United Airlines Nesteen uusiutuvan SAF-polttoaineen asiakkaaksi - sopimus 160 000 tonnista

Neste_biofuel_tankkiautoNeste ja United Airlines ovat allekirjoittaneet ostosopimuksen, joka käsittää kaikkiaan 160 000 tonnia suomalaisvalmistajan kehittämää uusiutuvaa lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF). United Airlines voi tankata SAF-polttoainetta seuraavan kolmen vuoden aikana Amsterdamin Schipholin lentoasemalla sekä mahdollisesti myös muilla lentoasemilla. Nesteen SAF-polttoainetta käyttävät useat amerikkalaisyhtiöt, mutta nyt kyseessä on ensimmäistä kertaa asiakkuus, joka kattaa tankkaukset Yhdysvaltain ulkopuolella.

Suomalainen Neste toimittaa United Airlinesille ensimmäisenä sopimusvuotena 7 500 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta Amsterdamiin. Sopimus kattaa lisäksi oikeuden ostaa jopa 60 000 tonnia SAF-polttoainetta toisena ja 90 000 tonnia kolmantena sopimusvuonna Amsterdamista tai muilta lentoasemilta, joille Neste laajentaa polttoainetarjontaansa. Kaikkiaan kyseessä on noin 52,5 miljoonan gallonan tilauksesta.

United-787-9NRL”Vähentämällä polttoaineesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä United  Airlines saavuttaa voi nopeimmin saavuttaa ilmastotavoitteensa vuoteen 2050 mennessä. United on johtavassa asemassa, kun tarkastellaan Yhdysvaltain lentoyhtiöitä kansainvälisesti. Meidän on siksi järkevää lisätä uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä ja laajentaa kansainvälistä kumppaniverkostoamme Nesteen kaltaisella johtavalla yrityksellä”, sanoi Unitedin kestävästä kehityksestä vastaava johtaja Lauren Riley.

UAL_Neste_Contract”Asiakkaidemme halu rajoittaa lentämisestä aiheutuvia päästöjä kasvaa voimakkaasti, ja tämän sopimuksen ansiosta Amsterdamista matkustavat Unitedin asiakkaat osallistuvat vastuullisuustyöhömme", jatkoi Riley.

Toimitussopimuksen mahdollistaa Nesteen kunnianhimoinen kasvustrategia, jonka mukaisesti yhtiö aikoo vuoden 2023 loppuun mennessä saavuttaa kapasiteetin tuottaa vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta.

Neste on tuottanut ja toimittanut uusiutuvaa lentopolttoainetta jo vuodesta 2011 lähtien, ja sillä on pitkä kokemus uusiutuvan lentopolttoaineen toimittamisesta asiakkailleen Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa.

”Olemme iloisia kumppanuudesta Unitedin kanssa ja tästä tärkeästä ostosopimuksesta, jonka myötä voimme tarjota uusiutuvaa lentopolttoainettamme Unitedin käyttöön”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön johtaja.

”Maailmanlaajuinen, nopeasti kasvava uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantomme ja toimitusketjumme tukee lentoyhtiöitä ja niiden asiakkaita kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Neste on sitoutunut auttamaan ilmailualaa siirtymään kohti kestävämpää tulevaisuutta, ja odotamme innolla yhteistyön laajentamista Unitedin kanssa", jatkoi Lange.

Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttäväs San Franciscossa Alaska Airlines, American Airlines ja JetBlue. Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta  Yhdysvalloissa myös Dallas-Fort Worthin lentokentälle kiertotaloushankkeessa. Nesteen SAF-polttoainetta on tarjolla myös Japanissa, jossa asiakkaana on All Nippon Airlines.

Euroopassa Neste on toimittanut uusiutuvaa lentopolttoainettaan Amsterdamin lisäksi myös Lontoon Heathrow'lle sekä Gatwickiin ja Ruotsin sekä Norjan lentoasemille. Yksi merkittävimmistä sopimuksista oli maaliskuussa 2022 solmittu strategisenen yhteistyö, jonka myötä seuraavan viiden vuoden aikana Neste toimittaa DHL:lle noin 320 000 tonnia eli noin 400 miljoonaa litraa uusiutuvaa Neste My -lentopolttoainetta.

Nesteelle on polttoaineen jakelusta useita sopimuksia eri puolilla maailmaa. Suomalaisyhtiö on mukana myös mm. Airbusin hankkeissa, joissa pyritään mahdollistamaan 100-prosenttisen SAF-polttoaineen käyttö.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine vastaa suorituskyvyltään fossiilista lentopolttoainetta, mutta sen elinkaaren aikainen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 prosenttia fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Kyseessä on ns. drop-in-polttoaine, jonka avulla lentokoneen suoria kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää välittömästi. SAF-polttoaineen käyttöönotto ei edellytä uusia investointeja tai muutoksia lentokoneeseen tai polttoaineen jakelutapoihin.

SAF-polttoaine myös palaa puhtaammin kuin fossiilinen lentopolttoaine, mikä vähentää myös muita kuin hiilidioksidipäästöjä, kuten hiukkaspäästöjä. Neste MY SAF-polttoaine valmistetaan sataprosenttisesti vastuullisesti hankituista uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.

Nykyinen maksimi sekoitesuhde uusituvan ja fossiilisen lentopolttoaineen osalta on  50 prosenttia. Ilmailuala työskentelee laajasti, jotta eri lentokonetyypit ja moottorit saataisiin hyväksytettyä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön. MH

Lue myös: