Litium-akut tekevät tuloaan myös Airbus A350 XWB -koneisiin

A350_HEL_taxi_2Airbus tuo litium-akut uusiin A350 XWB -koneisiinsa vuoden 2016 alusta lähtien. Uudemman teknologian akuston käyttöönottoa siirrettiin Boeingin vastaavan järjestelmän mittavien käyttöönottovaikeuksien takia. Eurooppalaisvalmistaja odottaa litiun-akuilleen viranomaishyväksyntää lähiaikoina.

Airbus A350 XWB -koneen koelennot päättyivät syyskuussa 2014 saatuun tyyppihyväksyntään vain noin 14 kuukauden mittaisen koelentojakson jälkeen. Kaikkiaan reilut 2600 koelentotuntia käsittänyt ohjelma lennettiin viidellä koelentokoneella. Niissä osassa käytettiin perinteisiä akkuja ja osassa uusia litium-akkuja.

 Airbus odottaa saavansa Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lta tyyppihyväksynnän litium-akuille vielä kuluvan vuoden aikana. Litium-akut tulevat olemaan Airbus A350 XWB -koneiden standardivarustus vuoden 2016 aikana. Lentokonevalmistaja ei ole vielä tehnyt päätöstä mistä koneyksilöstä lähtien asennukset aloitetaan. Uusi akusto voidaan myös jälkiasentaa jo toimitettuihin koneisiin.

Euroopan ensimmäisen A350 XWB -koneyksilön vastaanottanut Finnair ei ollut vielä lokakuussa tehnyt päätöksiä mahdollisista litium-akustojen jälkiasennuksista. Suomalaisyhtiön laivastossa on nykytietojen valossa keväällä 2016 jo viisi A350-900 -matkustajakonetta. Tulloin niissä on jo mahdollisesti uudet kevyemmät litium-akut.