Iberia on 30. lokakuuta 2024 vastaanottanut ensimmäisen matkustajakäyttöön tulevan kaukoreiteille soveltuvan Airbus A321XLR -kapearunkokoneen (Xtra Long Range). Iberia on konetyypin avausasiakas. Ensimmäinen A321XLR (EC-OIL) nähdään marraskuun aikana transatlanttisella reitillä Madridista Bostoniin. Iberia on ensimmäinen lentoyhtiöasiakas, joka ottaa maailman uusimman kapearunkokonetyypin Airbus A321XLR:n kaupalliseen käyttöön. A321XLR on uusin jatkokehitysversio A321neo- ja A321LR -koneista. Alunperin ensimmäinen A321XLR oli määrä toimittaa Aer Lingukselle. Työehtokiistojen takia uusi konetyyppi esiteltiin ensin Iberian laivastossa. Iberian A321XLR-koneen matkustamossa on 182 matkustajaistuinta kahdessa eri luokassa. Business-luokassa on tarjolla 14 Thompson Aeron VantageSOLO -lie-flat -istuinta, joilta on suora pääsy koneen käytävälle. Matkustajien käytössä on 18-tuumaiset 4K-näytöt. Economy-luokassa on 168 Recaro CL3810 -matkustajaistuinta 3-3-3 -konfiguraatiossa. Matkustajat voivat käyttää viihdejärjestelmässä omia kuulokkeita bluetooth-yhteydellä ja istuimissa on tarjolla myös USB-A ja USB-C -latauspaikat. Koneen wc-tilat sijaitsevat vain matkustamon etu- ja takapäässä. Airbusin mukaan uusia Airspace-matkustamo tuo laajarunkokoneen avaruutta kaikkiin matkustusluokkiin. Koneen XL-kokoiset matkatavarahyllyt mahdollistavat jopa 60 prosenttia enemmän tilaa käsimatkatavaroille. Matkustuskokemusta vievät eteenpäin myös viimeisimmät valaistusratkaisut. Ensivaiheessa Iberia lentää uudella konetyypillä Euroopan-lentoja ennen ensimmäistä marraskuun aikana toteutettavaa transatlanttista lentoa Madridista Bostoniin. Toinen konetyypin kohde Pohjois-Amerikassa on Washington D.C.. A321XLR on A320neo-perheen uusin versio, joka mahdollistaa jopa 4700 merimailin eli 8700 kilometrin mittaiset lennot sekä entistä suuremman määrän hyötykuormaa. Suurimmat muutokset Airbus A321XLR -koneessa ovat polttoainekapasiteettia kasvattava RCT (Rear Centre Tank) -tankki, vahvistettu laskuteline sekä muutokset siiven jättöreunan laipparakenteissa. A321XLR:n maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 101 tonnia ja koneen tankkeihin mahtuu kaikkiaan 40 000 litraa lentopolttoainetta. A321XLR voi kuljettaa neljä tonnia enemmän hyötykuormaa kuin aiempi A321LR. Uusi RCT-tankki mahdollistaa suuremman polttoainekapasiteetin verrattuna aiempiin ACT-tankkeihin (Additional Centre Tanks), joita on käytetty A321LR-koneissa. Tämä 12 900 litran vetoinen RCT-tankki polttoainesäiliö vie entistä vähemmän tilaa pois rahti- ja matkatavarakäytöstä. Käytännössä RCT-tankkin mahtuu saman verran polttoainetta kuin neljään ACT-tankkiin, mutta rakenne painaa vähemmän kuin yksi ACT-tankki. Maksimikantamaan päästään, kun koneeseen asennetaan RCT- ja ACT-tankit. Tuolloin lentoja voidaan operoida noin 15 prosenttia pidemmälle, kuin aiemmin esitellyllä A321LR (Long Range) -koneella. Käytännössä uuden lisätankin mahdollistamana XLR lentää noin 1300 kilometriä pidemmälle kuin LR-versio. A321XLR mahdollistaa lennot esimerkiksi New Yorkista Roomaan, Reykjavikista Dubaihin, Lontoosta Miamiin tai Istanbuliin, Tokiosta Sydneyhin sekä Sydneystä Kuala Lumpuriin. Kesäkuussa 2022 tapahtunut A321XLR:n ensilento käynnisti kolmella lentokoneella suorittetun koelento-ohjelman. Tyyppihyväksynnän CFM LEAP-1A -moottoreilla varustettu A321XLR sai heinäkuussa 2024. Airbusin tavoitteena on mahdollistaa lennot 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Nykyinen sekoitusmaksimi on 50 prosenttia. Airbus on saanut konetyypistä jo yli 500 tilausta. Iberia on osa IAG:ta (International Airlines Group), joka tilasi vuonna 2019 kahdeksan Airbus A321XLR -konetta Iberialle ja kuusi Aer Lingukselle. Tuolloinen tilaus sisälsi optiot 14 lisäkoneesta. Vuoden 2018 listahinta A321XLR-koneelle oli 142 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Lue myös:
|
|||