Toimitettu eVTOL on ensimmäinen Jobyn Kalifornian Marinassa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa valmistettu eVTOL-ilma-alus. Sitä käytetään Edwardsin lentotukikohdassa rahdin ja matkustajien kuljettamiseen. Ohjaimissa on sekä Jobyn että USAF:n henkilöstöä. Ilma-alus on käytössä tukikohdassa ainakin koko vuoden 2024, jonka aikana latausjärjestelmän ja maainfrastuktuurin toimittaa Joby. Koelennoilla pyritään osoittamaan operointikykyä ja ilma-aluksen tarjoamia mahdollisuuksia realistisissa tehtävissä. Tukikohdassa toteutettavissa operaatioissa on mukana myös USAF:n lentäjien ja huoltohenkilöstön koulutus. Kokonaisuus antaa puolustusministeriölle tietoa eVTOL-järjestelmien suorituskyvystä.
Myös Joby saa hankkeesta merkittävää kokemusta, kun se valmistautuu aloittamaan kaupallisen matkustajaliikenteen vuonna 2025. Jobyn eVTOL on ylätasoinen ilma-alus, jonka siivissä on neljä potkuria ja takarungossa vielä kaksi lisää. Kyseessä on ns. nollapäästöinen ilma-alus ja se kykenee nimensä mukaisesti pystysuoriin lentoonlähtöihin ja laskeutumisiin. Ilma-alus muuntuu matkalentoa varten lentokonemaiseksi, kun kaikki potkurit kääntyvät tarjoamaan työntövoimaa. Toimintamatkaa Joby eVTOL:lla on jopa 160 kilometriä, jonka päälle akuissa on vielä vaadittava energiareservi. Ilma-aluksen suurin lentonopeus on 320 km/h. Lentäjän lisäksi Jobyn eVTOL voi kuljettaa neljää matkustajaa. Ohjaamoavioniikkana Jobyn eVTOL-koekoneessa on Garmin G3000-ratkaisu, joka kevyen rakenteensa ja SVS-järjestelmän (Synthetic Vision System) avulla tarjoaa lentäjälle kehittynyttä tilannetietoisuutta yhdessä suurten ohjaamoikkunoiden kanssa. Lue myös:
|
|||