöskään vaihtaa työntekijöiden vuoroja. Neuvotteluiden kohteena oleva työehtosopimus on yleissitova ja sen piirissä työskentelee suurin osa IAU:n jäsenistä. IAU:n sopimusten piirissä on yli 2500 ilmailualan ammattilaisen työehdot. IAU on solminut työehtoihin liittyviä sopimuksia vuodesta 1955 lähtien. IAU, SLL (Suomen Liikennelentäjäliitto) ja AKT/SLSY (Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys) ilmoittivat helmikuussa 2025 sopineensa yhteistyöstä käynnissä olevalla neuvottelukierroksella. Yhteistyön perustana on liittojen välinen tiivis tiedonvaihto, sekä toimien keskinäinen koordinointi mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Ammattiliittojen päämääränä on solmia Paltan kanssa toimialakohtaiset työehtosopimukset, joissa tulevat huomioiduiksi myös lähihistoriassa tehdyt poikkeavat työehtoratkaisut. Päivitys 7.3. kello 11.40: Lisätty tarkennuksia ylityökiellosta ja sekä IAU:n antamista palkkavaikutuksista. Lue myös:
|
|||